در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور انجام گرفت؛

انتخاب دو عضو هیات علمی جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر و فناور برتر کشور

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴ کد : ۶۶۱۸۱ تاپ خبر پژوهشی
اعضای هیأت عملی پژوهشگاه ابن سینا و سازمان خراسان رضوی جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر و فناور برتر در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور انتخاب شدند.
انتخاب دو عضو هیات علمی جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر و فناور برتر کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری صبح روز سه شنبه 21 آذرماه بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار و از ۵۰ پژوهشگر، ۱۲ فناور، ۴ انجمن علمی و ۴ نشریه علمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر شد.

در این مراسم فناوران و پژوهشگران برتر در بخش‌های «پژوهشگران برگزیده»، «فناوران»، «رؤسای دانشگاه‌ها»، «نشریات علمی» و «انجمن‌های علمی» تقدیر شدند.

گفتنی است، در این مراسم دکتر محمود جدی طهرانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر برگزیده این جشنواره انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، دکتر محمود جدی طهرانی متولد سال ۱۳۳۸ و دارای مدرک دکترا تخصصی ایمونولوژی پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا و استاد تمام دانشگاه است.

وی از سال ۱۳۵۹ در جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت شدند و از سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از بنیانگذاران پژوهشگاه ابن سینا در این پژوهشگاه حضور دارند.

از جمله اقدامات دکتر جدی طهرانی برآورد کلی از مقالات و بیش از ۲۹۰ مقاله و طرح های فناورانه داشته است و جزء کسانی هستند که اولین پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال را به همراه دکتر شُکری در پژوهشگاه ابن سینا راه اندازی کردند.

این پژوهشگر طرح های بسیاری در خصوص آنتی بادی منوکلونال داشته و بعد از تولید آنتی بادی منوکلونال موشی باز در ۳ طرح مصوب نیماد که بین پژوهشگاه ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده بهداشت انجام شد یک آنتی بادی منوکلونال موشی ضد مولکول HER2 تولید کردند.

این طرح در ابتدا به آنتی بادی کایمنک موشی و انسانی تبدیل شد، به این معنا که آنتی بادی با ساختار ۱۰۰ درصد پروتئین موشی تبدیل به ۷۵ درصد انسانی و ۲۵ درصد موشی تبدیل شده که خواص آنتی بادی موشی اولیه را دارد. سپس با مهندسی ژنتیک حساس تر در طرح دیگری آنتی بادی کایمریک به آنتی بادی انسانی شده تبدیل شد که ۹۵درصد ساختار آن انسانی و 5 درصد موشی ماند، ولی هنوز خصوصیات آنتی بادی اولیه را حفظ می‌کرد و این آنتی بادی هم در ایران و هم در آمریکا ثبت اختراع شد.

دستاورد مهم این طرح هم فناوری تولید آنتی بادی درمانی است و هم می‌توان از آن برای درمان برخی سرطان ها استفاده کرد.

انتخاب عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان فناور برتر

همچنین دکتر احمد مولودی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی مواد سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز با طرح «سایلنسر داخلی ایستگاه تقلیل فشار گاز»به عنوان فناور برگزیده در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران معرفی شد.

گفتنی است، حدود ۶ سال روی طرح بومی سازی سایلنسر یا صداگیرهای ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز کار شده و در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری رسیده است و به شرکت گاز مشهد، اداره برق خراسان رضوی و شرکت‌های تولید کننده رگولاتور خدمات ارائه می‌دهد.

 ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز به صورت TBS و CGS در اطراف و داخل شهرها نصب می‌شوند که وظیفه این ایستگاه‌ها رساندن فشار گاز در حد مصرف خانگی است. ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز انواع مختلفی دارند که یکی از پر کاربردترین آن‌ها، استفاده از رگولاتور اکسیال است که این رگولاتورها با توجه به مکانیزم تبدیل فشار بالا به پایین، یک جریان اغتشاشی داخل رگولاتور ایجاد می‌کند که باعث ایجاد صدای ناهنجار در اطراف ایستگاه‌ها می‌شود.

تنها ۴ کشور تکنولوژی ساخت این محصول را دارند و با توجه به فشار بالایی که داخل رگولاتور وجود دارد حتما باید از ماده‌ای با مقاومت سایش بالا و استحکام بالایی استفاده شود که در حال حاضر از ماده نیکل استفاده می‌شود. حدود ۵ سال پیش، شرکت گاز مشهد به گروه پژوهشی مواد جهاددانشگاهی مراجعه کرده و عنوان می کنند یکی از مشکلات آن‌ها تهیه و تامین این ماده است.

این محصول در گذشته از یک شرکت آلمانی وارد کشور می‌شد و با توجه به واگذاری این شرکت به یک شرکت اسرائیلی تامین این محصول دچار مشکل شده بود و تمام ایستگاه‌های تقلیل فشار بدون استفاده از سایلنسر و صداگیر بود و به تبع آن تمام همسایگان ایستگاه‌ها دچار مشکلات ناشی از صدای ناهنجار شده بودند و کارکنان شرکت گاز نیز دچار کم‌شنوایی و اختلالات اعصاب و روان برایشان بوجود آمده بود که بر این اساس این طرح انجام شده است.

پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح در آینده بتوان نیاز کشور برای کاهش صدای اطراف ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز را با این قطعه برطرف کرد.

لازم به ذکر است، هفته پژوهش و فناوری امسال در سطح استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذر و در سطح ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر با شعار پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم و با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نهاد‌های مرتبط در دیگر دستگاه‌ها برگزار می‌شود.