برگزاری نشست علمی تخصصی «توسعه مسیر مبنای گردشگری»

۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷ کد : ۶۲۹۳۲ پژوهشی انتشار دانش
توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی؛ نشست علمی تخصصی «توسعه مسیر مبنای گردشگری» برگزار شد.
برگزاری نشست علمی تخصصی «توسعه مسیر مبنای گردشگری»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین آقاجانی، مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این نشست گفت: خراسان رضوی در رویکرد توسعه پایدار در افق ۱۰ ساله یکی از برترین استان‌های کشور در ارائه تجربه‌ای ماندگار برای زائران و گردشگران خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین طرح راهبردی عملیاتی گردشگری خراسان رضوی توسط پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در این طرح نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و توسعه گردشگری استان تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر اساس بیانیه چشم‌انداز ۱۴۱۰، خراسان رضوی در این طرح با رویکرد توسعه پایدار در افق ۱۰ ساله یکی از برترین استان‌های کشور در ارائه تجربه‌ای ماندگار برای زائران و گردشگران، افزایش کیفیت زندگی مجاوران و میزبانان، فراهم‌سازی ارزشی ممتاز برای سرمایه‌گذاران، بهبود فضای کسب و کار برای فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استقرار نظام مدیریت حرفه‌ای و دانش بنیان برای نهادها و دستگاه های اجرایی زیارت و گردشگری خواهد بود.

مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمامی ابعاد گردشگری در برنامه راهبردی گردشگری در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه گردشگری یک موضوع میان رشته‌ای است به تمامی دستگاه‌های اجرایی در این برنامه نقش داده‌ایم.

آقاجانی به سیاست‌های تعریف شده در این برنامه اشاره و تصریح کرد: توجه به هویت دینی و ملی در توسعه گردشگری، میزبانی سخاوتمندانه از زائران و گردشگران، اولویت دادن به میزبانان و مجاوران، توجه به سعادت و رفاه آن‌ها و تاکید بر حفظ محیط زیست در برنامه‌های گردشگری از جمله سیاست‌های تعیین شده در این برنامه است.

مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: افزایش مشارکت بخش خصوصی در راستای رقابت‌پذیری زیارت و گردشگری، تاکید بر تعامل سازنده با کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی در حوزه زیارت و گردشگری و تاکید بر فعالیت‌های ارزش‌آفرین زیارت و گردشگری از دیگر سیاست‌های طرح راهبردی و عملیاتی گردشگری خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: در تدوین طرح راهبردی عملیاتی گردشگری خراسان رضوی و بر اساس سند آمایش استان، به جای توسعه کانونی و نقطه‌ای به سمت توسعه محور و مسیر حرکت کرده‌ایم.

در ادامه، رضا رضوانی، عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اقتصاد شهر مشهد یک اقتصاد خدماتی و بر پایه حضور زائر و گردشگر است.

وی با اشاره به این که حدود ۱۳ میلیون نفر با وسایل نقلیه شخصی و ۴ میلیون نفر نیز با اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی به مشهد سفر می‌کنند، ادامه داد: ۳ کریدور اصلی منتهی به مشهد مسیرهای سبزوار-نیشابور- مشهد، مسیر بجنورد- قوچان- مشهد و مسیر فردوس- بجستان- تربت‌حیدریه- مشهد است.

رضوانی با اشاره به حضور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر در مشهد، گفت: اقتصاد شهر مشهد یک اقتصاد خدماتی و بر پایه حضور زائر و گردشگر است.

وی اضافه کرد: عمده زائران خارجی در مشهد عرب و از کشورهای حوزه خلیج فارس و یا عمدتا عراقی هستند، این در حالی است که مسیر اصلی زائران اروپایی در کشور شهرهای اصفهان و شیراز است.

همچنین یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست به فعالیت ۱۶۲ اقامتگاه بومگردی در استان اشاره و تصریح کرد: منابع، زمانی تبدیل به جاذبه می‌شود که محل اقامت و حمل‌ونقل مناسب وجود داشته باشد.