اتمام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان مهریز

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹ کد : ۷۹۵۳ پژوهشی
مدیر مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی جهاددانشگاهی استان یزد از انجام نهایی مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان مهریز خبر داد.
اتمام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان مهریز

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد ، «مائده دهقانی»در نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مهریز گفت: این طرح به کارفرمائی شهرداری مهریز و با هدف ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت صحیح پسماند و شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و کمبودها توسط مرکز خدمات تخصصی محیط زیست سازمان جهاددانشگاهی یزد به عنوان مجری در سال 96 شروع به کار کرد.

وی افزود: این طرح در چهار مرحله‌ی «شناسایی و مستند‌سازی وضعیت موجود»، «امکان سنجی و ارائه ‘گزینه های مناسب»، «ارائه راهکارهای مناسب اجرایی بر اساس نتایج مرحله دوم» و در مرحله آخر «ارائه برنامه اجرایی مدیریت پسماند» انجام خواهد شد.

دهقانی بیان کرد: این طرح با بهره‌گیری از فنآوری‌های روز دنیا و استانداردهای جهانی جهت ساماندهی پسماندها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر مطالعه و آنالیز کمی پسماندها در فصول مختلف و تاثیر و اهمیت در نتایج دقیق آنالیز بر تمام مراحل مدیریت پسماند، ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، گام موثری در جهت حفاظت از محیط زیست و نیل به اهداف توسعه پایدار برداشته شود.

این مسئول افزود: در مدیریت پسماند موضوعات کاهش تولید،تغییر الگوی مصرف، اصلاح و ساماندهی مولفه های موثر در مدیریت پسماند‌ها به روش مشارکتی توسط مردم و دولت انجام می‌شود که بدین شیوه هزینه‌های مادی و معنوی مدیریت پسماند نیز کاهش می‌یابد.

دهقانی در پایان افزود: فرهنگ سازی، ارائه آموزش‌های چهره به چهره در خصوص تکفیک و تولید پسماند و ساماندهی دورگردها به عنوان عواملی موثر در مدیریت پسماند می باشد.

«رضا زارع زاده» فرماندار مهریز نیز در این نشست گفت:نتایج انجام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند توسط مرکز محیط زیست سازمان جهاددانشگاهی بسیار جامع و خوب میباشد و برای اجرای این طرح در شهرستان مهریز نیازمند همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های مربوطه هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: پسماند‌ها و زباله‌های شهرستان مهریز در حال حاضر با توجه به نتایج طرح به صورت کاملاً مکانیزه جمع‌آوری می‌شود.

گفتنی است؛ در این کارگروه روسای منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان، نماینده آب منطقه ای و محیط زیست یزد، معاون جهادکشاورزی، نمایندگان شهرداری و برخی کارشناسان این حوزه نیز حضور داشتند که هر یک به ارائه نظرات و یشنهادات خود در مورد چگونگی اجرای این طرح پرداختند و در نهایت کلیات طرح مورد تصویب قرار گرفت.