در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار؛

طرح‌ها و دستاوردهای جدید پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی معرفی شد/تلاش این نهاد برای شناخت و توسعه نیازهای آتی جامعه

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۷ کد : ۶۶۱۲۹ تاپ خبر پژوهشی
طرح‌ها و دستاوردهای جدید پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار به نمایش گذاشته شد.
طرح‌ها و دستاوردهای جدید پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی معرفی شد/تلاش این نهاد برای شناخت و توسعه نیازهای آتی جامعه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، معاونت پژوهش و فناوری و سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با هدف نمایش طرح‌ها و دستاوردهای جدید پژوهش و فناورانه این نهاد در حوزه‌های مختلف فنی، مهندسی و علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی، اجتماعی و هنر و مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار حضور یافت.

ضرورت حضور جهاددانشگاهی در نمایشگاه برای معرفی و استفاده جامعه از دستاوردهای این نهاد

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی روز 20 آذر ماه در بازدید از این نمایشگاه گفت: جهاددانشگاهی یک زمانی نهال کوچکی بود که اکنون درختی تنومند با شاخ و برگ‌های فراوان شده است و هرسال نسبت به سال قبل موفق‌تر بوده و کارهای بیشتری را ارایه می دهد.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه بحث فناوری‌های بزرگ مطرح است که جهاددانشگاهی در تولید و انتقال فناوری‌ها فعالیت دارد و انتظارات زیادی از جهاددانشگاهی می‌رود چرا که توانایی لازم را دارد.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با انتظار این نهاد از مجلس و دولت در برنامه هفتم تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که با همکاری با بخش خصوصی کار را پیش ببریم و در آینده تنها انتظار ما از دولت سهل‌ کردن ارتباطات بخش خصوصی و دولتی است.

دکتر مسلمی نائینی در رابطه با برنامه‌های این نهاد برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور گفت: حمایت جهاددانشگاهی در حوزه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جدی است تا شرکت‌ها بتوانند ایده خود را به محصول تبدیل کنند.

وی ادامه داد: به تازگی کارهایی را با بخش خصوصی انجام داده‌ایم که باید به محصول تبدیل شوند.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با حضور جهاددانشگاهی در این نمایشگاه و مزیت آن بیان کرد: جهاددانشگاهی یکی از وظایفش در حوزه تحقیقات و فناوری بوده است و باید با حضور خود نشان دهد که زحمات چهل و سه ساله محققان، مهندسان، کارشناسان و فناوران بی‌نتیجه نبوده؛ زیرا این ها کارهای بزرگی بوده که کمتر کسی به سمت آن می رود و انجام آن افراد خاصی را با همت و  پشتکار خاص می‌طلبد. جهاددانشگاهی با حضور در این فضاها باید این کارها را ارایه دهد تا هم جامعه از این دستاوردها بیشتر استفاده کند و هم این نهاد بیشتر شناخته شود.

 

حضور جهاددانشگاهی در نمایشگاه برای توسعه نیازهای آتی جامعه و شناخت آن

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این نمایشگاه اظهار کرد: در نمایشگاه سالانه ای که مقارن با هفته ملی پژوهش و فناوری در کشور دایر می‌شود تمام موسسات علمی و دانش بنیان کشور حضور دارند و جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد انتقال و توسعه فناوری لازم است که در این فضا محصولات و فناوری های خود را هم برای بازاریابی و هم برای گسترش همکاری با سایر موسساتی که وجود دارد و همچنین برای یافتن سرمایه گذار و هم برای توسعه نیازهای آتی جامعه و شناخت آن عرضه کند.

وی با اشاره به چند نمونه از دستاوردهای ارایه شده در این غرفه گفت: در حوزه علوم انسانی «سکونتگاه های غیر رسمی»، «توسعه علوم اجتماعی» و «تعارض منافع» 3 پروژه مهمی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند که اگر نتایج آنها در دستگاه ها و سازمان های ذیربط در متن جامعه مورد استفاده قرار گیرد می تواند در بهبود اوضاع سیستم های خدمات رسان دولتی کمک حال باشد و زمینه های خوبی را برای کار کرد آنها ایجاد کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد: یکی از ویژگی های جهاددانشگاهی این است که درآمدهای این نهاد به منظور اداره معیشت جهادگران و تامین رفاه و آسایش آن ها و تامین هزینه های تحقیقات و توسعه فناوری به فعالیت جهادگران وابسته است و این نهاد باید بتواند از بدنه اقتصاد ایران این سرمایه را تامین کند و این همان ویژگی است که جهاددانشگاهی را از سایر موسساتی که احیانا با حمایت دولت حمایت می شوند، متمایز می کند.

وی افزود: میزان حمایت دولت از جهاددانشگاهی 20 درصد است و این نهاد باید 80 درصد مایجتاج خود را از فعالیت های خود تامین کند که این موضوع خود باعث نوآوری در کسب درآمد و توسعه جهاددانشگاهی مبتنی بر کارکردهای نیروهای انسانی و انتخاب نیروی کارآمد می شود.

گفتنی است، در این نمایشگاه در غرفه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان واحدهای فناور پارک های علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی؛ مرکز رشد لرستان، مرکز رشد رویش، واحدهای علوم پزشکی شهید بهشتی، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل، ایلام، پژوهشگاه ابن سینا، سازمان علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان دستاوردهای خود در حوزه صنعت، هوشمندسازی، فناوری اطلاعات، برق و عمومی، گیاهان دارویی و زنبور عسل، کشاورزی، فرهنگی هنری، انیمیشن و گردشگری و پزشکی و سلامت را ارایه کردند.

در غرفه معاونت پژوهش و فناوری نیز در حوزه علوم انسانی طرح ملی «بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در ایران»، «سندملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی ایران»، «سنجش و تحلیل فضای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران»، «پیمایش ملی بزه دیدگی»، «بررسی نقش و عملکرد جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس»«پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری در ایران»، «شناسایی موقعیت ها و مصادیق تعارض منافع»، در حوزه فنی و مهندسی «سیستم رانش و سامانه کنترل و نظارت قطار مترو»، «سیستم برق و کنترل دکل های حفاری»، «پودر میکروبی تجزیه کننده آلودگی نفتی»، «بازوهای بارگیری دریایی»، «پمپ برقی درون چاهی»، «کربن اکتیو کروی»، «مواد شیمیایی پر مصرف صنعت نفت»، «مته حفاری دندانه ای» ارایه شده است.

در حوزه کشاورزی «کسب فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی»، «تولید جنین منجمد از نژاد گاوهای شیری و گوشتی با خصوصیات برتر ژنتیکی»، «فرمولاسیون و تولید آفت کش های گیاهی برای کنترل آفات گلخانه ای سبزی و صیفی»، «فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی و طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک ها در صنعت طیور»، «کسب فناوری و تولید نیمه صنعتی پروبیوتیک های پر کاربرد»، «فرمولاسیون و تولید مکمل های ورزشی پر مصرف براساس نیازهای تغذیه ای ورزشکاران»، در حوزه پزشکی «زیست فناوری پزشکی»، «مهندسی سلول و کلون سازی در صنایع داروسازی و پزشکی»، «شبکه ملی درمان ناباروری»، «بانک های زیستی و ژنتیکی»، «شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان» نیز از طرح های به نمایش گذاشته شده در غرفه جهاددانشگاهی است.

گفتنی است؛ این نمایشگاه که در مصلای امام خیمنی (ره) برپا شده است تا 22 آذرماه ادامه دارد و ساعت بازدید از این نمایشگاه و غرفه جهاددانشگاهی 9 تا 19، زون 2 است.