امید به فرونشاندن ریزگردها با محصول دانش‌بنیان جهاددانشگاهی سمنان

۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۴ کد : ۶۶۰۴۵ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی سمنان از تولید نمونه‌های آزمایشگاهی و اولیه چند محصول دانش‌بنیان در این استان خبر داد و گفت: تولید انبوه هر کدام از این محصولات می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی، بخشی از مشکلات استان و کشور را حل کند.
امید به فرونشاندن ریزگردها با محصول دانش‌بنیان جهاددانشگاهی سمنان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی‌راد روز شنبه، ۱۸ آذر ماه به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان این که تمرکز جهاد دانشگاهی در استان بیشتر معطوف به زنجیره ارزش در معادن بوده است، اظهار کرد: استان سمنان تنوع و غنای معدنی بسیار بالایی دارد. با این همه مشکل کشور و استان در این بخش، خام‌فروشی موادمعدنی است، بنابراین طرح‌های جهاد دانشگاهی با هدف کاهش خام‌فروشی‌ها و ایجاد ارزش افزوده در این بخش تهیه و اجرایی شدند.

وی با بیان این که طرح‌های خوبی در جهاد دانشگاهی استان در این مدت پایه‌ریزی شده است، ادامه داد: تولید پودر معدنی بر پایه مواد معدنی، یکی از طرح‌های مهم در جهاد دانشگاهی استان است که به دنبال اصلاح بستر خاک و بویژه خاک شور است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان از تولید اولین کود هفت‌ جزیی در کشور توسط محققان جهاد دانشگاهی استان خبر داد و افزود: فرآیند ثبت اختراع و آنالیز طرح انجام شده و طرح در موسسه آب و خاک کشور است. در صورت تایید موسسه آب و خاک کشور، مجوز تولید انبوه این محصول صادر خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که این مجوز تا پایان سال صادر و زمینه برای تولید انبوه و ایجاد خط تولید در سال ۱۴۰۳ فراهم شود.

منصفی راد با بیان اینکه با ایجاد خط تولید این محصول، زمینه ۳۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر شغل غیرمستقیم در استان فراهم خواهد شد، با اشاره به اینکه یک جزء از هفت جزء این کود حیوانی و هر شش جزء دیگر مواد معدنی است، اظهار کرد: همه این مواد معدنی به وفور در استان وجود دارد و هیچ دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه آن وجود ندارد.

وی از  کود گرانل آهسته رهش به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان نام برد و افزود: این کود حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از مالچ معدنی زیست سازگار با محیط زیست به‌عنوان دیگر محصول جهاد دانشگاهی استان سمنان نام برد و گفت: مالچ معدنی زیست سازگار با محیط زیست اثرگذاری بالایی در تثبیت خاک و کنترل ریزگردها دارد که از معضلات جدی کشور است.

او از این محصول به‌عنوان یک محصول دانش بنیان کم‌نظیر در جهان نام برد و ادامه داد: مالچ معدنی برای مقابله با ریزگردها و آلاینده‌ها و گردوغبار که بخش‌های وسیعی از کشور در تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تولید شده است.

منصفی‌راد با اشاره به اینکه این محصول، یک محصول جایگزین برای مالچ نفتی است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید مالچ معدنی و زیست‌سازگار بهترین راهکار برای مقابله با مشکلات این حوزه است.

وی با اشاره به تولید نمونه‌های اولیه این محصولات، گفت: این محصولات در سفر وزیر کشور به استان به‌صورت رسمی رونمایی شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه وزارت کشور خریدار این محصول شده است، اظهار کرد: قرار است وزارت کشور بعد از گرفته شدن مجوزهای این محصول ، از آن در ۱۰ کانون بحرانی کشور استفاده کند.

منصفی‌راد اضافه کرد: تاکنون دو استان کشور درخواست خود را برای ایجاد خط تولید ارائه داده‌اند، با توجه به هزینه بالای حمل و نقل، قرار است خط های تولید متعددی در استان‌های درگیر با ریزگردها ایجاد شود.

وی بیان کرد: تا قبل از پایان سال، فرآیند بستن قرارداد بین جهاددانشگاهی و وزارت کشور انجام و زمینه برای تولید این محصول دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی سمنان، با اشاره به هزینه پایین تولید این نوع از مالچ معدنی، اظهار کرد: هزینه تولید این محصول که مزایای زیادی برای خاک دارد و به حل معضل ریزگردها کمک می‌کند، یک‌پنج تا یک‌هفتم هزینه تولید مالچ نفتی است.

منصفی راد از تولید زئوتیمول در قالب یک طرح فناورانه دیگر در این نهاد خبر داد و افزود: این محصول تولیدشده در جهاددانشگاهی استان، یک افزودنی خوراک دام با خاصیت آنتی‌بیوتیک ارگانیک است.

با تلاش پژوهشگران جهاددانشگاهی سمنان، ایران سومین کشور صاحب اتوفنوتایپینگ در دنیا می شود

منصفی‌راد از طرح اتوفنوتایپینگ و رکوردگیری وزن دام در فرآیند اصلاح نژاد به‌عنوان دیگر طرح مهم و ملی این نهاد نام برد و اظهار کرد: تاکنون ثبت صفات ارثی دام در کشور به صورت سنتی انجام می‌شد، اما با اجرایی شدن این طرح، وزن‌کشی، ثبت داده‌ها و اطلاعات و... به‌صورت اتومات و با استفاده از هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

وی از تصویب نهایی این طرح خبر داد و افزود: قرار است تا پایان سال اعتبار این طرح به استان اختصاص بیابد، این طرح دانش‌بنیان با همکاری جهاد دانشگاهی استان سمنان و جهاد دانشگاهی علم و صنعت انجام خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از آمریکا و نیوزلند به‌عنوان تنها کشورهای دارای این فناوری در دنیا نام برد و افزود: با اجرایی شدن این طرح، ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده این محصول در دنیا مطرح می‌شود.

تولید محصول ۱.۵ میلیاردی با ۲۵۰ میلیون

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان قیمت دستگاه مشابه این محصول را ۱.۵ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: هزینه تولید این محصول بومی‌سازی‌شده حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. بنابراین تولید این محصول در استان می‌تواند از هدر رفتن منابع جلوگیری و مانع از ارزبری در کشور شود.

وی از برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح مشترک بین جهاد دانشگاهی استان و پروفسور اسکندر سیف علیان، پژوهشگر و کارآفرین برجسته مهندسی بافت مقیم انگلستان خبر داد و اظهار کرد: او علاقه زیادی به خدمت در زادگاه خود دارد. توسعه و تجاری‌سازی اندام‌های انسان با استفاده از مواد نانوکامپوزیت مبتنی بر گرافن و فناوری سلول‌های بنیادی در طرح مشترک با  پروفسور سیف‌علیان انجام می‌شود.

منصفی‌راد از این طرح به‌عنوان یک طرح نو و کم‌نظیر در دنیا نام برد و افزود: نمونه اولیه توسط پروفسور سیف علیان تولید شده و قرار است دی‌ ماه امسال در استان رونمایی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از مرکز جامع دیابت و ترمیم زخم به‌عنوان دیگر طرح مهم این نهاد نام برد و گفت: قرار است این مرکز در سمنان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه این مرکز تخصصی با هدف پیشگیری و درمان دیابت راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: این مرکز با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در حوزه  دیابت و با رویکرد ویژه به درمان زخم دیابتی و انواع زخم‌های مزمن ایجاد می شود. رویکرد این مرکز ارائه درمان مناسب و مؤثر، تلاش در راستای تسریع روند بهبود زخم و حفظ اندام که یکی از معضلات بیماری دیابت است، خواهد بود. فعالیت اصلی این درمانگاه در حوزه درمان دیابت شامل خدمات عمومی و خدمات تخصصی در حوزه دیابت، حوزه درمان انواع زخم‌ها، خدمات عمومی و خدمات تخصصی در حوزه زخم است.

مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان زنان راه اندازی می شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از راه‌اندازی مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های مربوط به زنان به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های این نهاد در استان نام برد و افزود: مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این مرکز با تلاش و پیگیری‌های استاندار و جهاد دانشگاهی استان انجام شده و تجهیزات آن توسط جهاد دانشگاهی کشور خریده شده است.

منصفی راد با بیان اینکه تعهد استان در این بخش، تامین فضاست، گفت: استاندار سمنان دستورهایی برای تأمین فضا با هدف راه‌اندازی این مرکز داده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز فضای مورد نیاز تحویل جهاد دانشگاهی شود در مدت دو تا سه هفته، این مرکز در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی از سمنان به‌عنوان یکی از استان‌های درگیر با سرطان‌های مربوط به زنان نام برد و اظهار کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌هایی که در استان فضای مازاد دارند، در این بخش با جهاد دانشگاهی استان همکاری کنند. استاندار سمنان پیگیر راه‌اندازی این مرکز است و دستورهایی در این بخش صادر کرده است و امیدواریم هرچه زودتر این فضا در اختیار جهاد دانشگاهی استان قرار گیرد، چون تامین نشدن فضا، فرصت‌سوزی است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه این مرکز تاکنون فقط در سه استان کشور ایجاد شده است، اضافه کرد: در صورت راه‌اندازی این مرکز، سمنان چهارمین استان خواهد بود که این مرکز تخصصی را دارد.