نقش بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد در دستیابی به منابع پژوهشی

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۶ کد : ۷۰۱۹۴ پژوهشی انتشار دانش
پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) همگام با آخرین پیشرفت‌های علمی، با هدف اهمیت دادن به نقش مدیریت دانش ملی و حفظ میراث علمی کشور و انتقال آن به نسل‌های آینده، با دو ویژگی «جامعیت و روزآمدی» به‌عنوان تنها بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد (Open Access) در کشور فعالیت کرده و خدمات خود را از طریق بانک‌های نشریات علمی، مجامع علمی و طرح‌های پژوهشی در کنار سایر خدمات به مخاطبان ارایه می‌دهد.
نقش بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد در دستیابی به منابع پژوهشی

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، بانک اطلاعات علمی، مجموعه‌ای ساختاریافته از منابع اطلاعاتی منتشر شده در نشریات و دستاوردهای پژوهشی است. هدف از ایجاد بانک اطلاعات علمی، گسترش و ارتقاء خدمات اطلاع‌رسانی به محققان، سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و دستیابی آسان به آخرین منابع علمی و نهایتاً افزایش اثربخشی تحقیقات در کشور است. فراهم ساختن امکان دسترسی رایگان به منابع بانک‌های اطلاعات علمی، دسترسی برای همگان و هم‌چنین به حداکثر رساندن ضریب تأثیرگذاریِ (Impact Factor) نتایج پژوهش‌های علمی را ممکن می‌سازد. دسترسی آزاد (Open Access) این امکان را به کاربران می‌دهد تا خواندن، نسخه‌برداری، چاپ، جستجو یا پیوند دادن به متن‌کامل مقاله‌ها و به‌طور کلی استفاده از آنها، بدون پرداخت هزینه به ناشر یا مؤلف، اما با رعایت حق معنوی مؤلف (استناد به آثار پیشین و به رسمیت شناختن نویسندگان)، امکان‌پذیر باشد.

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) از سال 1383 همگام با آخرین پیشرفت‌های علمی، باهدف اهمیت دادن به نقش مدیریت دانش ملی و حفظ میراث علمی کشور و انتقال آن به نسل‌های آینده، با دو ویژگی «جامعیت و روزآمدی» به‌عنوان تنها بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد (Open Access) در کشور به نشانی www.SID.ir فعالیت کرده و خدمات خود را از طریق بانک‌های نشریات علمی، مجامع علمی و طرح‌های پژوهشی در کنار سایر خدمات به مخاطبان ارایه می‌دهد.

این پایگاه استنادی در کنار نشر و نمایه مقالات در حوزه‌های 8 گانه‌ی علمی (1 پزشکی، 2 دامپزشکی، 3 علوم انسانی، 4 علوم پایه، 5 کشاورزی، 6 فنی و مهندسی، 7 هنر و معماری و 8 علمی تخصصی)، سرویس‌ها و خدمات تخصصی خود را نیز به شرح زیر ارایه کرده است.

* نمایه‌سازی تمامی نشریات علمی ‌ـ پژوهشی و مقالات همایش‌های معتبر علمی کشور
* نمایه‌سازی طرح‌های پژوهشی و معرفی فعالیت‌ها و محصولات علمی و فناورآنه‌ی مراکز علمی و پژوهشی
* امکان جستجوی بیش از یک میلیون مقاله و مستند علمی
* وبلاگ و خبرنامه تخصصی مرکز جهت انتشار آخرین اخبار، دستاوردها و گزارش‌های علم‌سنجی (sid.ir/blog)
* استخراج گزارش‌ها و رتبه‌بندی‌های علمی ویژه، مانند: گزارش‌های استنادی نشریات (JCR)، هم‌تألیفی دانشگاه و صنعت، ترندهای حوزه‌های تخصصی و ...
* استخراج گزارش‌ها و تحلیل‌های علمی با بهره‌مندی از روش‌های داده‌کاوی، علم‌سنجی و هوش مصنوعی
* سامانه ثبت‌نام کارگاه‌ها، دوره‌های تخصصی و ارایه فیلم‌های آموزشی الکترونیکی (sid.ir/workshop)
* سامانه ترجمه و ویرایش نیتیو متون تخصصی ویژه مقالات و پایان‌نامه‌ها (strs.ir)

کلید واژه ها: نمایه سازی


نظر شما :