فرهنگ سازی ذخیره سلول های بنیادی در استان ها ضروری است

۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۹ کد : ۶۳۳۶۹ پژوهشی
مسئول توسعه سلامت و درمان جهاددانشگاهی اردبیل گفت: در راستای آشنایی عموم مردم با روند ذخیره سازی سلول های بنیادی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از این خدمات ضروری است.
فرهنگ سازی ذخیره سلول های بنیادی در استان ها ضروری است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ محمد صارم مسئول توسعه سلامت و درمان جهاددانشگاهی اردبیل در نشست هم‌اندیشی با شهردار شهرستان پارس‌آباد با اعلام این مطلب، تصریح کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد یک خدمت پزشکی با ارزش است که باید مسئولان شهری در اطلاع‌رسانی این خدمت همکاری بیشتری داشته باشند.

وی از انجام اقدامات اولیه در راستای آشناسازی مردم شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان پارس‌آباد خبر داد و گفت: در شهرستان پارس‌آباد این روند اطلاع‌رسانی با همکاری ویژه شهرداری پارس‌آباد در قالب تبلیغات میدانی از طریق امکانات تبلیغی این شهرداری انجام خواهد شد.

صارم با اشاره به روند ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف بیان کرد: خون بندناف به عنوان خون جفتی شناخته شده، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد که پس از تولد نوزاد خون باقی مانده در بندناف نوزاد و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شود.

مسئول پیگیری توسعه سلامت و درمان ادامه داد: سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج تنها گزینه درمان هستند. در حال حاضر در کشورمان بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی با استفاده از خون بندناف قابل درمان هستند.

در ادامه این نشست، شهردار پارس‌آباد نیز با استقبال از ارائه خدمات بانک خون بندناف نوزاد در این شهرستان،این خدمات را قابل تقدیر عنوان کرد.

کریمی از اعلام آمادگی شهرداری پارس‌آباد در زمینه همکاری با جهاددانشگاهی در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده از سلول‌های بنیادی گفت: تمام امکانات تبلیغی و اطلاع‌رسانی شهرداری آماده ارائه خدمات در این زمینه به جهاددانشگاهی است.