رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان خبر داد:

هدف‌گذاری جهاددانشگاهی سمنان برای راه اندازی خط تولید سه محصول فناورانه در سال ۱۴۰۳

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۱ کد : ۶۹۷۳۷ تاپ خبر پژوهشی
رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از هدف‌گذاری این نهاد برای راه اندازی خط تولید سه محصول فناورانه در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
هدف‌گذاری جهاددانشگاهی سمنان برای راه اندازی خط تولید سه محصول فناورانه در سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد در نشست پایان سال اعضای جهاددانشگاهی استان سمنان گفت: با تلاش محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان، ضمن دست یابی به دانش فنی و ثبت اختراع، نمونه اولیه 3 محصول فناورانه و دانش بنیان طی سال 1402 در استان سمنان تولید شده است و ان‌شاءالله در سال جدید خط تولید این سه محصول فناورانه راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: اولین کود گرانوله آهسته رهش هفت جزئی دنیا و کشور متشکل از مواد معدنی و ارگانیک، مالچ معدنی زیست سازگار و زئوتیمول افزودنی خوراک دام توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان در سال 1402 ثبت اختراع و نمونه اولیه این سه محصول فناورانه تولید شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: کود گرانوله که برای اولین بار در سطح جهانی فرموله شده است متشکل از چندین ماده معدنی و آلی است و تمامی آن ها در داخل استان تأمین می‌گردد، بعد از تولید نمونه اولیه، فرآیند ثبت اختراع و آنالیز طرح انجام و طرح در موسسه آب و خاک کشور نیز دنبال شد و مجوز تولید انبوه این محصول نیز صادر خواهد شد، پیش‌بینی می شود که این مجوز تا پایان سال صادر و زمینه برای تولید انبوه و ایجاد خط تولید در سال ۱۴۰۳ فراهم شود.

منصفی راد اضافه کرد: با ایجاد خط تولید این محصول، زمینه ۳۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر شغل غیرمستقیم در استان فراهم خواهد شد، یک جزء از هفت جزء این کود حیوانی و هر شش جزء دیگر مواد معدنی است.

وی گفت: کود گرانل آهسته رهش به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان است و حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک است، جدید بودن در دنیا، داشتن گام ابتکاری و قابلیت صنعتی شدن آن توسط پارک علم و فناوری استان سمنان و اداره مالکیت های فکری و معنوی کشور تایید شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان افزود: همچنین پژوهشگران و محققان جهاددانشگاهی استان سمنان توانستند به دانش فنی تولید مالچ معدنی زیست سازگار به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد دست پیدا کنند، در پی گسترش بیشتر ریزگرد طی سالیان اخیر در کشور، مسئولین، پژوهشگران و محققان راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این پدیده بیان می ‌کنند.

منصفی راد خاطرنشان کرد: گرچه مالچ پاشی مزایای خاص خود را هم دارد اما باید در نظر داشت که مهم‌ترین مساله در کاربرد مالچ این است که این ماده به عنوان افزودنی برای خاک، نباید مشکل ‌تازه‌ای را چه برای میکروارگانیسم‌ها و حتی برای گیاهان یا انسان‌ ها ایجاد کند.

وی همچنین تأکید کرد: با تلاش پژوهشگران و محققان جهاددانشگاهی استان سمنان، در سال 1402، دستیابی به دانش فنی و تولید محصول فناورانه زئوتیمول (افزودنی خوراک دام) نیز در جهاددانشگاهی سمنان انجام شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان در توضیح این محصول فناورانه گفت: بخش وسیعی از نهاده های دامی آلوده به سموم قارچی است، حدود 88 درصد از نهاده های دامی بررسی شده در سراسر جهان حاوی حداقل یکی از سموم قارچی هستند.

منصفی راد افزود: بارزترین اثرات منفی این سموم بر عملکرد دام ها عبارتند از کاهش بهره وری اقتصادی، بروز سقط جنین، سرکوب سیستم ایمنی، و عمده ترین روشهای مقابله با این اثرات نیز استفاده از جاذب های معدنی در جهت حذف اثرات منفی سموم قارچی است.

وی همچنین یادآور شد: فرآوری پوست سبز پسته و تولید خوراک دام و همچنین رونمایی از محصول جدید با عنوان نانوکامپوزیت بایومیمتیک(زیست الهام) بر پایه گرافن به عنوان ماده اولیه برای تولید تاندون که طرح اولیه آن با همکاری پروفسور سیفعلیان، دانشمند برتر حوزه بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی جهان انجام شد، از دیگر محصولات و طرح های فناورانه جهاددانشگاهی استان سمنان در سال 1402 بوده است.

کلید واژه ها: سمنان


نظر شما :