ذخیره ۲۶۳ نمونه خون بندناف در معاونت درمان جهاددانشگاهی قزوین

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۵ کد : ۶۳۲۰۳ پژوهشی
مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی قزوین گفت: در سال گذشته بالغ‌بر ۳۰۰ نمونه بند ناف، در مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین ذخیره شده است، همچنین در شش ماه نخست امسال نیز موفق به ذخیره ۲۶۳ نمونه شدیم که نشان از رشد فعالیت‌های مرکز رویان در سال جاری دارد.
ذخیره ۲۶۳ نمونه خون بندناف در معاونت درمان جهاددانشگاهی قزوین

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد قزوین، فاطمه دولتخواه، مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین فعالیت خود در زمینه ذخیره بانک خون بندناف را از سال ۱۳۹۲ در قزوین آغاز کرده است و از بدو تأسیس تا کنون موفق به ذخیره‌سازی ۳۵۰۰ نمونه خون بندناف در سطح استان شده است.

وی با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۱۷۵ هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده است، افزود: خدمات مرکز درمان جهاد دانشگاهی در زمینه جمع‌آوری خون بندناف به صورت ۲۴ ساعته است و  کلیه خدمات این مرکز، تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان را پوشش می‌دهد.

دولتخواه با بیان اینکه، ذخیره سازی خون بندناف، برای افرادی که توان پرداخت نقدی را ندارند، به صورت اقساط همراه با تسهیلات نیز ممکن است، گفت: در گذشته بندناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما حدود ۳۰ سال پیش دانشمندان متوجه شدند این خونی که دور ریخته می‌شود؛ زباله نیست و از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند با سلول‌های بندناف قابل درمان هستند و از این رو ذخیره نمونه خون بندناف برای امنیت سلامت و درمان نوزادان در آینده توصیه می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی قزوین، بیان کرد: هم‌اکنون نیز پزشکان ما در تلاش هستند که بتوانند با سلول‌های بنیادی بندناف نزدیک به ۱۰۰ نوع بیماری دیگر مانند دیابت، آلزایمر، پارکینسون، فلج‌مغزی، سکته‌مغزی و قطع نخاع را درمان کنند؛ خوشبختانه طرح بهبود بخش درمان اوتیسم نیز در مرکز رویان تهران بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و به دنبال توسعه این طرح در استان قزوین هستیم.

وی اظهار کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۳۰۰ نمونه بند ناف در مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین ذخیره شده است، همچنین در شش ماه نخست امسال نیز موفق به ذخیره 263 نمونه شدیم که نشان از رشد فعالیت‌های مرکز رویان در سال جاری دارد.

دولتخواه گفت: همچنین بیش از ۲۰۰ مورد پیوند موفق بیماری‌های خونی با استفاده از ذخیره خون بند ناف در کشور اتفاق افتاده است که نشان از اهمیت بالای ذخیره‌سازی خون بندناف دارد.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در قزوین، عنوان کرد: هزینه اولیه برای ذخیره خون بند ناف 8 میلیون و 240 هزار تومان است و می‌بایست متقاضیان برای نگهداری آن، سالانه 410 هزار تومان پرداخت کنند.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره‌سازی خون بندناف هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری سلامت است، خاطرنشان کرد: مادران باردار که تمایل به ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان خود را دارند، در هر ساعت از شبانه‌ روز که جهت زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، می‌توانند از خدمات مرکز درمان جهاددانشگاهی بهره‌مند شوند.

دولتخواه ادامه داد: کارشناسان مامایی در بیمارستان‌ها برای خون‌گیری حضور پیدا کرده و بلافاصله نمونه به پژوهشکده رویان ارسال می‌شود، سلول‌های بنیادی جداسازی و در دمای منفی ۱۹۷ درجه زیر صفر و حداقل برای ۲۵ سال آینده ذخیره می‌شود.

دولتخواه در پایان تأکید کرد: علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌توانند با شماره ۰۹۱۰۴۶۹۸۶۹۵ تماس حاصل نمایند.