مدیر مرکز تحقیق و تجاری سازی فراورده های شیمیایی بیان کرد:

ساخت نمونه آزمایشگاهی و ایجاد دانش فنی تولید محصول «پریتیون زینک» برای اولین بار در کشور

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۸ کد : ۶۰۷۱۴ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه طرح های شاخص
مدیر مرکز تحقیق و تجاری سازی فراورده های شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اظهار کرد: ساخت نمونه آزمایشگاهی و ایجاد دانش فنی تولید محصول «پریتیون زینک» برای اولین بار در کشور انجام شده است و در حال انجام تحقیقات برای افزایش مقیاس محصول به مقیاس نیمه صنعتی و تولید اقتصادی آن هستیم.
ساخت نمونه آزمایشگاهی و ایجاد دانش فنی تولید محصول «پریتیون زینک» برای اولین بار در کشور

مهدی معینیان مدیر مرکز تحقیق و تجاری سازی فراورده های شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، با اشاره به این که در حال حاضر بر روی دو زمینه کلی «ساخت مواد موثره دارویی و بهداشتی در زمینه درمان درماتیت سبوره و ضد قارچ و گسترش تنوع محصولات در این زمینه» و «ساخت مواد رها ساز پلیمری جدید (Releasing Agents) مورد استفاده در صنایع لاستیک و پلاستیک» متمرکز هستم، گفت: در زمینه اول ساخت نمونه آزمایشگاهی و ایجاد دانش فنی تولید محصول "پریتیون زینک" برای اولین بار در کشور انجام شده است و در حال انجام تحقیقات برای افزایش مقیاس محصول به مقیاس نیمه صنعتی و تولید اقتصادی آن هستیم.

وی افزود: در زمینه دوم با همکاری موثر با یک شرکت دانش بنیان، طرحی به منظور ایجاد دانش فنی تولید یک نمونه رهاساز پلیمری جدید مورد استفاده در صنایع لاستیک کشور (A60) از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری در حال اجرا است که نمونه های اولیه آن ساخته شده و به شرکت های مصرف کننده جهت دریافت بازخورد تحویل شده است.

مدیر مرکز تحقیق و تجاری سازی فراورده های شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی تصریح کرد: در هر دو زمینه هدف اصلی دستیابی به دانش فنی تولید محصول مورد نیاز کشور است که تماما وارداتی بوده و تولید کنندگان محصولات وابسته داخلی در اثر عدم دسترسی به محصول با کیفیت با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه شده اند.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود اجرای این دو طرح تا پایان سال جاری به اتمام برسد و با توجه به امکانات و زیرساخت ایجاد شده در مجموعه مرکز تحقیق و تجاری سازی، فرایند تجاری سازی آن ها در شرکت دانش بنیان زیرمجموعه پیگیری و به نتیجه برسد.

معینیان با اشاره به مشکلات و موانع پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای این دو طرح گفت: مجموعه ای از عوامل در ثمر بخش نبودن فعالیت ها نقش دارد و یکی از آن نها این است که محقق می بایست پروژه تحقیقاتی را جزئی از تفکر شبانه روزی خود قرار داده و با آن زندگی کند؛ کار کردن به صورت کارمندی و انجام فعالیت تحقیقاتی در ساعات اداری در محل کار، دور از حصول نتیجه است. برای این منظور دخیل کردن محقق در منافع و زیان های پروژه اقدام موثری به نظر می رسد.

وی افزود: مشکل دیگر این است که دستیابی به نتایج بزرگ، مستلزم برداشتن قدم های کوچک است. برای ساخت محصولی که تا دیروز تماما وارداتی بوده، انتظار رسیدن به کیفیت مشابه در مدت زمان کوتاه معقول نیست. زیرا مسیر تولید محصول با ارزش توسط شرکت های صاحب دانش، از مسیر تدریج و استمرار حاصل شده است. در این راستا کارفرمایان باید قبل از تنگنای جدی به فکر انجام پژوهش بوده و برای نتایج کوچک ارزش بالایی قائل باشند.

معینیان ادامه داد: به صورت کلی اعتماد به جوانان جایگاه بالایی در مجموعه جهاددانشگاهی دارد و از این نگاه تفاوت محسوسی بین بانوان و مردان دیده نمی شود. همچنین در زمینه روحیه اعتماد به نفس در محققان جهاددانشگاهی، جایگاه بالاتری نسبت به متوسط کشور احساس می شود.

به نظر من خروجی کاربردی جهاد دانشگاهی که نتیجه تخصص و داشتن تعهد اعضای آن می باشد، به مراتب از سازمان ها با نقش مشابه در کشور بالاتر بوده و در صورت بها دادن به آن در حد و اندازه سازمان هایی نظیر وزارت علوم، شاهد پیشرفت های بزرگی در زمینه دانش بنیان کشور خواهیم بود.

مدیر مرکز تحقیق و تجاری سازی فراورده های شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اظهارکرد: روند پشرفت حوضه پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی نشان دهنده چشم انداز روشن آن در این نهاد است، بنابراین برای تسریع این روند به کارگیری افراد با انگیزه و دارای توانمندی های مکمل در کنار یکدیگر و روشن کردن مسیر دستیابی آن ها به منافع مادی و معنوی تلاش هایشان، بایستی جزو اولویت ها باشد.