سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی:

بازار پژوهی از اولویت های اساسی واحد است

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۳ کد : ۶۳۱۴ پژوهشی
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی درنشست شورای علمی گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: بازار پژوهی از اولویت های اساسی واحد است.
بازار پژوهی از اولویت های اساسی واحد است

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پژوهش های بازار کسب و کارها از ابعاد مختلفی چون روانشناسی بازار، ذائقه شناسی رفتارسنجی، مخاطب سنجی و ... از اولویت های پژوهشی گروه مدیریت کسب و کار بوده و باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، دکتر امین رستم زاده در این نشست که در محل جلسات معاونت پژوهشی واحد برگزار شد اظهار کرد:در عرصه رقابت در فضای اقتصادی حاکم بر کسب و کارها چه در داخل و خارج کشور، تولید محصول با کیفیت متناسب با نیاز و ذائقه بازار و مصرف کنندگان یکی از ضروریات امر می باشد که مدیران کسب و کارها مجاب به توجه جدی به آنها هستند.

وی بازاریابی را حلقه رابط بین تولید کنده و مصرف کننده عنوان کرد و افزود : بازاریابی بعنوان  علمی نوپا در اقتصاد کشور ومباحث مدیریت کسب و کار ها می تواند فواید متقابل هم برای حمایت از تولیدکنندگان برای ایجاد و توسعه بازارهای جدید برای کسب و کارها و هم برای مصرف کنندگان جهت پاسخ ملموس به نیازهای در حال تغییر خریداران و مخاطبان و مشتریان کسب و کار ها داشته باشد.

عضو گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار واحد ادامه داد: کسب و کارها و در مجموع صنایع کشور برای خروج از رکود اقتصادی حاکم چاره ای جز ورود علمی و تخصصی به مباحث متنوع بازار از جمله بازاریابی تولید محور نداشته و باید در دریای متلاطم رقابت اصول بازاریابی نوین را از ابتدای چرخه تولید، توزیع و فروش مدیریت کسب و کارشان مدنظر قرار دهند تا بتوانند وارد فاز صادراتی و رقابت بین المللی شوند.

دکتر رستم زاده آذربایجان غربی را به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیای و همسایگی با کشورهای همسایه یکی از پتانسیلهای توسعه بازارهای جدید در کشورهای خارجی برای کسب و کارهای منطقه ایی و ملی و  محصولات تولیدی در دو سطح عنوان کرد و افزود: گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار واحد با بهره گیری از توان علمی اعضای متخصص در حوزه های تحلیل بازاریابی، مدیریت، حقوق بازار و فضای حقوقی تجارت و کسب و کارها و ... می تواند بصورت علمی خلاء بازاریابی کسب و کارها و  صنایع استان و حتی کشور را برطرف نماید.

وی افزود: گروه مدیریت کسب و کار جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی باید مدل مدیریتی و ارائه خدمات تخصصی خود را به گونه ای طراحی کندتا قابلیت علمی عملی موثرتر جهت ارائه مشاوره به صنایع و شرکتهای بزرگ و کوچک و انواع کسب و کارها برای ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش محصولات در حوزه های کارآفرینی، مدیریت کسب و کار و بازاریابی  داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فرش تکاب افشار یکی از برندهای شناخته شده بین المللی در حوزه صنایع قالی بافی می باشد اظهار کرد: متاسفانه با عدم  آگاهی تولید کنندگان فرش استان درمعرفی فرش تولیدی در بازارهای جهانی و همچنین عدم وجود شرکتهای قوی در حوزه بازاریابی، صنعت فرش استان جایگاه واقعی خود را نتوانسته در بازارهای اروپایی پیدا کند که این امر نیازمند بحث و بررسی جدی تر و ورود عملی و مشاوره متولیان از گروه کسب و کار واحد می باشد.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بازار از تمامی ابعاد در کشور مغفول و مجهول علمی وعملی است خاطرنشان کرد: ضعف بازاریابی نه تنها در حوزه کسب و کارها و صنایع تولیدی بلکه در حوزه محصولات کشاورزی نیز بالعینه احساس می شود که ضروری است با ایجاد کارگروههای تخصصی بازاریابی در سطح استان مشکل عمده صنایع و تولیدکنندگان استان رفع شود و جهاد دانشگاهی استان می تواند در اینخصوص نقش آفرینی و جایگاه ویژه ای داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت ارائه راهبرد مدیریتی تخصصی از سوی گروه مدیریت کسب و کار برای تمامی معاونت های واحد خاطرنشان ساخت : نقش آفرینی گروه مدیریت کسب و کار برای خود واحد در تمامی ابعاد باید پر رنگ تر و ویژه تر باشد

وی راه‌اندازی گروه تحقیقاتی و پژوهشکده و خصوصا مرکز رشد در این حوزه را از برنامه های آتی این واحد اعلام کرد و بر تعیین تکلیف وضعیت گروه های پژوهشی معاونت مربوطه واحد جهت تسریع در تبدیل شدن به پژوهشکده تاکید کرد.

 دکتر ولی زاده معاون پژوهشی واحد  نیزبا ارائه گزارش از عملکرد گروه مدیریت کسب و کار و پروژه های های مشترک هر سه گروه معاونت بیان کرد: بر اساس پیگیری به عمل آمده موافقت قطعی و تبدیل وضعیت گروه های موجود در 6 ماهه اول از اولویت های کاری این معاونت  می باشد.

 وی با اشاره به وضعیت اقتصادی دستگاه‌ها در سال جاری در این حوزه خاطرنشان کرد:  برای ارتقا درآمد و اخذ طرح های پژوهشی باید اهتمام و نگاه ویژه تری نسبت به سال گذشته از سوی پژوهشگران گروه مدیریت کسب و کار صورت پذیرد.

معاون پژوهشی واحد با اشاره به اهمیت بازار در بخش های مختلف دولتی و خصوصی خاطر نشان ساخت: عدم وجود و تربیت نیروی متخصص علمی و عملی یکی از مشکلات عمده کاری در این حوزه است و گروه باید در این حوزه جذب نیرو داشته باشد.

گفتنی است، در ادامه اعضای گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار واحد به بحث و بررسی پیرامون موضوع نشست پرداختند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی مدیریت کسب و کار شورای علمی