آمادگی جهاددانشگاهی برای بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها/ امضای تفاهمنامه همکاری این نهاد و دانشگاه سمنان

۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳ کد : ۶۳۲۹۰ تاپ خبر پژوهشی
دکتر مسلمی نائینی در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه های استان سمنان از آمادگی جهاددانشگاهی برای بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها خبر داد. در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی استان و دانشگاه سمنان به امضا رسید.
آمادگی جهاددانشگاهی برای بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها/ امضای تفاهمنامه همکاری این نهاد و دانشگاه سمنان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی در سفر  دکتر حسن مسلمی‌نائینی به سمنان نشست هم اندیشی رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه با روسای دانشگاه های استان برگزار شد.

دکتر مسلمی‌نائینی در این نشست با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مقطعی در گذشته، اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها را محدود به اعضا و نیروهای خاصی کرده بود و درست در همین مقطع بود که دستاوردهای این نهاد انقلابی نیز کمتر شد گفت: در این دوره در صدد شکستن این حصارها هستیم و در همین راستا جهاددانشگاهی آمادگی دارد که از ظرفیت و توانمندی همه دانشگاهیان استفاده کند.

رئیس جهاددانشگاهی به تعدد نهادها و برخی موازی‌کاری‌ها در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناورانه به عنوان یک آسیب در کشور نام برد و تصریح کرد: متاسفانه با برخی تداخل‌ ماموریت‌ها در کشور و استان‌ها مواجه‌ایم و از همین رو باید یک تقسیم کار جدی در این حوزه صورت گیرد.

وی برگزاری نشست با روسای دانشگاه‌ها در سفرهای استانی را در همین راستا ارزیابی و خاطرنشان کرد: این نشست‌های مشترک به اجرای بهتر پروژه‌ها کمک شایانی می‌کند.
وی پیشنهاد داد: مسوولان مراکز علمی و دانشگاهی در استان‌ها نیز در هم‌افزایی و هم‌اندیشی با هم به تقسیم مسوولیت‌ها در این حوزه بپردازند.

دکتر مسلمی نائینی به برخی از مهمترین ماموریت‌های جهاددانشگاهی در برنامه هفتم توسعه اشاره و تصریح کرد:‌ جهاد دانشگاهی مکلف به اجرای پنج فناوری راهبردی و پیشران در کشور شده که البته هنوز این طرح در صحن مجلس در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: این پنج  فناوری راهبردی و پیشران شامل پروژه طراحی و ساخت قطار برقی، آب شیرین کن با تمرکز بر غشاء (فیلتر)، استحصال مواد معدنی، سلول درمانی و پروژه دامپتراک یا طراحی و ساخت کامل کامیون‌های حمل مواد معدنی است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه حداقل سه پروژه از این ابرپروژه‌ها با ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های استان سمنان تطابق دارد اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در استان سمنان طرح آب شیرین‌کن‌ها که انحصارا در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفته می‌تواند به حل مشکلات استان سمنان در این بخش کمک کند. همچنین با توجه به تنوع و غنای بالای معدنی استان سمنان ، این استان می‌تواند در طرح مولدسازی و استحصال معدنی نیز ورود کند.

وی از آمادگی جهاددانشگاهی برای بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی به دلیل برخی انعطاف‌پذیری‌ها ، ظرفیت بهتری برای اخذ و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها را دارد و لذا می‌تواند در این پروژه‌ها از ظرفیت دانشگاه‌ها،مراکز پژوهشی و اساتید و پروهش‌گران بهره بگیرد.

وی با اذعان به اینکه جهاددانشگاهی از توان و پتانسیل بالایی در حوزه فرهنگی نیز برخوردار است گفت: دانشگاه‌های استان می‌توانند از ظرفیت بالای خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از رسانه‌های پرمخاطب و همچنین از توان خبرگزاری ایکنا که تولیدات آن به 22 زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود استفاده کنند. همچنین مرکز افکارسنجی ایسپا نیز که از تجربه و اعتبار بالایی نیز برخوردار است از دیگر ظرفیت های بخش فرهنگی جهاددانشگاهی است که دانشگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

دکتر مسلمی نائینی از برنامه خود برای احیای مسابقات قرآنی دانشجویان خبر داد و گفت: این مسابقات در گذشته شور و حال خوبی در دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود، اما متاسفانه این مسابقات در گذشته تعطیل شد که جهاددانشگاهی در این دوره به دنبال احیای این مسابقات است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که مسابقات قرآنی دانشجویان را هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

وی از برگزاری مناظرات دانشجویی به عنوان یک ظرفیت مهم دیگر در جهاددانشگاهی نام برد و گفت: تاکنون بیش از 14 هزار دانشجو از سراسر کشور در این مناظره‌ها شرکت کردند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در ایران از آن به عنوان یک دره خطرناک یاد کرد و گفت: باید از هم‌اکنون برای جمعیت سالمندان چه در حوزه روشنگری و چه در حوزه خدماتی و... چاره‌اندیشی کرد.

وی از ورود جهاددانشگاهی به این حوزه خبر داد و اظهار کرد: با مشارکت جهاددانشگاهی و کشور ژاپن یک مرکز توان‌بخشی و ارتقا سلامت سالمندان ایجاد کردیم.
وی با بیان اینکه کشور ما تاکنون فاقد مراکزی در این سطح بوده افزود: ما آمادگی داریم که این ظرفیت را در استان‌ها نیز ایجاد کنیم تا همه هموطنان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

دکتر سعدالدین رئیس دانشگاه سمنان و دکتر کیپور رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان در این نشست به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود پیرامون همکاری های چندجانبه با جهاددانشگاهی پرداختند.

گفتنی است در این نشست جهاددانشگاهی استان سمنان و دانشگاه سمنان تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند.

این تفاهم‌نامه همکاری در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام و در جهت بهره‌مندی مستمر از خرد جمعی، به منظور ارتقای مشارکت در نهضت تولید علم و تحقق دانشگاه تمدن‌ساز، افزایش تولیدات علمی کارآمد و کمک به رفع نیازهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکزعلمی، پژوهشی داخلی در راستای توسعه کشور و اهداف سازمانی طرفین، در جهت تحقق بخشیدن به اهداف مشترک، بین دانشگاه سمنان و جهاددانشگاهی استان سمنان منعقد شد.

استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فن‌آوری در جهت استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین دانشگاه سمنان و جهاددانشگاهی استان به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل از اهداف این تفاهم‌نامه است.

همکاری در تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی در قشر جوان بخصوص دانشجویان، همکاری در ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، بهره گیری از تجارب، ظرفیت ها و امکانات متقابل علمی، آموزشی، پژوهشی با رعایت مقررات مربوطه، همکاری در استفاده از امکانات آموزشی طرفین (فضای فیزیکی، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و ...) برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و غیر مشترک در بستر دولت الکترونیک و بکارگیری شیوه‌های نوین آموزشی با رعایت مقررات مربوط و... از جمله زمینه های همکاری در این تفاهم نامه است.

همکاری دو جانبه به منظور تعیین نیازمندی های پژوهشی و آموزشی در توسعه و به کارگیری فناوری های نوین، همکاری و اجرای تحقیقات و فعالیت های پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی مشترک، همکاری و برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه مهارت های شغلی و ورود دانشجویان و فارغ التحصیلان به بازار کار و اشتغال بر اساس استاندارهای مورد نیاز دانشگاه برای رشته های مختلف، همکاری و تلاش در جهت کیفی سازی آموزش های ضمن خدمت کارکنان دولت، ارایه خدمات آزمایشگاه مصالح ساختمانی، مواد معدنی و گیاه شناسی جهاد به دانشگاه، تلاش برای کاربردی و تجاری سازی پروژه های تحقیقاتی و دانش فنی طرفین با رویکرد ارتقاء فناوری، برنامه ریزی و همکاری در برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان ایران و همچنین مسابقات دفاع سه دقیقه ای پایان نامه های دانشجویی و... از سایر موضوعات این تفاهم نامه همکاری است.