معرفی گونه جدید میکربی به نام «مارینوباکتر» توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۵ کد : ۶۶۱۸۲ پژوهشی انتشار دانش
محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی وابسته به جهادداشگاهی موفق به جداسازی و شناسایی کامل یک گونه جدید از جنس مارینوباکتر (Marinobacter) شدند.
معرفی گونه جدید میکربی به نام «مارینوباکتر» توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، کشور ایران به دلیل داشتن اقلیم های متفاوت، از نظر دستیابی به سویه های ارزشمند میکربی دارای پتانسیل فراوانی می باشد. میکروارگانیسم های نمک دوست که زیرمجموعه ای از میکروارگانیسم های افراطی پسند یا اکسترموفیل محسوب می شوند، از میکروارگانیسم هایی هستند که به علت ویژگی های فیزیولوژیک دارای کاربردهای بیوتکنولوژیک فراوانی می باشند و در صنایع مختلف می توانند مورد بهره برداری قرار بگیرند.

در پژوهشی که توسط خانم شکوفه رفیعیان و همکارانشان؛ بدنبال بررسی که بر روی جمعیت میکربی نمک دوست دریاچه ی اینچه برون واقع در استان گلستان انجام پذیرفت، سویه ی جدیدی از جنس Marinobacter  و خانواده Marinobacteraceae کشف گردید که پس از مطالعات پلی فازیک به عنوان گونه ی جدید Marinobacter iranensis به جامعه ی علمی معرفی شد.

گفتنی است، این سویه که معرفی آن در ژورنال IJSEM به چاپ رسیده است، در کاتالوگ بانک میکروارگانیسم ها با شماره ی دسترسی IBRC-M 11023 ثبت و قابل ارائه به محققان می باشد.

لینک دسترسی به مقاله:

https://www.microbiologyresearch.org/content/journal/ijsem/10.1099/ijsem.0.006083