یک فوق تخصص آنکولوژی مطرح کرد:

استرس موجب فعال شدن سلول‌های سرطانی می‌شود

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۳ کد : ۶۶۰۷۵ پژوهشی
فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین گفت: باید خود را از استرس‌های اجتماعی دور نگه داریم، چراکه استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و سبب فعال شدن سلول‌های سرطانی می‌شود.
استرس موجب فعال شدن سلول‌های سرطانی می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قزوین، دکتر یزدان ظفری فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین با بیان این که بیماری سرطان قابل پیشگیری و درمان است، اظهار کرد: خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌های بسیاری که در حوزه تشخیص و درمان سرطان رقم خورده، سرطان از بیماری‌های قابل درمان و کنترل شمرده می‌شود، فرد مبتلا به سرطان می‌تواند همانند یک انسان عادی به زندگی خود در کنار خانواده ادامه دهد.

وی افزود: مسئله اصلی این است که فرد مبتلا به سرطان زمانی بیماری‌اش درمان خواهد شد که به موقع تشخیص داده شود و مراحل درمان نیز مرتب و منظم انجام گردد.

فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین عنوان کرد: بافت‌های مختلف بدن در طول زندگی انسان مستعد ابتلا به سرطان هستند بنابراین باید به تغییرات غیرطبیعی که در بدن اتفاق می‌افتد، اهمیت داد و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد؛ به‌طور مثال در صورت داشتن علائمی چون سرفه‌های طولانی مدت، زودتر از حالت طبیعی سیر شدن و احساس پر بودن سر دل، یبوست غیرطبیعی و خون‌ریزی در مدفوع باید سریعاً به دکتر مراجعه کرد.

وی ادامه داد: سرطان سینه در خانم‌ها یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است، اگر خانمی در یک یا هر ۲ سینه توده، تغییر فرم غیرطبیعی و فرورفتگی در نوک سینه مشاهده کرد در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر ظفری با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان مساوی با درمان به موقع است، گفت: همچنین فردی که با بی‌اشتهایی، کاهش وزن، گشاد شدن لباس‌ها و علائم غیرطبیعی دیگری روبه‌رو شد باید به دکتر مراجعه کند چراکه درمان به موقع از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: به‌طور مثال اگر سرطان سینه در خانم‌ها زود تشخیص داده شود با جراحی کاملاً قابل درمان است اما اگر این سرطان سینه به موقع تشخیص داده نشود، ریه یا کبد درگیر خواهد شد و در این صورت درمان بیمار مشکل و حتی گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود.

فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین تصریح کرد: امروزه ارتباط بین استفاده از سیگار و ابتلا به سرطان ریه ثابت شده است، بنابراین سیگار نکشیدن وعدم مصرف دخانیات مساوی با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

دکتر ظفری در پایان با بیان اینکه استرس منشأ بسیاری از سرطان‌ها است، گفت: باید خود را از استرس‌های اجتماعی دور نگه داریم چراکه استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و سبب فعال شدن سلول‌های سرطانی می‌شود.