در هفتمین نشست از سلسله نشست های مسئولیت اجتماعی مطرح شد

عدم شفافیت؛ از جمله مشکلات اصلی حوزه مسئولیت اجتماعی

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۶ کد : ۶۴۷۷۶ پژوهشی
مدیر مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی در راستای ماموریت های این مرکز بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی حوزه مسئولیت اجتماعی، عدم شفافیت اقدامات CSR یک شرکت، وزارتخانه و یا سازمان هاست؛ که ما با گرد هم آوردن متخصصان و کارشناسان در قالب سلسه نشست های مسئولیت اجتماعی در مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی بستر مناسبی برای افزایش شفافیت فراهم کرده ایم.
عدم شفافیت؛ از جمله مشکلات اصلی حوزه مسئولیت اجتماعی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی، هفتمین نشست از سلسله نشست های مسئولیت اجتماعی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی، در اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت برگزار شد.

ثریا احمدی، مدیر مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی در این نشست بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی حوزه مسئولیت اجتماعی، عدم شفافیت اقدامات CSR یک شرکت، وزارتخانه و یا سازمان است که ما با گرد هم آوردن متخصصان و کارشناسان در قالب سلسه نشست های مسئولیت اجتماعی در مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی این سازمان، بستر مناسبی برای افزایش شفافیت فراهم کرده ایم.

وی در راستای راهبردهای کلی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی گفت: ما با مسئله مسئولیت اجتماعی آشنایی پیدا کرده ایم، اما فعالیت جزیره‌ای موجب ضعف در عملکرد، خطای در تشخیص مصادیق، سرمایه‌گذاری اشتباه و یا حتی سبزشویی شده است که برای رفع این مسایل در مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی اولین گام را با هدف گردهم آوردن کنشگران مسئولیت اجتماعی برداشته ایم.

مدیر مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توجه به اصالت فرهنگی خویش نیز از الزامات فعالیت در این زمینه است، چرا که برخی استانداردهای بین‌المللی نظیر ISO26000 مطابقت کافی با فضای فرهنگی ایرانی ندارد.

 

مدیریت پسماندهای خطرناک مصداق مهم مسئولیت اجتماعی در وزارت بهداشت است

در ادامه، حسین محمودی دبیر نشست و عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی به چند نکته در خصوص مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در وزارت بهداشت، خط میان وظیفه و مسئولیت اجتماعی بسیار ظریف است. خیلی از فعالیت‌ها و تلاش‌های پزشکان، پرستاران و وزارت بهداشت در مواجهه با بیماری کرونا، مصادیقی از مسئولیت اجتماعی است. به طور مثال جانمایی بیمارستان‌ها یکی از مسایل مهمی است که می توان به عنوان یکی از نمونه های مسئولیت اجتماعی بدان توجه کرد. از دیگر مصداق های مهم مسئولیت اجتماعی در وزارت بهداشت، موضوع مدیریت پسماندهای خطرناک است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

بزرگترین افتخار وزارت بهداشت تثبیت فرهنگ مسئولیت اجتماعی در شاخص های انتخاب است

دکتر مهروی، مدیر دفتر نخبگان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی در ادامه این نشست، بیان کرد: دیدگاه ما در ابتدای شروع فعالیت در وزارت بهداشت اینگونه بود که ابتدا فعالیت‌های جزیره‌ای خودمان را کنار هم سازماندهی کنیم، سپس با سایر ذی ربطان در ارتباط قرار بگیریم. در این راستا ابتدا طرح ” اتا ” را با محوریت دانشجویان و سپس طرح “هما” را با محوریت اساتید، مدیران، کارکنان و دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار کردیم. همچنین کارگروه پاسخگویی اجتماعی را زیر نظر مستقیم ریاست دانشگاه‌ها قرار دادیم تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

وی افزود: بزرگترین افتخار ما تثبیت فرهنگ و ادبیات مسئولیت اجتماعی در شاخص‌های انتخاب استعداد درخشان، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه دفاع ملی و پذیرش دانشجویان دوره دکتری است.

 

حمایت از بیماران خاص و تشکل های مردمی

در ادامه فتح آبادی مدیر خیرین سلامت و سازمان های مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان موضعی است که فعالان CSR می‌توانند در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی خود در آن فعالیت کنند، خوشبختانه شاهد فعالیت اثربخش در این حوزه در سال های اخیر بوده ایم. حوزه دیگری که فعالان مسئولیت اجتماعی می‌توانند عملکرد اثربخشی داشته باشند حمایت از بیماران خاص است. حمایت از تشکل‌های مردمی همگام با وزارت بهداشت نیز مصداق دیگری از فعالیت اثربخش است.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما شاهد اقدامات سلیقه‌ای هستیم که باعث خطا در پیشرفت مسیر مسئولیت اجتماعی می‌شود. برای جلوگیری از آن به یک نهاد حاکم متشکل از کارشناسان متخصص و مجرب برای مسئولیت اجتماعی نیازمند هستیم تا با آمایش سرزمین به تشخیص توانمندی‌ها برای تقسیم کار در کل کشور دست یابیم.

مدیر خیرین سلامت و سازمان های مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چنین جلساتی باید با حضور اعضای هیأت علمی و مدیرعاملان شرکت ها ادامه پیدا کند تا ثمره حقیقی خود را بدست آورد.

 

ارتقاء کمی و کیفی مشارکت ها، مهمترین هدف اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت

در ادامه هفتمین نشست مسئولیت اجتماعی، داود پیرانی؛ مسئول برنامه مسئولیت پذیری اجتماعی بخش سلامت اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت گفت: ارتقاء کمی و کیفی مشارکت‌ها، توسعه فرهنگ CSR، آگاهی، پاسخگویی و مشارکت ساختارمند از مهم‌ترین اهدافی است که ما در اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دنبال می کنیم.

وی افزود: مفتخریم که۱۳۳۰ شرکت به جمع دانشگاه های علوم پزشکی کشور ملحق شده اند و با ما مشارکت داشته اند. دغدغه ما مشارکت حداکثری شرکت‌ها در حوزه سلامت است، در این مسیر الزاماً به دنبال مشارکت ریالی اشخاص ثالث نیستیم، بلکه بدنبال همراهی و حضور حداکثری این شرکت ها و نهاد ها هستیم، چرا که در گام اول موجب دلگرمی و در گام بعدی موجب ارتقاء سطح توانمندی های مسئولیت  اجتماعی در حوزه سلامت می‌شود.

مسئول برنامه مسئولیت پذیری اجتماعی بخش سلامت اداره کل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت  گفت: گرچه در سه سال گذشته شاهد گسترش ادبیات CSR و دغدغه مسئولیت اجتماعی در سطح کشور بوده ایم، اما همچنان فعالیت‌های CSR در حوزه سلامت بدون هماهنگی با دانشگاه های وزارت بهداشت و درمان رقم می خورد که از ارزش این دست اقدامات می کاهد. ساختن بیمارستان چه فایده دارد هنگامی که دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند پزشک مورد نیاز بیمارستان را تأمین کند؟

پیرانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نکات برای ما، عدم دریافت کمک از شرکت‌ها با محصولات آسیب رسان است. از این رو  در حوزه سلامت هرگز با شرکت‌های تولید کننده دخانیات و یا نوشیدنی‌های قندی مشارکت نخواهیم کرد.

کارشناسان می توانند همراهان خوبی برای بخش حاکمیتی کشور باشند

در ادامه نشست وزیری؛ مشاور سازمان مدیریت صنعتی نیز بیان کرد: اگر هر بخش حاکمیتی نیازهای خود را به دقت مشخص کند و به کارشناسان برون سپاری کند، کارشناسان می‌توانند همراهی خوبی برای بخش حاکمیتی کشور باشند، از این رو می توانیم شاهد مشارکت بهینه بخش دولتی و غیر دولتی و اجرای صحیح و ثمربخش فعالیت های CSR در کشور باشیم.

 

بنگاه های اقتصادی با انجام مسئولیت اجتماعی نقش پررنگی در مشارکت پایدار دارند

در پایان این نشست حیدری پور؛ مدیرکل خیرین و سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت گفت: در سال‌های اخیر، ۲۵ درصد کمک‌ها و مشارکت‌ها با وزارت بهداشت در چهارچوب مسئولیت اجتماعی بوده است. بنگاه‌های اقتصادی در سال‌های اخیر در حوزه بهداشت، خدمات سلامت و آموزش کمک‌های بزرگ و موثری به وزارت بهداشت داشته‌اند که یکی از ثمرات آن اعتماد وزارت به بنگاه‌های اقتصادی است که سابقاً شاهد آن نبودیم، از این رو بنگاه‌های اقتصادی، با انجام مسئولیت اجتماعی خود، نقش پررنگی در مشارکت پایدار با بهداشت کشور خواهند داشت.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که حضور هرچه بیشتر فعالان غیر دولتی با دیدگاه‌های متفاوت و مشارکت‌های فکری با سازمان خیرین، می تواند نظام بهداشت و سلامت کشور را در راستای بهبود عملکرد و دستیابی به نتایج بهتر یاری نماید.