بررسی مقاله مسوولیت مدنی نقض حریم خصوصی داده ها در فقه اسلامی و قانون اساسی توسط SID

مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی مقاله مسوولیت مدنی نقض حریم خصوصی داده ها در فقه اسلامی و قانون اساسی را به مناسبت روز جهانی حریم خصوصی داده مورد بررسی قرار داد.
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۶۷۹۷۲ تاپ خبر پژوهشی
بررسی مقاله مسوولیت مدنی نقض حریم خصوصی داده ها در فقه اسلامی و قانون اساسی توسط SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، روز جهانی حریم خصوصی داده یا Data Privacy Day همه‌ساله در 28 ژانویه مصادف با هشتم بهمن هرسال برگزار می‌گردد. روز جهانی حریم خصوصی داده به‌منظور افزایش آگاهی و ترویج شیوه‌های حریم خصوصی داده برگزار می‌شود. روز جهانی حریم خصوصی داده با تمرکز بر افزایش آگاهی در بین مشاغل و همچنین کاربران درمورد اهمیت حریم خصوصی اطلاعات شخصی آنها به‌صورت آنلاین به‌خصوص در مورد شبکه‌های اجتماعی آنلاین به وجود آمده است.

 

روز جهانی حریم خصوصی داده

 

با فرا رسیدن روز جهانی حریم خصوصی داده، به بررسی مقاله «مسوولیت مدنی نقض حریم خصوصی داده ها در فقه اسلامی و قانون اساسی» که درسال 1396 در مجله‌ی پژوهش حقوق خصوصی منتشر شده، خواهیم پرداخت. کلمات کلیدی این مقاله جزء کلمات جدید در حوزه‌ی موضوعی علوم انسانی هستند.

 

این مقاله چنین بیان می‌کند که تحولات در فناوری‌های نوین باعث شده که حتی اشخاص عادی امکان دسترسی به بسیاری از وسایل پیشرفته را داشته باشند و در آنها به جمع‌آوری، ضبط و نگهداری حجم زیادی از داده‌های مربوط به خود بپردازند.

رواج سریع فناوری باعث تسهیل در نقض حریم خصوصی داده‌ها شده است. عدم چاره اندیشی در مورد حریم خصوصی داده منجر به از بین رفتن آرامش، امنیت و رفاه افراد جامعه خواهد شد. انسانی که از پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات رفاهی برخوردار است اما حریم خصوصی داده‌های او نقض می‌شود، آسایش و آرامش او از بین خواهد رفت.

 

در این مقاله، نویسندگان از قانونی که باعث حمایت از حریم خصوصی داده‌های افراد در فضای وب شود، سخنی نگفته‌اند.

 

 

 

حریم خصوصی چیست؟

 

حریم خصوصی محدوده‌ای از زندگی شخصی است که به هیچ‌وجه افراد مایل نیستند تا دیگران بدون اجازه‌ی آن ها وارد این قلمرو شوند یا از آن آگاهی پیدا کنند. مطابق بند ۱ ماده ۲ لایحه حمایت از حریم خصوصی، هر مرزی که شخص بنا بر عرف یا با اعلان قبلی در چارچوب قانون انتظار دارد تا دیگران بدون رضایت وی به آن وارد نشوند، به آن نگاه یا نظارت نکنند، به اطلاعات راجع به آن دسترسی نداشته باشند و آن را مورد تعرض قرار ندهند، حریم خصوصی نامیده می‌شود.

 

اما در مورد حریم خصوصی داده، با توجه به گسترش وب و شبکه‌های اجتماعی، مهمترین دلیلی که می‌توان برای نظریه‌ی مرگ حریم خصوصی گفت این است که نبود انتظار متعارف برای حفظ اطلاعات و داده‌ها در عصر کنونی، این حریم را به خطر انداخته است. به بیان دیگر، فناوری اطلاعات مزایا و معایبی دارد که ما نمی‌توانیم از مزایای آن بدون تبعات منفی آن استفاده کنیم.

 

دسترسی بدون اجازه به اطلاعات و داده‌های افراد و افشاسازی عمومی اطلاعات خصوصی کارهای زیان‌باری هستند که انجام آنها موجب مسئولیت مدنی ناشی از نقض حریم خصوصی داده‌ها می‌شود. دسترسی و ورود بی اجازه به حریم فرد می‌تواند تا حد زیادی برای یک انسان آزاردهنده باشد. افشاسازی عمومی موضوعات خصوصی، زمانی صورت می‌گیرد که کسی موضوعی را که به زندگی خصوصی دیگری مربوط است نزد عموم افشا کند، به طوری‌که این کار تا حد زیادی برای انسان، آزاردهنده است.

 

منبع:

 

جعفری، علی، و رهبرپور، محمدرضا. (1396). مسوولیت مدنی نقض حریم خصوصی داده ها در فقه اسلامی و قانون اساسی. پژوهش حقوق خصوصی، 5(18 )، 43-74.

کلید واژه ها: مرکز اطلاعات علمی، SID، کلمات کلیدی، اسکوپوس، گوگل


نظر شما :