قارچ‌های خوراکی؛ سلامت زا، دوستدار محیط زیست و اشتغال آفرین هستند

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷ کد : ۷۰۰۹۳ تاپ خبر مصاحبه
مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: قارچ‌های خوراکی یکی از با ارزش ترین مواد غذایی در دسترس هستند که بدلیل داشتن ترکیبات زیست فعال، می‌توان آن‌ها را جزو سوپر فودها دانست.
قارچ‌های خوراکی؛ سلامت زا، دوستدار محیط زیست و اشتغال آفرین هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد جانپور با بیان این مطلب افزود: غذاهای برتر یا سوپر فودها، غذاهایی هستند که تراکم غذایی بسیار بالایی دارند، این بدان معنی است که آنها مقدار قابل توجهی از مواد مغذی را در عین کالری بسیار کم، فراهم می‌کنند و حاوی حجم بالایی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می‌باشند.

وی تصریح کرد: قارچ‌هایی مانند قارچ خوراکی دکمه ای (قارچ مرسوم در ایران با سهم 98درصدی از بازار)، خانواده قارچ‌های صدفی، قارچ شیتاکه و یال شیر به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که این قارچ‌ها می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از انواع بیماری های ویروسی و آنفولانزا مؤثر باشند.

به گفته عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، قراردادن قارچ‌های خوراکی در رژیم غذایی به همراه سایر عادات سالم مانند خواب مناسب، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف مواد غذایی فرآوری شده، می تواند به پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها کمک کند.

رئیس کمیته تخصصی تحقیقات تنوع بخشی به قارچ‌های خوراکی کشور عنوان کرد: خشک نمودن، منجمد نمودن، بلانچ کردن، تهیه ترشی، شوری و مربا‌های خانگی و غیره می‌تواند برای استفاده از خصوصیات ویژه قارچ‌های خوراکی در زمان افزایش مصرف و افزایش قیمت این محصول موثر باشد.  

مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به تاسیس این مرکز در سال 1381 اشاره و اظهار کرد: این مرکز پس از وقفه‌ای چند ساله، این مرکز با حمایت رئیس و معاون پژوهشی سازمان در سال 1402 مجددا فعالیت خود را آغاز نمود و علاوه بر ارائه اسپاون تجاری (F1) و مادری نژادهای پرمحصول قارچ خوراکی دکمه‌ای و انواع قارچ‌های خوراکی و دارویی مرسوم و مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی، تولید بسترکشت قارچ های اگزوتیک را نیز در برنامه خود قرار داده است.

دکتر جانپور ادامه داد: تولید بسترکشت قارچ‌های اگزوتیک با استفاده از تکنولوژی پلاستیک‌های فیلتردار خدمت جدیدی در سال 1403 این مرکز است که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی‌ها و رشد سریعتر و بهتر قارچ های خوراکی در بستر کشت دارد؛ این ویژگی باعث می‌شود که علاوه بر کاهش هزینه‌های نیروی کارگری در تولید و حذف آلودگی ها، شاهد افزایش کیفیت در رشد و محصول دهی قارچ‌های خوراکی-دارویی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز به عنوان تنها مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی و دارویی کشور دارای بانک مناسبی از نژادهای تجاری قارچ‌های خوراکی و دارویی تجاری است که در شرایط کاملا کنترل شده نگهداری می‌شود؛همچنین تحقیقات برای توسعه نژادهای جدید با همت پژوهشگران گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی به طور مستمر در این مرکز ادامه دارد و با ایجاد نژادهای مطلوب تجاری، به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

کلید واژه ها: قارچ خوراکی


نظر شما :