با امضای تفاهم نامه همکاری سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیر و شرکت ایرانسل انجام می‌شود؛

بومی سازی ساخت تجهیزات تلکام توسط فناوران جهاددانشگاهی/تولید آنتن‌های مخابراتی هیبرید۵G توسط این نهاد

۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۳ کد : ۶۱۷۶۰ تاپ خبر پژوهشی
تفاهم نامه همکاری بین سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی و شرکت ایرانسل با هدف بومی سازی ساخت تجهیزات تلکام؛ تولید مشترک آنتن‌های بی تی اس ۱۶ باند هیبرید۵G و سایر تجهیزات مخابراتی؛ همکاری در جهت شناسایی و جذب دانشجویان نخبه حوزه مخابرات و حمایت از پایان نامه‌های ارشد و دکتر امضا شد.
بومی سازی ساخت تجهیزات تلکام توسط فناوران جهاددانشگاهی/تولید آنتن‌های مخابراتی هیبرید۵G توسط این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهم نامه همکاری بین سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی و شرکت ایرانسل با هدف بومی سازی ساخت تجهیزات تلکام؛ تولید مشترک آنتن‌های بی تی اس 16باند هیبرید5G و سایر تجهیزات مخابراتی؛ همکاری در جهت شناسایی و جذب دانشجویان نخبه حوزه مخابرات و حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، چهارشنبه یکم شهریور ماه با حضور دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهادانشگاهی، دکتر حبیب اله اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل به امضا رسید.

موضوع این تفاهم نامه همکاری توسعه دانش و فناوری از طریق به اشتراک‌گذاری منابع و دستاوردهای دانشی، انجام پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک، تبادل و انتقال تجارب، استفاده از زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مشترک است.

دکتر حبیب اله اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در این مراسم با تشریح فعالیت های این سازمان گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکنون 7 جایزه و مقام از جشنواره خوارزمی را به ارمغان آورده است.

وی افزود: اولین فعالیت سازمان خواجه نصیرالدین در حوزه مخابرات فرستنده‌های رادیویی موج متوسط بوده که سال ۷۶ شروع آن رقم خورد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به این که در حال حاضر این فرستنده ها ۹۵ درصد پهنه کشور را پوشش می دهند و به کشورهایی مانند لبنان، عراق و... صادرات داشته ایم، افزود: همچنین جهاددانشگاهی وارد حوزه ساخت فرستنده های FM شد و فرستنده های 200 وات تا 20 کیلووات را تولید کرده است.

دکتر اصغری در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه هایی که جهاددانشگاهی به آن ورود کرده حوزه فرستنده های روستایی است، گفت: از جمله ضروریات برنامه ریزی در این حوزه پوشش تلویزیونی در روستاها و کاهش هزینه ها با توجه به بومی سازی این فناوری در کشور است. همچنین در خصوص ساخت آنتن های BTS موافقتنامه ای را با همراه اول داشته ایم.

وی  با اشاره به این که در رابطه با مدل سازی مکانیکی، قراردادی با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول داشته ایم، افزود: همچنین در همکاری با نیروی دریایی و ساخت آنتن ها پروژه ای را در جنوب کشور انجام داده‌ایم که در دنیا از جمله در کشورهای آمریکا و استرالیا کاربرد فراوان دارد و این امکان را فراهم می‌کند که تا عمق بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر زیر آب‌های خلیج فارس پوشش دهی آنتن داشته باشد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ما به سفارش نهادهای امنیتی، سامانه‌های کنترل دسترسی ساخته ایم که هم اکنون در سازمان‌های عمومی و خصوصی متعدد مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: 13 نوع گیت در 300 نقطه نصب شده که از جمله آنها می توان دیوان محاسبات، نهاد ریاست جمهوری، مترو تهران، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، برج میلاد، وزارت دفاع و... را نام برد. همچنین سامانه کمک ناوبری بصری یکی دیگر از این دستاوردها است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در حوزه صنایع دفاعی خاطرنشان کرد: پیشرانه‌های سامانه های پدافندی جهاددانشگاهی سال‌ها است که به سازمان‌های مختلف سرویس می‌دهند.

دکتر اصغری یکی دیگر از دستاوردهای این سازمان را ساخت الکتروپمپ های درون چاهی نام برد و اظهار کرد: استفاده از حدود 700 چاه نفت در فلات قاره و استخراج در 500 چاه به روش تزریق آب از دستاوردهای جهاددانشگاهی در این حوزه است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در رابطه با اقدامات این نهاد در حوزه تلکام تصریح کرد: از سال 96 در جنوب کشور وارد این حوزه شده ایم. همچنین در حوزه ریلی کشور نیز دستاوردهایی داشته ایم که در مسیرهای ریلی تهران- مشهد و تهران قم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

بومی سازی و کمک به کمبودهای کشور با کمک جهاددانشگاهی

در ادامه این مراسم دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل بیان کرد: به عنوان اپراتور دوم کشور غریب به 17 سال است که در حال فعالیت هستیم و پس از آنکه بحث اپراتور همراه در کشور به صورت اعتباری شکل گرفت، رقابت در این عرصه منجربه این شد که حوزه آی تی کشور رشد فوق العاده ای پیدا کند و ورود ایرانسل به بازار باعث شد که قیمت سیم کارت کاهش یابد و از کالایی لوکس به کالایی مصرفی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ایرانسل در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری با جهاددانشگاهی ضمن تأکید بر اینکه باید از ظرفیت های بومی خود استفاده کنیم، گفت: این تفاهم نامه فرصت خوبی است که قدمی هر چند کوچک با مجموعه های دانشگاهی به خصوص جهاددانشگاهی برداریم تا بتوانیم به بومی سازی فناوری کمک کرده و بخشی از کمبودهای کشور در این حوزه را برطرف کنیم.

دکتر عباسی آرند افزود: همکاری نزدیک با این نهاد کمک می کند که این روند شتاب بگیرد و امیدواریم بتوانیم برخی از ظرفیت ها را با کمک جهاددانشگاهی به عرصه عمل برسانیم.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم در خصوص حمایت این شرکت از پایان نامه های دانشجویی عنوان کرد: آمادگی داریم تا دانشجویانی که در حوزه نیازمندی های اپراتورها طرحی دارند را حمایت کنیم.

مدیرعامل شرکت ایرانسل یادآور شد: در حوزه قانون حمایت از تولید دانش بنیان ها نیز حوزه های تحقیقاتی دانش بنیان را مورد حمایت قرار می دهیم که این مهم فرصت جدیدی را ایجاد می کند تا بتوانیم همکاری هایمان با جهاددانشگاهی را افزایش دهیم. در حال حاضر تعداد بسیاری از همکاران ما از فارغ التحصیلان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هستند.

دکتر عباسی به بحث بورسیه دانشجویان توسط این اپراتور اشاره کرد و گفت: امیدواریم در این حوزه از ظرفیت دانشگاه خواجه نصیر استفاده کنیم، چراکه یکی از مسائل مهمی که امروز با آن مواجهیم مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان است.

وی تأکید کرد: امیدوارم این تفاهم نامه سرآغاز راهی برای همکاری بلندمدت با جهاددانشگاهی باشد.

در ادامه این مراسم علی مختارانی مدیر پروژه طراحی و ساخت آنتن ۱۶ باندی BTS هیبرید ۵G گفت: این آنتن با قابلیت پوشش همزمان 2G/3G/4G/5G ، مطابق با آخرین تکنولوژی تولید کنندگان خارجی توسط سازمان جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است که با بهره برداری از این محصول تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری شده و به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.