پژوهش‌های انجام شده در جهاددانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه است

۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۴ کد : ۶۳۵۶۴ پژوهشی
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: پژوهش‌های انجام شده در این سازمان، تقاضامحور، کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه است.
پژوهش‌های انجام شده در جهاددانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر هادی رفیعی در «سلسله نشست‌های بحران آب و رویکرد بیوتکنولوژی صنعتی» که به همت پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با همکاری مدیریت شیلات استان  در سالن همایش‌های دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد، اظهار کرد: اگر دانشگاه مرکز تولید علم بوده و به لحاظ فناوری در TRL (سطح بلوغ فناوری) یک تا سه قرار دارد، رسالت جهاد دانشگاهی بعد از این TRL‌ها است.

وی افزود: در دهه گذشته فناوری‌های به دست آمده در جهاد دانشگاهی تا سطح آزمایشگاهی بود، اما این موضوع با توسعه زیرساخت‌های شتاب‌دهنده تقاضامحور و منطبق با نیازهای جامعه است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی یکی از موثرترین سازمان‌های تحقیقاتی منطقه شرق کشور است، تصریح کرد: این سازمان مشغول به تدوین اسناد بالادستی استان همچون سند توسعه آمایش و سند توسعه گردشگری است.

رفیعی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که در پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی استان انجام می‌شود در راستای نیازهای استانی است، عنوان کرد: در همین راستا پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی این سازمان به  موضوع امنیت غذایی و پژوهشکده بیوتکنولوژی نیز به مساله آب به عنوان یک مساله حیاتی برای استان پرداخته‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سند آمایش استان از ۳۶ دشت استان، ۳۴ دشت ممنوعه و بحرانی است، همچنین بر اساس این سند، ۷۴ درصد اقلیم استان خشک و ۲۶ درصد دیگر نیمه خشک است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه در مدیریت آب با مدیریت عرضه و تقاضا مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: رویکرد پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مبتنی بر بهره‌وری آب و پس از آن بر تقاضا متمرکز است.

رفیعی گفت: مشکل اصلی بحران آب کشور برداشت مازاد از منابع آب‌های زیرزمینی است.

 

حفظ ارزش آب شیرین و توسعه الگوهای شورورزی در راستای حفظ محیط زیست

مریم عامری، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی استان نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: تغییرات اقلیمی به سمتی رفته که چالش‌های زیادی در محیط زیست داریم که به بحران آب نیز تبدیل شده و پیامد این موضوع شور شدن آب‌ها، کاهش منابع آب شیرین و تخلیه انواع پساب به آب‌ها است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از بحران آب در کشور، فرصت ایجاد کرد، ادامه داد: پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی استان در این راستا اقدام به ردیابی ارزش آب در محصولات کشاورزی، توسعه سیستم‌های مصرف آب تحت کنترل و ایجاد کاربری در آب‌های نامتعارف و شور است.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: برای حفظ محیط زیست، تامین نهاده‌های دامی و امنیت غذایی در پژوهشکده تغییر الگوهای کشت سنتی، حفظ ارزش آب شیرین و توسعه الگوهای شورورزی را در دستور کار داریم.

عامری با اشاره به اینکه منابع جلبکی به آب‌های موجود در کشور خسارت می‌زنند، خاطرنشان کرد: جلبک‌ها کاربردی‌های اقتصادی متنوعی دارند، از این رو شناسایی جلبک‌ها ضروری است.

 

صنعت آبزی‌پروری می‌تواند کمک موثری بر تامین غذای انسان داشته باشد

در ادامه نجمه گردنوشهری، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی استان نیز اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که جمعیت دنیا تا سال ۲۰۵۰ از مرز ۱۰ میلیارد نفر بگذرد، در همین راستا گزارش جدیدی از موسسه منابع جهانی(WRI) منتشر شده و راهکارهایی ارائه کرده است که چطور می‌توان غذای بیشتری را به صورت پایدار پرورش داد، طبق این گزارش، تامین رژیم غذایی سالم برای جمعیت جهانی و همچنین بهبود وضعیت کره زمین، مستلزم تغییرات شگرفی در کشاورزی و نحوه تولید غذا است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد غذای بشر از طریق خشکی تامین می‌شود، در حالیکه ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل داده است. در نتیجه صنعت آبزی‌پروری می‌تواند کمک موثری بر تامین غذای انسان داشته باشد. از سوی دیگر با گسترش آبزی‌پروری، پساب‌ها به محیط زیست رها می‌شوند که آلودگی‌های زیست محیطی را ایجاد می‌کنند و بهره‌برداری از این پساب‌ها با تصفیه آن‌ها و تولید غذا می‌تواند به عنوان نقش بیوتکنولوژی صنعتی در امنیت غذایی کشور مطرح شود.