در جهاددانشگاهی اردبیل اجرا می شود؛

طرح پژوهشی «بررسی تفصیلی آیات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه نحل ازدیدگاه علم جانورشناسی»

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۶۲۲۱۲ پژوهشی انتشار دانش
مسئول معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان اردبیل از اجرای طرح پژوهشی«بررسی تفصیلی آیات ۶۸ و ۶۹ سوره‌ مبارکه‌ نحل از دیدگاه علم جانورشناسی: یک تحلیل بین‌رشته‌ای» در این معاونت خبر داد.
طرح پژوهشی «بررسی تفصیلی آیات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه نحل ازدیدگاه علم جانورشناسی»

سیده صغری جوادی با اعلام این خبر افزود: این طرح به کارفرمایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل توسط دکتر تقی قاسمی خادمی دارای دکترای تخصصی جانورشناسی اجرا شده و در حال حاضر مرحله داوری آن توسط متخصصان جانورشناسی و قرآنی در حال انجام است.

وی هدف از اجرای این طرح را بررسی اشارات و اعجازهای علمی آیات 68 و 69 سوره مبارکه «النحل» از منظر دانش بیولوژی اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح سومین طرح پژوهشی میان‌رشته‌ای قرآنی اجرا شده در جهاددانشگاهی اردبیل می‌باشد. دو جلد کتاب نیز با همین موضوع توسط دکتر تقی قاسمی خادمی تولید و در مرکز انتشارات این واحد به چاپ رسیده است.

مدیر اداره برنامه‌ریزی و توسعه پژوهش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل، تصریح کرد: این آیات علی‌رغم این‌که از تعداد محدودی کلمات تشکیل شده، پر از نکات نغز علمی، ادبی و اخلاقی است که حقایق علمی هر آیه در این طرح در قالب یک بخش مجزا مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن ارائه شده است.

جوادی اضافه کرد: جنبه‌ی اعجاز علمی این آیات به خاطر این است که در زمان نزول قرآن کریم این حقایق کاملا ناشناخته بوده و در اعصار اخیر توسط انسان کشف شده است.

وی به اهمیت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: قرآن در لابلای آیات خود، اشاراتی به برخی حقایق علمی به‌ویژه علوم طبیعی و زیستی دارد که واکاوی آن‌ها و تطبیق آن با دانش روز یکی از بهترین راه‌های معرفی دین مبین اسلام و چهره نورانی این کتاب آسمانی به مردم جهان می‌باشد.

مسئول معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه بشر امروز تشنه چنین حقایق و معارف قرآنی جهت موفقیت در زندگی و نیل به سعادت است، ابراز امیدواری کرد به همت جهادگران بزودی مرکز تحقیقات علوم قرآنی در جهاد دانشگاهی اردبیل راه‌اندازی شود.