مدیر عامل ایرانسل تاکید کرد؛

پیشرفت چشمگیر جهاددانشگاهی در زمینه ساخت و بومی‌سازی فناوری های مورد نیاز اپراتورها

۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۱ کد : ۶۳۷۰۴ پژوهشی
مدیرعامل ایرانسل با اشاره به آمادگی این اپراتور برای توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان داخلی با همکاری جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی از پیشرفت بومی توسعه و تولید فناوری موردنیاز اپراتورها در سال‌های اخیر در کشور تمجید کرد.
پیشرفت چشمگیر جهاددانشگاهی در زمینه ساخت و بومی‌سازی فناوری های مورد نیاز اپراتورها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در گفتگو  با بازارکار با اشاره به ظرفیت‌های ایرانسل برای همکاری با جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی اظهار کرد: ما آمادگی داریم که در حوزه‌های گوناگون با جهاد همکاری کنیم، زیرساخت‌های زیادی نیز وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به توان بومی‌سازی تکنولوژی‌ها در جهاددانشگاهی و دیگر نهادهای فناورانه کشور گفت: ما در حوزه سخت‌افزاری تلکامپ مقداری عقب هستیم و به این حوزه توجه ویژه‌ای نشده است از سوی دیگر در چند سال اخیر تحریم‌ها سبب افزایش توان رقابتی شده که همین موضوع سبب بومی‌سازی بیش‌ازپیش فناوری ها در این حوزه شده است‌.

مدیرعامل ایرانسل با تصریح اینکه فرصت‌های زیادی برای همکاری جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی و ایرانسل نیز در حوزه‌های مشترک وجود دارد اضافه کرد: واحد تحقیق و توسعه اپراتور ایرانسل باهدف تشخیص نیازها و انطباق با توان داخلی ایجادشده و کارهایی نیز صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم با کمک جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های داخلی برای فناوری‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

عباسی آرند با اشاره به نقش دولت‌ها در توسعه فناوری های حوزه مخابراتی نیز گفت: یکی از مواردی که مهم است، نقش دولت است. دولت باید وظیفه تنظیم‌گری را انجام دهد. اپراتورها به‌تنهایی نمی‌توانند این وظیفه را به سرانجام برسانند. به ظرفیت‌های دانشگاهی نیز باید توجه کرد. با تمام انتقادهایی که نسبت به دانشگاه‌های ما می‌شود، این دانشگاه‌ها بهترین افراد را برای دیگران تربیت می‌کنند. ما باید صنعت خود را با استفاده از نیروهای داخلی تقویت کنیم.

عباسی آرند با اشاره به لزوم حمایت از دانشجویان داخلی برای متقاعد کردن آن‌ها برای ماندن در کشور تاکید کرد: شرایط اقتصادی به سمتی رفته که مهاجرت را جذاب کرده است. البته این چالش فراتر از این است. ما در ایرانسل تسهیلاتی برای نخبگان در نظر گرفتیم که یکی از آن‌ها تسهیلات بورسیه است‌. همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها نیز حمایت می‌کنیم. بخشی از خدماتی که ما ارائه می‌کنیم توسط همین شرکت‌ها انجام می‌شود. موضوعی که اخیراً نیز توسط ایرانسل شروع‌شده، طرحی است که در آن از استارت آپ ها برای شروع کار حمایت می‌شود. این طرح‌ها نیز با همکاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. ما در حد توان خود تلاش می‌کنیم به این شرکت‌ها کمک کنیم.

مدیرعامل ایرانسل در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه ایرانسل و جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی برای تولید مشترک بی تی اس 16 باند هیبرید در ادامه درباره موضوع بومی‌سازی فناوری گفت: در گذشته اپراتورهای ما توسط خارجی‌ها اداره می‌شد. پیمانکاران اپراتورها در یک دوره همه خارجی بودند. الان در بحث توسعه شبکه و اداره شبکه ایرانی‌ها متولی موضوع هستند. ایرانی‌ها در کارهای خدماتی و مهندسی پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرده‌اند‌. همچنین ازنظر توسعه نرم‌افزاری نیز پیشرفت فوق‌العاده‌ای در داخل انجام‌شده است. البته توسعه نرم‌افزاری در اسکیل گسترده کم بوده است. ما بیشتر در زمینه سخت افزاری وابسته هستیم که نیاز به زمان‌داریم تا آن را نیز برطرف کنیم.

وی درباره هدف‌گذاری ایرانسل برای آینده گفت: دو موضوع بسیار جذاب وجود دارد. یکی از آن‌ها تحقیقات و دیگری صادرات است.در حوزه اپراتورها نگاه به بیرون وجود دارد. ایرانسل نیز چند نمونه موفق در این زمینه داشته است. یکی از کارهایی که به‌عنوان وظیفه ما در ایرانسل شناخته می‌شود نیز استفاده از ظرفیت MTN در سطح بین‌المللی است. ما به دنبال اپراتورداری بین‌المللی هم هستیم اما به علت موارد سیاسی امکان‌پذیر نیست.

عباسی آرند با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی نیز گفت: هوش مصنوعی نیز به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرو و نوین در دنیا شناخته می‌شود و ما نیز باید به سمت استفاده از آن برویم. ایرانسل در حال استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی مصرف و استفاده مناسب از منابع انرژی است. ما همچنین علاقه داریم که جهاددانشگاهی نیز وارد این موضوع شود و از ظرفیت‌های علمی این نهاد نیز استفاده کنیم.