معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی:

فرهنگ کار و تلاش سعید ایران، سرلوحه فعالیت در جهاددانشگاهی قرار گیرد/ آمیختگی ایمان با بینش علمی در زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی

۰۵ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۸ کد : ۶۶۷۰۲ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به این که خودباوری حاصلِ آمیختگی ایمان با بینش علمی چیزی بود که زنده یاد کاظمی آشتیانی به آن دست پیدا کرده بود، گفت: اگر فرهنگ کار و تلاش سعید ایران، سرلوحه کار و تلاش در جهاددانشگاهی قرار گیرد، می‌تواند مدام گروه‌های انسانی خودباور، پر تلاش و جهادگر را برای کشور عرضه کند و این مانند یک نقطه جوشان است.
فرهنگ کار و تلاش سعید ایران، سرلوحه فعالیت در جهاددانشگاهی قرار گیرد/ آمیختگی ایمان با بینش علمی در زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن هجدهمین سالروز درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در رابطه با شخصیت این جهادگر فقید گفت: خودباوری حاصلِ آمیختگی ایمان با بینش علمی چیزی بود که ایشان به آن دست پیدا کرده بود.

وی با اشاره به این که کارکرد و حاصل تلاش‌های بی وقفه دکتر کاظمی آشتیانی یکی از کارهای اساسی و رویشی جهاددانشگاهی به نام رویان بود که توانسته دغدغه بسیاری از خانواده‌ها را به لحاظ فرزندآوری  از بین ببرد و امید را در زندگی آن‌ها به ارمغان بیاورد.

دکتر فتح الهی اظهار کرد: دکتر کاظمی آشتیانی علاوه بر فعالیت در حوزه درمان ناباروری به سلول‌های درمانی در سایر بیماری‌ها نیز پرداخت.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد: توجه دکتر کاظمی آشتیانی به سلول درمانی در پزشکی بازساختی و سایر بخش‌هایی که همچنان کاربردش در حال توسعه است باعث شد تا شرکت بن یاخته که سلول‌های بنیادی خون بندناف را ذخیره می‌کند برای تمام فرزندان ایرانی ایجاد شود.

دکتر فتح الهی با تاکید بر وجود نمایندگی خون بندناف در سراسر کشور، این مراکز را یکی از کارها و یکی از میوه‌های کارکردهای دکتر کاظمی آشتیانی بیان کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌های صعب العلاج و دیگر بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون از شاخص‌ترین کارهای زنده یاد کاظمی آشتیانی است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در رابطه با تاثیرات دکتر کاظمی آشتیانی بر جامعه علمی و پژوهشی گفت: می‌توان وی را به عنوان یک جهادگر سرآمد و نمونه که در زمینه علمی ادامه دهندگان زیادی را برای خود ایجاد کرده است، در کشور تبلیغ کرد و از آن به عنوان شخصیتی که توانسته اجتماع عظیم انسانی – علمی را هدایت کند یاد کرد.

وی دررابطه با راه‌های ادامه مسیر دکتر کاظمی آشتیانی، این الگوی تلفیق ایمان و عمل، گفت: اگر فرهنگ کار و تلاش سعید ایران، سرلوحه کار و تلاش در جهاددانشگاهی قرار گیرد، می‌تواند مدام گروه‌های انسانی خودباور، پر تلاش و جهادگر را برای کشور عرضه کند و این مانند یک نقطه جوشان است.

دکتر فتح الهی با اشاره به آشنایی با زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی در زمان فعالیت این جهادگر در جهاددانشگاهی دانشکده دامپزشکی ایران، ادامه داد: انگیزه درونی و تلاش بی‌امان، برای رسیدن به اهداف بزرگ را از نزدیک در وجود ایشان دیدم که توانست یک یادگاری رویشی بسیار بزرگی را برای جهاددانشگاهی ایجاد کند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نیز شرکت بن یاخته و پژوهشگاه رویان مدام برای شما نهال جدیدی ایجاد می‌کند، توسعه می‌دهد و بارور می‌کند و میوه‌های آن را مردم استفاده می‌کنند.