ثبت اختراع محلول براق کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۹ کد : ۶۸۷۸۲ تاپ خبر پژوهشی
محلول براق کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز در مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تولید و ثبت اختراع شد.
ثبت اختراع محلول براق کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر علی قاسمی معاون پژوهشی این واحد اظهار کرد: محلول براق کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز در مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تولید و ثبت اختراع شد.

دکتر قاسمی گفت: این اختراع توسط مهندس نوید ناصری و مهندس میثم گودرزی از پژوهشگران مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به ثبت رسید.

وی ادامه داد: محلول براق کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز در شست و شوی قطعات فلزی در ماشین ویبره و بارل مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در خصوص فرآیند شست و شوی قطعات فلزی در ماشین ویبره و بارل  توضیح داد: این فرآیند مربوط به زمینه‌هایی است که در آن قطعات به منظور شست و شوی نهایی در بارل و ماشین ویبره در معرض لرزش کنترل شده قرار می ‌گیرند. در ماشین ویبره، قطعات فلزی، مواد ساینده و مایع براق کننده در فرکانس و دامنه تعیین شده ارتعاش می ‌کند. تلاطم دائمی ایجاد سایش کرده و باعث می ‌شود نواحی خارجی قطعه کار بصورت یکنواخت پرداخت و برجستگی‌ها حذف شود.

وی ادامه داد: از جمله مشکلات مواد براق کننده فلزات، وجود ترکیبات سمی در فرمولاسیون و تغییر رنگ سطح فلز بعد از فرآیند شست و شو است. محلول آبی با نام تجاری BRASSHIN BJ-11 حاوی مواد فعال کننده سطح غیر یونی، بازدارنده خوردگی و تسریع کننده فرآیند شست و شو است که هم براقیت زیادی ایجاد کرده و هم مانع تشکیل مجدد لکه و تیرگی بر روی سطح فلز می ‌شود.

دکتر قاسمی افزود: در حال حاضر این محصول در بسته بندی های 20 لیتری توسط جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به بازار مصرف عرضه می شود.

کلید واژه ها: براق کننده


نظر شما :