نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران» برگزار می‌شود

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۵ کد : ۶۶۰۷۷ پژوهشی انتشار دانش
در راستای سلسله نشست‌های دوشنبه‌ها با توسعه، نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران»، روز دوشنبه بیستم آذرماه برگزار می‌شود.
نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران» برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در راستای سلسله نشست‌های دوشنبه‌ها با توسعه، نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران»، روز دوشنبه بیستم آذرماه، ساعت 16، در محل پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران»، با حضور دکتر غلامرضا غفاری، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و مجری پیمایش ملی سرمایه اجتماعی و دکتر ابوالقاسم مهدوی، دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران و مولف کتاب سرمایه اجتماعی و توسعه صنعتی در ایران و با دبیری علی میرزائی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات توسعه برگزار می‌شود.

در هر جامعه‌ای علاوه‌بر سرمایه‌های فیزیکی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انسانی و نمادین با سرمایه اجتماعی هم سروکار ‌داریم که با دیگر انواع سرمایه‌ها رابطه متقابل دارد.

منظور از سرمایه اجتماعی، شبکه‌ای از روابط و پیوندهای مبتنی بر اعتماد اجتماعی بین فردی و بین‌گروهی و تعلاملات افراد با گروه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی است که قرین همبستگی و انسجام اجتماعی و برخورداری افراد و گروه‌ها از حمایت اجتماعی و انرژی لازم برای تسهیل کنش‌ها در جهت تحقق اهداف فردی و جمعی است.

اصطلاح سرمایه اجتماعی، شیوه‌ای برای مفهوم‌سازی منابع نامحسوس اجتماعی، ارزش‌های مشترک و اعتماد که هر کدام از ما در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم است. از نظر رابرت پاتنام(یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان سرمایه اجتماعی) سرمایه اجتماعی را می‌توان به سه بخش اصلی اعتماد، هنجارها و الزامات اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی تقسیم کرد.

در جوامع در حال گذار امروزی با نوعی نابسامانی اجتماعی در سطوح کلان و خرد سروکار داریم که معرف پیدایش گسل‌ها و گسست‌های اجتماعی و منبع اصلی زایش و افزایش انواع مسایل و آسیب‌های اجتماعی است.

نظریه‌پردازان علوم اجتماعی سرمایه اجتماعی را با کارکردها، سطوح تحلیل و بازدهی متفاوتی بررسی کرده‌اند. سرمایه اجتماعی، در واقع همچون سرمایه انسانی که از پیش در قاموس اقتصاددانان جایی برای خود باز کرده بود، از عوامل غیر اقتصادی است که به عرصه تحلیل‌های اقتصادی راه یافته تا ضمن رفع نارسایی‌های موجود در آن، زمینه را برای ورود مفاهیم، نظریه‌ها و فلسفه‌های غیراقتصادی‌ای آماده کند که مدت‌ها بود اجازه ورود به این عرصه را از دست داده بودند. فرهنگ مشترک، اعتماد و اخلاق اجتماعی وحدت بخش محور منابعی است که از آن به‌عنوان سرمایه اجتماعی یاد می‌کنند.

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، که مأموریت آن تولید و انتشار دانش در حوزه مطالعات توسعه و شناسایی چالش‌های پیش‌روی پیشرفت و توسعه کشور است در سلسله نشست‌های علمی «دوشنبه‌ها با توسعه» مباحث اساسی پیشرفت و توسعه کشور را واکاوی و بررسی می‌کند.

در نشست علمی «سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران» که با حضور دو تن از اساتید علوم اجتماعی و اقتصاد و از صاحبنظران این حوزه برگزار می‌شود، درباره چیستی سرمایه اجتماعی و شاخص‌های آن، رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی، عوامل موثر بر افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی، تحلیل پیامدهای کاهش سرمایه اجتماعی، توصیف وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران کنونی و ارائه دورنمایی از سرمایه اجتماعی در آینده ایران به بحث و گفت‌وگو می‌نشینیم.

این نشست، به‌صورت حضوری و مجازی انجام می‌شود و علاقه‌مندان شرکت به‌صورت مجازی می‌توانند از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/icdsj/jt در جلسه مباحث توسعه حضور داشته باشند.