استاندار هرمزگان تاکید کرد:

ورود جهاددانشگاهی برای کاهش مصرف برق آب‌شیرین‌کن‌ها/ راه‌اندازی شهرک فناوری‌های دریایی و غنی‌سازی ذخایر هماتیت معدنی توسط این نهاد

۱۶ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵ کد : ۶۵۸۹۶ تاپ خبر پژوهشی
استاندار هرمزگان در نشست مشترک با رییس جهاددانشگاهی، خواستار ورود جهاددانشگاهی برای کاهش مصرف برق آب‌شیرین‌کن‌ها به‌منظور اقتصادی کردن تامین آب کشاورزی از طریق دریا شد و گفت: تهیه زیرساخت‌های ایجاد شهرک فناوری‌های دریایی و واگذاری معادن برای غنی‌سازی ذخایر هماتیت، به همراه تولید جلبک برای مصارف دارویی، دامداری و سوخت زیستی از دیگر حوزه‌هایی است که آماده همکاری با جهاددانشگاهی هستیم.
ورود جهاددانشگاهی برای کاهش مصرف برق آب‌شیرین‌کن‌ها/ راه‌اندازی شهرک فناوری‌های دریایی و غنی‌سازی ذخایر هماتیت معدنی توسط این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در سفر دکتر حسن مسلمی نائینی و هیات همراه به استان هرمزگان نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی با مهدی دوستی استاندار هرمزگان امروز پانزدهم آذرماه برگزار شد.

استاندار هرمزگان در این نشست مشترک با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی و علمی جهاددانشگاهی در تحقق توسعه پایدار، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با رویکرد جهادی وارد عرصه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شد و اقدامات بزرگی را در این زمینه در کشور رقم زد.

وی، با اشاره به لزوم فعالیت تحقیقاتی جهاددانشگاهی روی آب‌شیرین‌کن‌ها، عنوان کرد: اگر بتوانیم میزان مصرف برق به ازای هر مترمکعب آب را به میزان مشخصی کاهش دهیم، تامین آب موردنیاز برای کشاورزی از دریا اقتصادی خواهد شد و می‌تواند اتفاقات تاریخی را در کشور رقم بزند.

استاندار هرمزگان، با ذکر این نکته در حال حاضر کشاورزی از طریق شیرین‌سازی آب دریا صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: در صورت اقتصادی کردن این امر می‌توان بخش اعظمی از اراضی حاصل‌خیز کشور زیر کشت خواهند رفت و چندین میلیارد دلاری که هرساله برای واردکردن نهاده دامی صرف می‌شود، ذخیره خواهد شد.

دوستی، با اشاره به تولید جلبک در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان نیازمند اجرای طرحی در خصوص تولید جلبک برای مصارف دارویی و دامداری و استفاده در سوخت زیستی است که حضور قدرتمند جهاددانشگاهی در این زمینه می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا محور عنوان کرد: آماده واگذاری زمین با زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی شهرک فناوری‌های دریایی به جهاددانشگاهی هستیم تا پژوهشگاهی همانند رویان در حوزه علوم دریایی و آبزیان در این استان راه‌اندازی شود.

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به طرح جهاددانشگاهی  برای توسعه فناوری غنی‌سازی ذخایر هماتیت کشور گفت: معدنی برای غنی‌سازی ذخایر هماتیت در اختیار جهاددانشگاهی قرار می‌گیرد.
 

جهاددانشگاهی پیشران توسعه علمی و پژوهشی کشور است

دکتر مسلمی نائینی نیز در این نشست مشترک جهاددانشگاهی را پیشران توسعه علمی و پژوهشی کشور دانست و اظهار کرد: ورود جهاددانشگاهی به حوزه آموزش اتفاقات بزرگی را به ثبت رساند.

وی با اشاره به سوابق فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی، عنوان کرد: ایران یکی از کشورهای موفق در حوزه درمان ناباروری بوده  و در حال حاضر به یکی از کشورهای مقصد در این زمینه تبدیل‌شده است.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت پژوهشی و عملیاتی جهاددانشگاهی، تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی و علمی در کنار اقدامات عملی واجرایی باعث شده است که این نهاد موفقیت‌های بی‌نظیری در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی، تکنولوژی، حوزه‌های نفتی و فرهنگی کسب کند.

دکتر مسلمی نائینی، خبرگزاری ایسنا را یکی از پرمخاطب‌ترین خبرگزاری‌های کشور دانست و گفت: خبرگزاری ایسنا در میان جوانان به‌خصوص دانشجویان از اهمیت و پویایی ویژه‌ای برخوردار است که همواره تمام این ظرفیت را برای توسعه و پیشرفت ایران به کار گرفته است.

وی با ذکر این نکته که خبرگزاری بین‌المللی ایکنا در حوزه‌های قرآنی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این خبرگزاری بین‌المللی که باهدف ترویج مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کند، به 22 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این نکته که دقیق‌ترین نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها توسط جهاددانشگاهی انجام می‌شود، افزود: جهاددانشگاهی از طریق مرکز افکار سنجی ایسپا دقیق‌ترین و به‌روزترین نظرسنجی‌های کشور در حوزه‌های مختلف را انجام می‌دهد که این مهم یک ظرفیت برای مدیران و تصمیم‌گیران محسوب می‌شود.

دکتر مسلمی نائینی، با اشاره به افتتاح قطار پرند توسط رییس جمهور، تصریح کرد: سیستم رانش این قطار که از پیچیدگی‌های خاصی نیز برخوردار است توسط جهاد دانشگاه طراحی و ایجادشده است.

گفتنی است در این نشست مشترک تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری هرمزگان به امضای دکتر حسن مسلمی نائینی و مهدی دوستی رسید.

زمینه‌های همکاری مشترک بیان‌شده در این تفاهم‌نامه شامل همکاری در زمینه برطرف نمودن مسائل و چالش‌های استان هرمزگان در زمینه انجام پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های فرهنگی و مطالعات علوم انسانی و اجتماعی و غیره، توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدید پذیر استان با بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه انرژی‌های نو (آبی، بادی، خورشیدی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی)، همکاری در حوزه جوانی جمعیت، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط‌جنین، راه‌اندازی مرکز درمان پیشرفته بیماری‌ها در استان هرمزگان شامل غربالگری، پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان سینه، زخم دیابت و ... و هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به‌منظور حمایت از فناوران می‌شود.