در «همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» مطرح شد

دانشگاه‌ها باید نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو تربیت کنند/ ضعف در حوزه تولید محتوای این حوزه

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸ کد : ۶۴۰۰۱ تاپ خبر پژوهشی
در همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» که در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار شد،حاضران بر اهمیت توسعه مقوله مسئولیت اجتماعی در دانشگاه، صنعت و جامعه تأکید کردند.
دانشگاه‌ها باید نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو تربیت کنند/ ضعف در حوزه تولید محتوای این حوزه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (چهارشنبه ۳ آبان) نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» به منظور ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و تنویر نقش متقابل دانشگاه و صنعت، از سوی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وابسته به سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی و با همکاری دانشگاه‌های علم و فرهنگ و شهید بهشتی برگزار شد.

 

مسئولیت اجتماعی فعالیت هایی فراتر از منفعت سازمانی است

در ابتدای این همایش دکتر مهدی باصولی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر در همایش «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» بیان کرد: خوشحالیم که امروز  جامعه دانشگاهی در کنار صنعت قرار گرفته است و امیدواریم روز خوب و پر ثمری برای هر دو جامعه باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسئولیت اجتماعی نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد، عنوان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که مسئولیت اجتماعی مجموعه فعالیت‌هایی فراتر از منفعت سازمانی است که به منفعت اجتماعی هم فکر می کند. همچنین‌ در حوزه دانشگاهی هم، دانشگاهی که بتواند مبتنی بر نیازهای نسل فعلی و آینده طراحی برنامه کند و علمی که نافع باشد، می‌تواند مصداق دانشگاهی باشد که به مسئولیت اجتماعی فکر می‌کند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از اجزای اصلی جهاد دانشگاهی در این مسیر گام برداشته تا بتواند در تعامل سازنده با سایر اجزای این اکوسیستم مهم که در حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی فعال هستند، نقش ایفا کند.

 

دانشگاه‌ها باید نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو تربیت کنند

در ادامه این همایش، دکتر سید محمودرضا آقامیری، رییس دانشگاه شهید بهشتی در تبیین اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی با تأکید بر اینکه تمام سازمان‌ها در برابر جامعه پیرامونی خود مسئولیت دارند و باید نقش خود را در قبال جامعه تعریف کنند، عنوان کرد: دانشگاه‌ها نسبت به جامعه و مردم جامعه پیرامونی خود بی‌تفاوت نیستند و وظایف و ماموریت‌های متعددی برای دانشگاه‌ها تعریف شده است که تربیت نیروی انسانی، یکی از وظایف دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاسخگو باشند. امیدوارم دانشگاه‌ها در مسیر توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی گام بردارند.

رییس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت با بیان اینکه برگزاری نشست‌هایی از این دست می‌تواند اثربخش باشد، تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها می‌تواند به این معنا باشد که خود را مسئول می‌دانیم و به نحوی فرهنگ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی را ترویج می‌دهیم.

دکتر آقامیری با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در برابر اساتید، دانشجویان، کارمندان و جامعه پیرامونی خود مسئول هستند، بر اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: پرسش «آیا دانشگاه‌ها توانسته‌اند در زمینه پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی موفق عمل کنند؟» را مطرح می‌کنم. افراد خارج از بدنه دانشگاه‌ها باید به این پرسش پاسخ دهند، اما باید بگویم اگر دانشگاه‌ها قوی باشند در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی در زمینه تربیت نیروی انسانی گام بر می‌دارند.، بنابراین دانشگاه‌ها باید نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو تربیت کنند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با سبقه تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در گذشته، ما فقط به جنبه‌های کمی تربیت نیروی انسانی توجه می‌کردیم، اما در این روزها علاوه بر جنبه‌های کمی به مسائل کیفی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پاسخگویی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری باید جزء ذات تربیت نیروی انسانی باشد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نباید فقط خواهان تربیت نیروی انسانی باشند، بلکه باید به دو مؤلفه مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در زمینه تربیت نیروی انسانی توجه کنند.

دکتر آقامیری درباره برنامه تحولی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: برنامه تحولی این مرکز آموزشی را حدود ۸ ماه پیش تنظیم کردیم. در آن بازه زمانی، برنامه تحولی چند دانشگاه بزرگ را بررسی کردم. بررسی‌ها بیانگر این بود که دانشگاه‌ها در برابر مسئولیت اجتماعی بی‌تفاوت نیستند و در مسیر حل مسائل اجتماعی گام برمی‌دارند. چند سال پیش نیز رهبری در سخنان خود به موضوع مسئولیت‌پذیری و علم نافع اشاره کردند.

وی با بیان اینکه همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را با افتخار برگزار می‌کنیم، تأکید کرد: من از جهاددانشگاهی و به ویژه جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تشکر می‌کنم. وزارتخانه‌های صمت، نفت و رفاه در کنار ما برای برگزاری این همایش حضور دارند. این سازمان‌ها در راستای مسئولیت‌پذیری برای برگزاری این همایش گام برداشته‌اند و هدف آنها پرکردن بیلان کاری نیست.

رئیس همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، درباره برگزاری همایش‌هایی شبیه به همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، گفت: برگزاری همایش‌هایی از این دست، به این معنا است که به دنبال مسئولیت‌پذیری هستیم.

دکتر آقامیری با بیان اینکه دانشگاه‌ها نسبت به اهالی خود و جامعه پیرامونی مسئول هستند، گفت: مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها محدود به جامعه پیرامونی، اساتید، دانشجویان و کارمندان نمی‌شود، بلکه در زمینه جهانی هم مسئولیت دارند. ارتقای سطح فرهنگ، آموزش و زمینه‌های تحصیلی باید از سوی دانشگاه‌ها به جامعه جهانی منتقل شود.

 

هیچ کشوری بدون توجه به موضوع مسئولیت پذیری به موفقیت نرسیده است

در ادامه این نشست، دکتر فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران اظهار کرد: پاسخگویی و توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی دو شاخص مهم در بحث توسعه است. بسیاری از کشورهای پیشرفته به موضوع پاسخگویی توجه ویژه‌ای دارند. بررسی مطالعاتی بیانگر این است که تقریبا هیچ کشوری بدون توجه به موضوع مسئولیت‌پذیری به موفقیت نرسیده است.

وی افزود: برگزاری همایش‌هایی از این دست و رویدادهای علمی باعث جهت‌دهی بهتر به اهداف و اثربخشی حوزه مسئولیت اجتماعی می‌شود. باید اذعان کرد که مجموعه صنعتی کشور به این مطالعات نیاز دارد.

معاون وزیر صمت با اشاره به چالش‌های حوزه مسئولیت اجتماعی، اظهار کرد: عدم شفافیت، نبود ضمانت اجرایی برای قوانین و نبود مقرارت متناسب با عملکرد واحدهای صنعتی از موانع اصلی بر سر راه مسئولیت اجتماعی است.

مقیمی با بیان اینکه متاسفانه نگاه غلطی در خصوص حوزه مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است، اظهار کرد: برای حل مشکلات این حوزه باید اقدامات خاصی انجام داد، درحالی که در برخی از مواقع عدم دخالت و ورود نتایج مثبتی دارد.

وی افزود: به منظور افزایش همکاری بخش صنعت باید مشوق‌هایی را در قالب معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفت، این قانون در مجلس تصویب شده، اما به دلیل عدم همکاری سازمان مالیاتی اجرایی نشده است.

معاون وزیر صمت گفت: مسئولیت اجتماعی دو بعد دارد؛ اما به مؤلفه «فقرزدایی» مسئولیت اجتماعی بیشتر توجه شده است؛ در حالی که «تکمیل زنجیره صنعت» می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. با افزایش اشتغالزایی می‌توان سطح فقر را کاهش داد.

 

عدم شکل‌گیری درک مشترک یکی از موانع اساسی در حوزه مسئولیت اجتماعی است

در ادامه این همایش، دکتر کمال خدایی رییس سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی در رابطه با شکل گیری مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاددانشگاهی اظهار کرد: این مرکز در سال ۹۷ تشکیل شد. براساس تجربه ۲۰ ساله خود در حوزه آلودگی زیست‌ محیطی به ویژه در حوزه نفت، از چالش‌های صنایع با محیط‌زیست و جوامع انسانی آگاهی دارم.

وی با بیان اینکه یکی موانع اساسی در بحث مسئولیت اجتماعی عدم شکل‌گیری درک مشترک از مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور است، عنوان کرد: فقدان برداشت واحد سبب به وجود آمدن مشکلات فراوان شده است؛ به نحوی که به جای اثربخشی زمینه را برای سوء استفاده‌های اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی شهید بهشتی یادآور شد: مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی، برنامه‌ها، اقدامات پژوهشی و ترویجی متعددی برای حل مسائل دارد تا از رهگذر آن به ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی برسد. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی و نشست‌های دوسویه با هدف دستیابی به یک مفهوم مشترک و واحد در میان فعالان عرصه اجتماعی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۶ نشست تخصصی با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برگزار کردیم که برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت را می‌توان جمع‌بندی نشست‌های سال گذشته برشمرد.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش را می‌توان اختتامیه فعالیت‌های گذشته برشمرد، گفت: برگزاری همایش مسئولیت‌ اجتماعی، دانشگاه و صنعت، نقطه عطف و سرآغازی برای یک مسیر پر فراز و نشیب است. امیدوارم با انطباق تحقیقات انجام شده در راستای  مسائل روز کشور بتوانیم موانع پیش روی این طرح را برداریم تا مفهوم مسئولیت اجتماعی را در کشور نهادینه کنیم.

 

استانداردسازی فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی کلید حل مشکلات آن است

دکتر مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: شاهد شکل‌گیری جریانی در حوزه مسئولیت اجتماعی هستیم و جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی پرچمدار این جریان هستند.

وی با بیان اینکه به عنوان یک معلم در علم اقتصاد معتقدم که فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی باید بر اساس تاثیرات جانبی آن مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تاثیرات جانبی تبدیل به اعداد و ارقام می‌شود؛ به عبارت دیگر، درآمد شرکت‌ها محاسبه می‌شود، اما هزینه‌های تحمیلی بر محیط زیست مانند آلودگی هوا و فرسایش خاک محاسبه نمی‌شود. اگرچه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و معدنی منجر به بروز منافع می‌شود، اما مشکلاتی مانند آلودگی هوا، فرسایش خاک، فرسودگی جاده برای محیط پیرامونی ایجاد می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مهم‌ترین نقطه ضعف در حوزه مسئولیت اجتماعی را فقدان شفافیت دانست و عنوان کرد: هزینه‌ها به هیچ وجه مشخص نیست؛ به طور مثال، با روی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر، لیست هزینه‌های صورت گرفته در این بخش اعلام شد که دستمایه حملات سیاسی شد.

دکتر طغیانی افزود: به دلیل فقدان شفافیت شاهد اعلام ارقام میلیاردی از سوی شرکت‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی در حوزه مسئولیت اجتماعی بودیم، اما در خصوص نحوه هزینه‌کرد آن شفاف‌سازی صورت نگرفته است و حتی نگرانی‌هایی درباره پولشویی نیز مطرح شده است.

وی با بیان اینکه عدم قاعده‌گذاری از دیگر مشکلات این حوزه است، افزود: قوانین منسجمی در این بخش وجود ندارد؛ به طور مثال، مطابق قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی از معادن صرف حوزه مسئولیت اجتماعی شود که این رقم به حدود ۶ همت می‌رسد که بر مبنای گستره سرزمینی رقم چندانی به حساب نمی‌آید. این رقم ناچیز صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به دلیل نبود شفافیت شاهد فشار بر واحدهای صنعتی برای تامین وعده‌های مسئولان هستیم و این موضوع باعث نارضایتی مردم و واحدهای تولید بزرگ صنعتی شده، به طور مثال، برای اهالی ساکن در مجاور یک شهرک صنعتی خواستار دریافت منابع مالی از این واحدهای صنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی هستیم، اما این درحالی است که این واحدها اعلام کرده‌اند از موظفی خود نیز بیشتر پرداخت کرده‌اند.

دکتر طغیانی با بیان اینکه برای شفافیت در حوزه مسئولیت اجتماعی نباید به اقدامات قهری اکتفا کرد، گفت: مجلس در این زمینه قانونی تصویب کرده که مطابق آن کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در لیست پرداخت مالیاتی به عنوان مشوق ثبت شود، اما به دلیل عدم همکاری سازمان امور مالیاتی بسیاری از واحدهای صنعتی ترجیح می‌دهند کمکی به این شرکت‌ها نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه نبود شفافیت در حوزه مسئولیت اجتماعی باعث ایجاد فضایی برای سوءاستفاده سیاسی و اقتصادی شده است، اظهار کرد: معمولا بودجه مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها تامین می‌شود و در صورت عدم اجرای آن شرکت تحت فشار قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: تاسیس خیریه‌هایی با عناوین حمایت از محیط زیست ناشی از همین عدم شفافیت است و علاوه بر حل این مشکل باید قوانین این حوزه ضمانت اجرایی نیز داشته باشند، مجلس نیز با تصویب قوانینی به دنبال این موضوع است.

دکتر طغیانی گفت: استانداردسازی فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی را می‌توان کلید حل مشکلات این حوزه برشمرد تا شاهد یک روند اجرایی ثابت در این بخش باشیم.

 

در حوزه تولید محتوای مسئولیت اجتماعی ضعیف هستیم

در ادامه این همایش، دکتر حسین محمودی، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر علمی همایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دانشگاه و صنعت بیان کرد: روال همایش‌ها به این نحو است که دبیران علمی از تعداد مقالات دریافتی سخن می‌گویند، اما من اینجا حضور دارم که از مقالاتی که دریافت نکرده‌ام، سخن بگویم.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید محتوا درباره مسئولیت‌پذیری اجتماعی ضعف داریم، گفت: بررسی مقالات منتشر شده طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله نشان می‌دهد که در زمینه تولید محتوای مسئولیت‌ اجتماعی ضعیف هستیم. مقالات منتشر شده طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیانگر این است که مقالات مرتبط با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه‌های شرکت‌ها ۳۵ درصد رشد کرده و تعداد مقالات با موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه‌ها نیز ۱۵ درصد رشد کرده است. رشد مقالات در حوزه مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است.

دبیر علمی همایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دانشگاه و صنعت با بیان اینکه مفتخریم اولین همایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، صنعت و دانشگاه را برگزار می‌کنیم، گفت: جهاد دانشگاهی، این همایش را در حد بضاعت خود برگزار کرده و دست یاری را به سوی کسانی دراز کرده است که در این زمینه دغدغه دارند. ما از برخی شرکت‌ها درخواست کمک کردیم، اما آنها از ما درخواست‌هایی داشتند. ما دست یاری به سوی افراد غیر مرتبط برای برگزاری همایش دراز نکردیم.

دکتر محمودی با بیان اینکه جای خالی صنایع خصوصی در این همایش احساس می‌شود، گفت: حدود ۴۵۰ دعوتنامه برای این شرکت‌ها ارسال کردیم، اما درخواست‌هایی داشتند.

وی افزود: مؤلفه مسئولیت‌پذیری، یک مفهوم ایرانی اسلامی است که باید در کانون توجه قرار گیرد. ارگان‌های بسیاری مانند وزارت صمت و مرکز پژوهش‌های مجلس برای برگزاری این همایش به ما کمک کردند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه دانشگاه‌ها مغفول مانده است، اظهار کرد: مرکز «پایش مسئولیت، اجتماعی و فرهنگی» را در جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی احداث کرده‌ایم تا حضور خود در زمینه مسئولیت‌پذیری را اعلام کنیم.

 

استقبال وزارت نفت از پیشنهادهای دانشگاهیان در حوزه مسئولیت اجتماعی 

در ادامه این همایش بابک دارابی، معاون اجتماعی وزیر نفت با اشاره به رویکردهای موجود در ارتباط صنعت نفت با دانشگاه‌ها، اظهار کرد: نقش دانشگاه در سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و اقدامات عملیاتی در تعامل با واحدهای دانشگاهی یکی از رویکردهای ارتباط صنعت نفت با دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی به طور خاص در شرکت‌های صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی بر محیط پیرامونی تاثیر بسیاری می‌گذارد، گفت: این واحدهای صنعتی در صورت آگاهی مدیران می‌توانند اثرات مثبتی در محیط پیرامونی داشته باشند و منجر به توسعه پایدار در این مناطق شوند.

معاون اجتماعی وزیر نفت با تأکید بر اینکه نقش مراکز علمی و دانشگاه در زمینه توسعه پایدار بسیار مهم است، عنوان کرد: ادبیات دانشگاه‌ها در توسعه پایدار باید منطبق بر سیاست‌های صنایع باشد؛ به همین دلیل، بسیار مهم است که شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی با تحول مفهومی مسئولیت اجتماعی انطباق داشته باشند.

دارابی با بیان اینکه طرح جدید شیوه‌نامه مسئولیت اجتماعی یکی از تجارب مشترک میان وزارت نفت و دانشگاه‌ها به حساب می‌آید، اظهار کرد: هفته گذشته، این طرح رونمایی شد. این طرح نه تنها در صنعت نفت بلکه صنایع دیگر هم می‌تواند استفاده شود و اجرای این طرح نیز الزام‌آور است.

وی افزود: تجربه مشترک وزارت نفت با دانشگاه‌ها محدود به طرح جدید نمی‌شود، بلکه ترجمه گزارش‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی با استفاده از تجارب اساتید دانشگاه‌ها از دیگر تجربه‌های مشترک به حساب می‌آید. رویکرد صنعت نفت و دانشگاه یک رویکرد دو سویه است که بهره‌گرفتن از ظرفیت و تجارب صنایع از یک سو و از سوی دیگر استفاده از ایده‌های دانشگاه‌ها منجر به بهبود وضعیت صنایع و ارتباط مؤثر با جوامع پیرامونی می‌شود.

دارابی درباره قراردادهای علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ها در راستای ازدیاد برداشت، گفت: به منظور افزایش برداشت با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی تبریز، صنعتی شیراز، صنعت نفت، علم و صنعت و خلیج‌فارس و فردوسی مشهد قراردادهایی منعقد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزارت نفت از پیشنهادهای اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان در حوزه مسئولیت اجتماعی استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط مؤثر با محیط پیرامونی به عنوان هدف نهایی تمام اقدامات صورت گرفته به حساب می‌آید. همچنین برگزاری همایش علمی مسئولیت اجتماعی، صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت دانشگاهی، نقش مؤثری در رسیدن به اهداف مسئولیت اجتماعی دارد.

 

افتتاح 3 مرکز جدید پژوهشکده سرطان معتمد در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی

دکتر رامین صرامی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که حوزه کاری اصلی این پژوهشکده را توسعه فناوری‌‌های مرتبط با سلامت بیان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که نظام بهداشتی کشور درمان‌محور است و واقعاً در درمان حرفه‌ای هستیم، ولی پیشگیری بهتر از درمان است که در این رابطه کمی ضعیف عمل کرده‌ایم. هرچند وظیفه اصلی پژوهشکده معتمد پژوهش است اما بنا به دلیل مسئولیت اجتماعی، غربالگری را هم در دستور کار قرار داده ایم و در این راستا ایده پیشگیری از سرطان پستان را دنبال کردیم.

وی تأکید کرد: به لطف خدا و براساس آورده‌های جهاددانشگاهی سه مرکز دیگر از پژوهشکده سرطان معتمد به زودی افتتاح می‌شود که این هم در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است. از غربالگری مهمتر این است که بر روی فرهنگ تخصصی سلامت، کار کنیم و سه بخش تخصصی پژوهشکده درگیر این کار شدند و پژوهشکده فعالیت‌های گسترده فرهنگی و ترویجی انجام داده تا بانوان درگیر سرطان پستان را با اقدامات خودمراقبتی آشنا سازد.

ثبات مدیریت؛ از عناصر مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌ها

دکتر محمدعلی شاه‌حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم با اشاره به ضرورت اصلاح و اجرای صحیح قوانین در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی گفت: در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی با ضعف نظارت‌ها مواجه هستیم و لازم است این مشکل را حل کنیم.

وی بیان کرد: ما چگونگی را بر چرایی مقدم دانستیم و مشکل از همین‌جا شروع می‌شود، در صورتی که چرایی را حل نکردیم و تا زمانی که چرایی‌ها حل نشوند ابزارها هم تقویت نخواهند شد و لذا اگر چرایی مسئولیت اجتماعی را درک کنیم به چگونگی هم دست پیدا خواهیم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ثبات مدیریت را یکی از عناصر مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌ها دانست و گفت: ثبات مدیریتی سبب می‌شود تا مدیران برای عمل به مسئولیت اجتماعی برنامه مدون و مستمر داشته باشند ولی اگر ثبات وجود نداشته باشد مدیر بعدی اقدامات مدیر قبلی را به حاشیه می‌راند.

گفتنی است رییس جهاددانشگاهی هدف اصلی از ورود این نهاد به حوزه مسئولیت اجتماعی را ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه دانست و گفت: در کنار این موضوع شبکه‌سازی در جهت کمک به توسعه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نظریه‌پردازی برای بومی‌سازی شاخص‌های کارآمد ارزیابی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور از دیگر اهداف جهاددانشگاهی در این حوزه است.

 

همچنین در پایان، بیانیه «اولین همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«به نام خداوند جان و خرد

اولین همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی با همراهی افراد صاحبنظر و خبره در این حوزه و حمایت وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط در تاریخ 3 آبان ماه 1402 در محل دانشگاه علم و فرهنگ و با حضور جمعی از اندیشمندان، استادان، پژوهشگران، دانشجویان، صاحبان صنایع، کنشگران محیط زیستی و اجتماعی و سیاست‏گزاران برگزار گردید. در پایان این همایش یک روزه بیانیه ‏ای در 10 بند با تایید اعضای پنل ‌ها به شرح زیر صادر گردید:

1. به دنبال برگزاری شش پیش نشست موفق در ایجاد فضایی فرابخشی و با رویکرد مساله ‌ محوری و با هدف هم ‌افزایی همه بخش ‌ های دولتی و غیردولتی در جهت ترویج فرهنگ یاریگری و مسئولیت اجتماعی و نیل به آرمانهای متعهدانه پایداری اجتماعی و اکولوژیکی، مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاد دانشگاهی متعهد شد تا به برگزاری این نشست های تخصصی و موضوع محور ادامه دهد تا با استفاده از جایگاه دانشگاهی خود، فضایی علمی را برای همکاری همه بخش ها ایجاد کند.

2. پیرو استقبال شایان‏توجه اندیشمندان و علاقمندان به نخستین همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت، مرکز پایش موظف شد نسبت به برگزاری دومین همایش و با تاکید بر تشویق به انتشار یافته‏های پژوهشی مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت و دانشگاه، اقدامات لازم را انجام دهد.

3. به منظور گسترش اهداف و آرمان‏های پایداری ، دوره های آموزشی مسئولیت اجتماعی شرکتها در سیستم آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی فعال شود .

4. کمیت و کیفیت مقالات دریافت شده نشان از ضرورت توجه به تولید محتواهای علمی- پژوهشی در این عرصه دارد، در همین راستا، برنامه ریزی برای انتشار فصلنامه مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف ذاتی نهادهای دانشگاهی است تا بستری برای تولید محتواهای علمی مسأله محور فراهم شود .

5. از آنجا که اقتصاد دولتی بزرگترین بخش در اقتصاد کشور است، دانشگاه ها باید در راستای مسئولیت اجتماعی خود انسان مسئول تربیت کنند تا سطح مطالبه ‌گری از برنامه ‌های دولت و اثربخشی این برنامه ها بالا رود

6. ایجاد کارگروهی برای آسیب شناسی ارتباط متقابل دانشگاه و صنعت در سه دهه اخیر و تدوین مدلی کارآمد برای تقویت این ارتباط

7. اقدامات ترویجی از طریق رسانه‌های جمعی به منظوز بالا بردن سطح مطالبه‌گری و آگاهی مردم در تصمیم خرید کالا و خدمات از شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی اثربخشی ‌تری دارند .

8. حامیان و شرکتها و سازمان ‌های حاضر در همایش در سالهای آتی هر کدام میزبانی یک همایش در راستای ماموریت خود را بر عهده بگیرد.

9. گنجاندن یک درس دو واحدی اختی اری در دروس دانشگاه ‌ها؛ دانشگاه علم و فرهنگ می ‌تواند آغازگر یک جنبش آموزشی در کشور باشد.

10. با ایجاد کارگروهی مشترک با وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم مسئولیت اجتماعی در کتب تحصیلی دانش آموزان گنجانده شود .

11. ترویج فرهنگ برکت در راه اندازی کسب و کار و پرهیز از پرداختن صرف به سود. به این معنی که هم منافع سازمانها و شرکتها و هم منافع زیستگاه‌ها و زیست‌مندان تامین شود.

12. تولید داده ‌های حوزه محیط زیستی برای همگان و شفاف شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد.»