دکتر طیبی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان اقتصادی کوثر اعلام کرد؛

آمادگی جهاددانشگاهی برای هوشمندسازی گل‌خانه‌ها و طراحی ماشین‌های هیبریدی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۴ کد : ۸۰۳۰ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی ـ پژوهشی بین این نهاد و سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: این سازمان دارای دفتر طراحی است و برای فعالیت‌های جدید، ما برای حمایت اعلام آمادگی کردیم تا در زمینه‌ی خوردهای هیبریدی با مجموعه «جمکو» سازمان اقتصادی کوثر فعالیت داشته باشیم و در حوزه‌ی کشاورزی هوشمند هم تیم خود را تجهیز کرده‌ایم.
آمادگی جهاددانشگاهی برای هوشمندسازی گل‌خانه‌ها و طراحی ماشین‌های هیبریدی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این نشست که (30 اردیبهشت‌ماه) در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب ما با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید. در بحث استقلال، استقلال سیاسی، اقتصادی و دفاعی مطرح بود. در استقلال سیاسی عدم وابستگی به شرق و غرب بیان شد که شعار نه شرقی نه غربی نمود همین تفکر است. همین شعار باعث شد نه شرق و نه غرب از انقلاب ما خشنود نباشند.
وی ادامه داد: در دو حوزه‌ی دیگر یعنی استقلال دفاعی و اقتصادی تلاش ما این بوده است که دفاع ما متکی بر تولید ما باشد و تولید ما متکی بر علم و فناوری پیشرفته باشد؛ به همین صورت در حوزه‌‌ی اقتصادی هم غایت این بوده است که اقتصاد ما متکی بر تولید علمی و تولید علمی هم متکی بر دانش و علم ما باشد تا هم بتواند روزآمدی را حفظ کند و هم بتواند قابل رقابت با سایر محصولات جهانی باشد.
دکتر طیبی با اشاره به پیشینه‌ی تاسیس جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ گفت: تاسیس جهاددانشگاهی با همین هدف صورت گرفت که سه عامل توسعه‌ی فناورانه، توسعه‌ی فرهنگی و توسعه‌ی آموزش را اساس توسعه‌ی کشور می‌دانست و با کمک علم و فناوری اثبات کرد کشور توان حرکت در مرز دانش را دارد و می‌تواند علم خود را تبدیل به فناوری و فناوری را هم تبدیل به تولید محصول کند. اقتصاد ما می‌تواند اقتصاد مبتنی بر علم و دانش باشد.
رییس جهاددانشگاهی گفت: خوشبختانه در پزشکی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها بومی‌سازی‌های موفقی انجام شده و نگاه کاملا کاربردی و علمی نیز به این حوزه‌ها است و هر طرحی باید حتما مشکلی از مشکلات کشور را حل کند. امروز بسیار خوشحال هستیم که با یک سازمان بزرگ اقتصادی کشور که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، تفاهم‌نامه‌ی علمی و فناورانه در چند حوزه‌ی مهم امضا می‌کنیم که بتوانیم در آن حوزه‌ها صاحب فناوری پیشرفته‌ی جهانی شویم. یقین هم داریم با همت دوطرف و پیگیری، موفق به رسیدن به اهداف خواهیم شد.
وی اظهار کرد: خوشحال هستیم سرعت عمل در مجموعه‌ی اقتصادی کوثر بالا است و ما متاسفانه دیر به سراغ این سازمان آمده‌ایم. امیدواریم این همکاری باعث تشویق بیشتر برای همکاری‌های فناورانه دوطرف باشد. معتقدیم اساس پیشرفت و حتی اساس استفاده‌ی درست از آب و خاک کشور، توسعه‌ی فناورانه است.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم و در حوزه‌ی صنعت هم این آمادگی را داریم تا با شما همکاری داشته باشیم.
دکتر طیبی اظهار کرد: سازمان اقتصادی کوثر دارای دفتر طراحی است و برای فعالیت‌های جدید، ما برای حمایت اعلام آمادگی کردیم تا در زمینه‌ی خوردهای هیبریدی با مجموعه جمکو این سازمان فعالیت داشته باشیم. امیدواریم بعد از امضای این تفاهم‌نامه در صنعت حمل‌ونقل ریلی که در کشور و همین‌طور در منطقه در حال توسعه است نیز همکاری‌هایی داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی چگونگی عملی‌شدن ارتقای امنیت غذایی در این تفاهم‌نامه گفت: در حال حاضر تکثیر دام سبک می‌تواند به بحث تامین شیر و گوشت کمک کند. پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی در زمینه تولید جنین‌های مرغوب دام سنگین خوب کار کرده است. یکی از نیازهای کشور ما کره است و عمدتا تمرکز روی گاوهای هولشتاین بوده، اما اکنون نیاز به نژادهایی داریم که هم شیر مناسب داشته باشند و هم درصد چربی بالایی داشته باشند. با توجه به امکاناتی که در جهاددانشگاهی فراهم کردیم، این امکان به وجود آمده که نژادهای برتر داخلی و خارجی را تکثیر کنیم تا به سرعت دام سنگین به مرحله‌ای برسد که تولید شیر و کره کند.
دکتر طیبی افزود: در بحث آبزیان، تولید سریع بچه ماهی و غذای بچه ماهی از مواردی است که علاقه به همکاری داریم. در بحث پرورش ماهی در قفس، ما دانش فنی تولید تور را به دست آوردیم و در زمینه‌ی قفس هم سازمان اقتصادی کوثر دارای دانش است و می‌توان سرعت تکثیر را افزایش داد. در حوزه‌ی کشاورزی هوشمند هم تیم خود را تجهیز کردیم و هوشمندسازی گلخانه‌ها هم بسیار مهم است. جهاددانشگاهی در این زمینه‌ها اعلام آمادگی برای همکاری کرده است.