نشست علمی «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» با حضور صاحب‌نظران برگزار می‌شود

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۶ کد : ۶۹۲۴۸ انتشار دانش
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، در راستای سلسله نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه»، درباره مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور این‌بار موضوع «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» را برگزار می‌کند.
نشست علمی «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» با حضور صاحب‌نظران برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، در راستای سلسله نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه»، درباره مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور این‌بار موضوع «جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی» را با حضور صاحب‌نظران، نخبگان و دانشگاهیان  14 اسفندماه ساعت 14 به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

این نشست با همکاری سازمان عقیدتی سیاسی و مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه همایش ملی «جوانی جمعیت و قدرت نظامی» و به دبیری دکتر حسین وفاپور عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات توسعه، با حضور دکتر شهلا کاظمی‌پور جمعیت‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران، دکتر حسام‌الدین علامه، استادیار جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و دکتر جواد مداحی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در محل پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار می‌شود.

جمعیت، محور و مرکز توسعه و تغییرات اجتماعی در جهان معاصر بوده است. تغییرات جمعیتی، جنبه‌های مختلفی از زندگی ما و جهان پیرامون ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و اثرات متعددی بر خرده‌نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و محیطی وارد ساخته و منشأ تحولات در این حوزه‌ها می‌گردند.

نتایج مطالعات در زمینه روابط جمعیت و توسعه نشان می‌دهد که مناسبات چندسطحی، تنگاتنگ و پیچیده‌ای بین جمعیت و توسعه برقرار است. ادبیات پژوهشی موجود درباره‌ی مناسبات جمعیت و توسعه مؤید آن است که تحولات کّمی و کیفی جمعیت این استعداد و قابلیت را دارد که روی مولفه‌های خاص توسعه تأثیرگذار باشد، همچنین از آن‌ها تأثیر پذیرد. بنابراین، رابطه تنگاتنگی بین جمعیت و توسعه وجود داشته و سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی نمی‌توانند مستقل از برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه باشند و بالعکس.

جمعیت‌های انسانی هیچ‌گاه ثابت نبوده و همواره پویا و در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین، به جمعیت باید نگاهی پویا داشت و متناسب با تغییرات و آینده‌نگری آن به اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های مطلوب و پویا در راستای بهره‌برداری ‌‌از فرصت‌ها و مقابله با چالش‌ها پرداخت.

در ایران، با توجه به تغییرات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موضوع جمعیت و سیاست‌های آن با ابلاغ سیاسـت‌های کلـی جمعیـت توسـط مقـام معظـم رهبـری در 30 اردیبهشـت 1393 در چهارده بنـد و محورهایـی نظیر افزایش بـاروری به بالاتر از سـطح جانشینی، تسهیل ازدواج و تشکیل خانـواده، توانمنـدی جمعیـت در سـنین فعالیـت، مدیریـت مهاجـرت و جابجایی‌هـای داخلـی و بین‌المللـی، سـالمندی جمعیـت و اسـتفاده از ظرفیـت و توانمنـدی سـالمندان، ارتقـاء سلامت جمعیـت و کیفیـت زندگـی و ... و تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» توسط مجلس شورای اسلامی در سال 1400 و  متعاقب آن تشکیل ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس‌جمهور، موضوع جمعیت و مسائل آن در دستور کار جدی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گرفته است.

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران که ماموریت آن تولید و انتشار دانش در حوزه مطالعات توسعه و شناسایی چالش­های پیش­روی پیشرفت و توسعه کشور است در سلسله نشست­های علمی مسائل و مباحث اساسی پیش‌روی پیشرفت و توسعه کشور واکاوی و تبیین می‌کند.

علاقه‌مندان مباحث توسعه می‌توانند از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw        به‌صورت مجازی در جلسه حضور داشته باشند.

کلید واژه ها: پیشرفت و توسعه


نظر شما :