برگزاری کنگره بین‌المللی رویان با هدف امیدآفرینی بین محققان و جوانان کشور/ لزوم حفظ جایگاه علمی ایران در دنیا

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۲ کد : ۶۱۷۷۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس پژوهشگاه رویان در نشست خبری بیست و چهارمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل و نوزدهمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی که ۷تا ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود گفت: باید جایگاه علمی خود در دنیا را حفظ و تقویت کنیم و این روند ادامه داشته باشد.
برگزاری کنگره بین‌المللی رویان با هدف امیدآفرینی بین محققان و جوانان کشور/ لزوم حفظ جایگاه علمی ایران در دنیا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان در نشست خبری بیست و چهارمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان که روز شنبه ۴ شهریور برگزار شد، در خصوص روند برگزاری و برنامه های این کنگره بیان کرد: پژوهشگاه رویان سعی دارد تا در فضایی که گاهی ناامیدی ایجاد می کند، امیدآفرینی کرده و فضای پرنشاطی را بین محققان و جوانان کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه امروز کسانی که از این مجموعه فارغ التحصیل شده یا همکاری می کنند، کسانی هستند که به خوبی مورد احترام قرار می گیرند، عنوان کرد: این افراد امروز نام جمهوری اسلامی ایران را در دنیا زنده نگه داشته اند.

رییس پژوهشگاه رویان در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار این پژوهشگاه گفت: کنگره های امروز رویان حاصل دوراندیشی ایشان بود که تلاش کردند از طریق برقراری ارتباط با جامعه های علمی دیگر، این پژوهشگاه ویترینی برای سایر پژوهشگاه های کشور باشد تا متخصصین از دستاوردهای آن استفاده کنند و آخرین دانسته های علمی خود را در آن ارائه کنند. همچنین امروز به دلیل پیشرفت هایی که داشته ایم در سطح بین المللی به پژوهشگران کشور در عرصه هایی مانند سلول های بنیادی و پزشکی تولید مثل به چشم احترام نگاه می کنند. 

دکتر شاهوردی با بیان اینکه متخصصین پژوهشگاه رویان در عرصه پزشکی تولید مثل توانسته اند اتفاقات بسیار خوبی رقم بزنند، تصریح کرد: بررسی جایگاه مراکز علمی مختلف در دنیا بر اساس مقالات علمی منتشر شده نشان می دهد که مراکز علمی ایران از جمله پژوهشگاه رویان در عرصه تربیت نیروی انسانی متخصص جایگاه خوبی دارند و در بخش های فلوشیپ باروری مردان و زنان، مهندسی بافت سلولی و کاربردی جایگاه خوبی داریم و این مسأله بیانگر این است که زیرساخت ها در کشورمان به خوبی آماده است تا جایگاه خود را پیدا کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مجموعه رویان جزء 10 رتبه برتر بوده است، گفت: باید این روند استمرار یابد، چراکه استعداد در پژوهشگاه ‌ها و دانشگاه‌ های ما وجود دارد و لازمه موفقیت بیشتر این است که این موقعیت و موفقیت‌ ها ما را گول نزند و ما جایگاه خودمان را ارتقاء دهیم. همچنین باید بتوانیم با تعاملاتی که وجود دارد بروز شویم و جایگاه علمی خود را حفظ کنیم. 

رییس پژوهشگاه رویان افزود: جایزه دکتر کاظمی آشتیانی تاکنون 5 دوره برگزار شده است. به عنوان کار نمادین با پیگیری هایی که انجام دادیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی با این جایزه موافقت شد و در آینده نیز برگزار خواهد شد. 

دکتر شاهوردی خاطرنشان کرد: امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا نام دکتر کاظمی آشتیانی همواره بدرخشد. اگر احساس کنیم جایگاه خوبی داریم و از تلاش دست بکشیم، با وجود مشکلاتی که در این مسیر داریم، از کشورهای دیگر عقب می‌افتیم.

وی افزود: در سالیان گذشته موقعیت خوبی در منطقه به دست آوردیم، ولی کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده‌اند.

رییس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه از محققان و مراکز تحقیقاتی خارج از کشورشان استفاده می‌کنند و ما به پژوهشگران و امکانات کشور خودمان تکیه داریم، گفت: با این حال باید توجه داشته باشیم که دیگران ننشستند و باید تلاش کنیم تا پرچم داری‌ ما که با زحمت به دست آمده، استمرار پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای امروز حاصل تلاش های بیش از دو دهه فعالیت همکاران در رویان است، تصریح کرد: در بخش درمان وارد عرصه هایی می شویم که با دنیای تحقیقات پایه متفاوت است و برای ورود به بخش درمان باید ادبیات خاصی در پیش گرفته شود. 

دکتر شاهوردی در پایان سخنانش گفت: امروز شاهدیم که با کمک سلول های بنیادی می توانیم باروری را به افراد بسیاری برگردانیم.

جزییات برگزاری نوزدهمین کنگره بین المللی فناوری  سلول های بنیادی رویان

در ادامه این نشست خبری دکتر روح الله فتحی، دبیر اجرایی نوزدهمین کنگره بین المللی فناوری  سلول های بنیادی رویان با بیان اینکه این کنگره در 4 روز از 7 تا 10 شهریورماه در محل رویان برگزار می شود، تصریح کرد: هر سال در حاشیه کنگره بین المللی مسابقات جانبی نیز برگزار می شود. 

معاون آموزش پژوهشگاه رویان با بیان اینکه یکی از تفاوت های عمده کنگره رویان این است که امسال کنگره در خود پژوهشگاه برگزار می شود است، گفت: 369 طرح علمی در سه حوزه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. همچنین برنامه امسال به صورت دوگانه حضوری و مجازی برگزار می شود و شرکت کنندگان نیز به همین روال از برنامه ها بهره مند خواهند شد. 

وی افزود: در کنگره امسال 77 سخنران داخلی و 102 سخنران خارجی از 15 کشور مشارکت دارند و حدود 40 مرکز علمی خارجی و داخلی حامیان مادی و معنوی کنگره پژوهشگاه رویان هستند. 

دکتر لطفی گفت: امسال 3 طرح برگزیده از 169 طرح به عنوان برترین طرح های کنگره تولید مثل، برترین طرح حوزه سلول های بنیادی و بهترین طرح در حوزه زیست فناوری حائز بیشترین امتیاز شدند. 

مهم ترین محورهای بیست و چهارمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان

در ادامه این نشست دکتر محمدرضا زمانیان، دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان نیز ضمن ارائه توضیحاتی گفت: این کنگره در 2 روز 9 و 10 شهریورماه و در هشت پنل مختلف برگزار خواهد شد. همچنین 4 سخنران کلیدی از اساتید برجسته تولید مثل و کسانی که حرف اول را در این زمینه می زنند، دعوت کرده ایم.

وی افزود: دو موضوع مهمی که در این کنگره بین المللی مورد توجه قرار گرفته کاربرد هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای است که امروز در علوم مختلف در حال یافتن جایگاه خود است و در زمینه پزشکی نیز اینگونه است. 

عضو هیأت علمی گروه ژنتیک پزشکی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: مطالبی مانند دیجیتالیزه کردن جنین در این کنگره مورد بررسی خواهد گرفت و یکی از نکات جذاب کنگره امسال خواهد بود. 

دکتر زمانیان موضوع مهم بعدی را حل چالش های درمانی دانست که زوجین نابارور با آن مواجه هستند. 

دعوت از دانشمندان جوان و تقدیر از سه پیشکسوت این حوزه

در ادامه این نشست دکتر پروانه افشاریان، معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: امسال علاوه بر اینکه دانشمندان جوان را به کنگره دعوت کرده ایم قرار است از سه پیشکسوت در حوزه های پزشکی تولید مثل، علوم و فناوری های سلول های بنیادی و بازساختی و زیست فناوری که گام هایی بزرگی در این رابطه برداشته اند تقدیر شود. 

وی افزود: در حوزه معرفی دانشمندان جوان ایرانی برگزیده نیز سه جوان از سه نقطه مختلف کشور انتخاب شده اند که معرفی خواهند شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: در حوزه دانش فنی افتخاری کسب کردیم که حاصل 10 سال پژوهش بوده و شرکت دانش بنیان فارمد آن را به عنوان اولین محصول سلولی به لیست داروهای کشور افزوده است.

همچنین در ادامه این نشست دکتر مسعود وثوق، مدیر گروه پژوهشی پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان و مدیر دو طرح دانش بنیان سلولی به ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح ها پرداخت.

معرفی برگزیدگان «کنگره بین‌المللی رویان» و «جشنواره بین‌المللی رویان»

گفتنی است، پس از برگزاری ۲۰ دوره جشنواره بین‌المللی رویان و جذب مشارکت تعداد بسیار زیادی از پژوهشگران از سراسر جهان، اعضای شورای علمی جشنواره تصمیم گرفتند که در فرآیند برگزاری آن تحولاتی ایجاد کنند. در همین راستا از سال ۱۴۰۱ (پس از دو سال توقف برگزاری این جشنواره به‌دلیل همه‌گیری جهانی ویروس Covid 19) گروه‌های علمی جشنواره مستقر در پژوهشگاه رویان، نامزدهای خود را از بین دانشمندان جوان در دو سطح بین‌المللی و ملی به دبیرخانه جشنواره معرفی کردند.

در همین راستا در سال ۱۴۰۲ نیز نامزدهایی از دانشمندان جوان و مؤثر ایرانی توسط گروه‌های علمی جشنواره، انتخاب و پس از تکمیل فرایند داوری، نهایتاً در سه حوزه فعالیت پ‍‍‍ژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی شامل علوم تولید مثل، زیست‌شناسی و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، زیست فناوری، سه دانشمند جوان برگزیده معرفی شدند و در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی رویان در تاریخ هفتم شهریور ماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه رویان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

همچنین کمیته علمی این جشنواره برای سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفت از دانشمندان پیشکسوت کشور در سه حوزه مربوط به فعالیت‌های پ‍ژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تقدیر کند.

تقدیر از پیشکسوتان حوزه‌های پزشکی تولیدمثل، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی

جشنواره بیست و دوم رویان در راستای تقدیر از دانشمندان پیشکسوت و بنام ایرانی در حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه رویان یعنی پزشکی تولیدمثل، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی، کمیته علمی جشنواره از اساتید بزرگ و برجسته تقدیر به عمل خواهد آورد.

پیشکسوتان این حوزه به شرح زیر است:

  • پروفسور عباس افلاطونیان (پیشکسوت حوزه پزشکی تولیدمثل)
  • پروفسور فریدون مهبودی (پیشکسوت حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، پیوند)
  • پروفسور سید علی ملک حسینی (پیشکسوت حوزه زیست فناوری)

دانشمندان جوان ایرانی برگزیده

  • دکتر امیر فتاحی؛ استادیار بیوشیمی بالینی در گروه بیولوژی تولیدمثل مرکز تحقیقات سلامت باروری زنان، پژوهشکده علوم بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (برنده ملّی گروه علوم تولیدمثل)
  • دکتر سیداحسان اندرامی؛ استادیار زیست فناوری پزشکی مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و مولکولی، پژوهشکده هموگلوبینوپاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران (برنده ملّی گروه زیست‌شناسی و فناوری‌های سلول‌­های بنیادی و پزشکی بازساختی)
  • دکتر اسماعیل میرزایی؛ دانشیار نانوفناوری پزشکی مرکز تحقیقات نانوفناوری درعلوم زیستی و پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (برنده ملّی گروه زیست فناوری)

برگزیدگان جایزه بالاترین امتیاز چکیده مقاله

  • برترین چکیده مقاله در حوزه تولید مثل با امتیاز میانگین:

           الهام صادقی؛ دانشجوی دکتری علوم تشریح دانشگاه تربیت مدرس

           عنوان مقاله: تعامل بلاستوسیست موش با داربست آندومتر سلولی شده انسان

  • برترین چکیده مقاله در حوزه سلول‌های بنیادی با امتیاز میانگین:

           فاطمه سادات مزینانی؛ دانشجوی دکتری ژنتیک مولکولی دانشگاه تربیت مدرس

           عنوان مقاله: پیش شرطی‌سازی سلول‌های اپی‌تلیوم رنگدانه‌دار شبکیه، جایگیری آن‌ها را پس از پیوند بهبود می‌بخشد.

  • برترین چکیده مقاله در حوزه زیست‌فناوری با امتیاز میانگین:

           مرتضی طراوت؛ دکتری تخصصی فناوری تولیدمثل، دانشکده دامپزشکی تبریز

            عنوان مقاله: اگزوزوم مهندسی‌شده به عنوان حامل بیولوژیک برای محصورکردن اسید رزمارینیک و افزایش میزان کاشت در موش‌های مبتلا به اندومتریت القاء شده.