رییس سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی :

هدف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاددانشگاهی، ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی است

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۲ کد : ۶۳۰۷۶ پژوهشی
رییس سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی در نشست از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛دانشگاه و صنعت گفت:مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، از سال ۱۳۹۷ با هدف پوشش دادن تمام کمبودها و نقصان‌ها آغاز به فعالیت نموده است. و از جمله اهداف اصلی این مرکز ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی، یکپارچه سازی و روزآمد کردن اقدامات مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظام دانش شبکه سازی در جهت کمک به توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی است.
هدف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی جهاددانشگاهی، ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی، پنجمین نشست‌ از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛دانشگاه و صنعت با حضور مشاوران اجتماعی وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و هم‌چنین متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران، فعالان سمن‌ها و...، با موضوع «مروری بر روند تحولات مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت» در ساختمان شهید سلیمانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین محمودی دبیر علمی همایش ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان این نشست، توضیحات مختصری در مورد اهداف و محورهای “همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت” ارایه کرد.

در ادامه کمال خدایی رییس سازمان جهاددانشگاهی شهیدبهشتی ضمن معرفی و بیان اهداف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: با توجه به مسائلی نظیر نظام‌مند نبودن فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، نبود استاندارد و معیارهای شفاف در حوزه پایش و ارزیابی و اعطای جوایز، یکسان نبودن شاخص‌های مسئولیت اجتماعی برای همه جوامع و... مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، از سال ۱۳۹۷ با هدف پوشش دادن تمام کمبودها و نقصان‌ها آغاز به فعالیت نموده است. وی افزود: از جمله اهداف اصلی این مرکز  ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی، یکپارچه سازی و روزآمد کردن اقدامات مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظام دانش شبکه سازی در جهت کمک به توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی است.

بابک دارابی، مشاور اجتماعی وزیر نفت با اشاره به سیر تحولات عمده در مسئولیت اجتماعی صنعت نفت گفت: در ابتدا بیشترین توجه در حیطه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت مربوط به کارکنان خود و حل مسائل و مشکلات آن‌ها بود. در دهه 80 نیز عمده تمرکز در این زمینه پیرامون جوامع پیرامونی پروه‌های نفتی بوده است. اما اکنون نگاه جدید مجموعه وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی، توجه به چارچوب‌های عملیاتی و استانداردهای مسئولیت اجتماعی است. وی افزود: تدوین نظام نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، برگزاری همایش‌های مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، توجه به آگاهی‌بخشی و توانمندسازی مدیران و کارشناسان در زمینه مسئولیت اجتماعی، استانداردسازی اقدامات جاری شرکت‌های نفتی در زمینه مسئولیت اجتماعی، تاکید بر اهمیت گزارش‌ پایداری و ارائه چارچوب و مکانیزم گزارش‌دهی منظم و موثر در حوزه CSR، حرکت در راستای توسعه همزمان صنعت نفت و جوامع پیرامونی و پایبندی به الزامات جهانی در خصوص CSR از جمله مهم‌ترین خصوصیات این رویکرد در وزارت نفت است.

سیدحسن عباسی مشاور اجتماعی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز گفت:‌ شرکت ملی گاز ایران با توجه به ماهیت و ساختار سازمانی، توان خود را برای جلب اعتماد ذی‌نفعان تجهیز به کار گرفته است و تلاش دارد با ایجاد تعهد و با شکل‌دهی اتحاد استراتژیک، مفاهیم مسئولیت اجتماعی را در صنعت گاز پیاده‌سازی نماید. در این راستا کمیته مسئولیت اجتماعی در این شرکت تشکیل شده است که اعضای این کمیته وظیفه هماهنگی میان مدیریت‌های این شرکت، برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و تصویب  برنامه‌های مسئولیت اجتماعی را بر عهده دارند. وی افزود: توجه به شناسایی ذی‌نفعان و توانمندسازی آنان، توجه به جوامع محلی متاثر از عملیات شرکت، تدوین و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در چارچوب نظام نامه صنعت نفت، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه گاز طبیعی و صیانت از محیط‌زیست و توسعه مدیریت سبز از جمله رویکردهای شرکت ملی گاز در زمینه CSR است و در این راستا اقدامات موثری در حوزه ستادی و عمرانی صورت پذیرفته است.

معرفی اقدامات مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، معرفی روندها و فعالیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز از دیگر برنامه‌های نشست پنجم همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت بود. در پایان نشست نیز فعالان مسئولیت اجتماعی  به بیان دغدغه‌ها و سوالات خود در این زمینه پرداختند.