بازخوانی مقالات تربیت بدنی و ورزش در SID

۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۳ کد : ۶۳۵۶۹ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع ورزش و تربیت بدنی معرفی شدند.
بازخوانی مقالات تربیت بدنی و ورزش در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع ورزش و تربیت بدنی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

اهمیت ورزش بر سلامت جسم و ذهن

تأثیر مثبت ورزش بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ورزش به غیر از جسم، بر سلامت روان نیز تأثیر می‌گذارد؛ اثراتی مثل رشد روانی و اجتماعی و عدم مصرف دخانیات. برخی از فواید ورزش کردن نیز می‌تواند شامل تناسب اندام، افزایش طول عمر، سلامتی، کاهش ریسک‌های چاقی و کاهش بیماری‌های مزمن باشد.

استانداردهایی برای میزان ورزش هر فرد در طول روز وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ براساس آن دو گروه سنی را برای ورزش در نظر گرفته است. گروه اول، کودکان در طیف سنی شش تا هفده سال و گروه دوم، بزرگسالان در طیف سنی ۱۸ تا ۶۴ سال. میزان ورزش در گروه سنی اول، که شامل نوجوانان و کودکان هستند، حداقل شصت دقیقه در روز است. این ورزش شصت دقیقه‌ای یا بیشتر برای این گروه باید به‌صورت هوازی بوده و شدت آن نیز متوسط باشد. افراد گروه اول باید حداقل سه‌بار در هفته ورزش هوازی داشته باشند. به این طیف سنی توصیه می‌شود تا سه‌بار در هفته فعالیت تقویت کننده عضلانی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود تا سن بلوغ، سطح فعالیت یا ورزش افزایش یابد.

گروه دوم، طیف سنی هجده تا شصت و چهار سال را در برمی‌گیرد. به این گروه پیشنهاد می‌شود تا ورزش‌های هوازی را حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط تا شدید داشته باشند. فعالیت‌ها باید حداقل سه‌روز جداگانه در هفته باشد. ورزش‌های تقویت کننده عضلات بدن حداقل دو روز در هفته باید انجام شود. ورزش کردن برای طیف سنی بالاتر از ۶۴ نیز مشابه گروه دوم است. توصیه می‌شود تا ورزش‌های تقویت عضلات درصورت امکان با سرعت بالا انجام شود. تمرینات تعادلی باید قبل از تمرینات هوازی و تقویت عضلات انجام شود. به افراد ضعیف پیشنهاد می‌شود تا حد امکان ورزش کنند

26 مهرماه هرسال، به‌عنوان روز تربیت بدنی و ورزش انتخاب شده است. روز تربیت بدنی و ورزش به‌منظور آگاهی از فواید ورزش و ضرورت توسعه و ترویج آن در جامعه تعیین شده است. به همین مناسبت به بررسی مقالات فارسی با موضوع ورزش و تربیت بدنی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

تجزیه و تحلیل مقالات پربازدید علمی فارسی با موضوع ورزش و تربیت بدنی

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع ورزش و تربیت بدنی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «تاثیر ورزش استقامتی بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلبی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین»، «اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان» و «سن شروع ورزش و ورزشهای مجاز در کودکان و نوجوانان» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات با موضوع ورزش و تربیت بدنی هستند.

مقاله‌ی «تاثیر ورزش استقامتی بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلبی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین» درسال 1395 در مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد منتشر شده است. این مقاله به بررسی اثر هشت هفته تمرین ورزشی استقامتی بر فعالیت برخی آنزیم‌های آنتی اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلبی موش‌های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین پرداخته است. جامعه مورد آزمایش این مقاله 30 موش صحرایی نر هستند که به‌طور تصادفی در سه گروه کنترل سالم، کنترل دیابتی و دیابتی تمرین کرده قرار گرفتند. نتایج یافته‌های این مقاله نشان داد که ممکن است تمرین استقامتی، بافت قلبی حیوانات دیابتی شده را به‌علت کاهش فعالیت GPx و افزایش سطوح MDA، بیشتر در معرض استرس اکسایشی قرار دهد.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع ورزش و تربیت بدنی به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع ورزش و تربیت بدنی

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع تربیت بدنی

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع ورزش و تربیت بدنی را نشان می‌دهد.

براین اساس «تمرین هوازی»، «تمرین مقاومتی» و «تمرین استقامتی» مهم‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با ورزش و تربیت بدنی هستند. همچنین سه فعالیت ذکر شده از مهم‌ترین ورزش‌ها هستند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع ورزش و تربیت بدنی

 

منبع:

فرهنگی، نگین، ناظم، فرزاد، و زهساز، فرزاد. (1395). تاثیر ورزش استقامتی بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلبی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 24(10)، 798-809. SID. https://sid.ir/paper/36693/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع ورزش و تربیت بدنی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

تاثیر ورزش استقامتی بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلبی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان

سن شروع ورزش و ورزشهای مجاز در کودکان و نوجوانان

تاثیر ورزش بر سلامت روانی در بعد جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی دانشجویان الزهرا (س)

تاثیر حاد و مزمن تمرینات ورزشی بر سطوح فیبرینوژن پلاسما در افراد سالم: یک فرا تحلیل