جهاددانشگاهی بازوی نظام سلامت در خراسان رضوی است

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۷ کد : ۶۰۱۸۴ پژوهشی
مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی بازوی نظام سلامت در استان خراسان رضوی است و تمامی فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های حال و آینده ما در حوزه پزشکی در همین راستاست.
جهاددانشگاهی بازوی نظام سلامت در خراسان رضوی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سیدخسرو شمسیان اظهار کرد: حوزه سلامت نخستین حوزه‌ای بود که جهاددانشگاهی بعد از تاسیس، خدمات خود را به مردم ارائه داد. فلسفه ورود جهاددانشگاهی در این حوزه، نخست استفاده از ظرفیت‌های متخصصین دانشگاهی و تجهیزات پزشکی و سپس ارائه خدمات به اقشار کمتر برخوردار بود.

وی ادامه داد: جهادگران پیشکسوتی چون دکتر امیدی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه، نخستین آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی را در خیابان رازی مشهد با هدف ارائه خدمات تخصصی به مردم تاسیس کرد.

دکترشمسیان بیان کرد: علی‌رغم گذشت ۴ دهه از آن سال‌ها، هنوز همان رویکرد توجه به اقشار کمتر برخوردار و ارائه خدمات تخصصی با کیفیت بالا مد نظر جهاددانشگاهی است.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی  اظهار کرد: با توجه به استقبال خوب شهروندان و کیفیت خدمات ما، به سرعت این مراکز جای خود را در نظام سلامت باز کرده و با تاسیس آزمایشگاه‌های دیگری در مشهد و شهرستان‌های گناباد و نیشابور، خدمات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی توسعه پیدا کرد.

دکترشمسیان  با بیان اینکه در حال حاضر افتخار داریم که بالغ بر ۲۵ درصد از جمعیت شهر مشهد از خدمات ما استفاده می‌کنند، بیان کرد: این آمار از این جهت ارزشمند است که در حال حاضر در سطح شهر مشهد بالغ بر ۲۵۰ آزمایشگاه وجود دارد، اما تنها سه آزمایشگاه در سطح مشهد و پنج آزمایشگاه هم در سطح استان وجود دارد که زیرمجموعه جهاددانشگاهی هستند و  تقریباً ۹۵۰ هزار نفر  طی سال گذشته به بخش آزمایشگاهی جهاددانشگاهی مراجعه کرده‌اند.

وی به نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مبارزه با بیماری کرونا اشاره و بیان کرد: جهاددانشگاهی، پس از درک اهمیت این موضوع و ضرورت کمک به نظام سلامت، با تاسیس مرکز تشخیص کووید۱۹، بیش از ۲۰۰ هزار تست کرونا در شرایط بسیار سخت با مجاهدت نیروهای جوان و با روحیه جهادی به مردم مشهدارائه داد؛ در واقع می‌توان گفت جهاددانشگاهی در حوزه مبارزه با بیماری کرونا روسفید بوده است.

وی در خصوص چالش‌های مراکز تشخیص طبی و آسیب‌شناسی در شرایط کنونی گفت: شورای عالی بیمه سلامت در سال ۱۴۰۲ تعرفه آزمایشگاهی را ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد اما هیات دولت این میزان را به ۲۵ درصد کاهش داد که با تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه‌های آزمایشگاهی نتایج خود را در ارائه خدمات به مردم خواهد گذاشت، ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه و گران بودن کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و نوسانات نرخ ارز  از جمله چالش‌های مهمی است که مراکز تشخیص طبی و آسیب‌شناسی را در ارائه خدمات با کیفیت در آینده با چالش مواجه خواهد کرد و لازم است نظام سلامت در این خصوص تدبیری بیندیشد.

دکترشمسیان  ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مورد تاکید در حوزه پزشکی ما، ارتباط فعالیت‌های پژوهشی با بخش درمانی است که این امر برای دو حوزه پزشکی و درمان بسیار مفید و موثر است و این موضوع باعث به‌روز شدن و ارتقاء کیفیت خدمات ما می‌شود.

خرید دستگاه‌های با کیفیت بالا و با برندهای مختلف

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: علاوه بر کیفیت بالای دستگاه‌های موجود، تنوع دستگاه‌ها را در آزمایشگاه‌ها داریم. در مقاطعی ورود برخی کیت‌ها به کشور ممنوع شد، اما از جمله سیاست‌هایی که جهاد در این خصوص اتخاذ کرد، خرید دستگاه‌های با کیفیت بالا و با برندهای مختلف بود. اگر نوعی کیت وارد کشور نشده است و دستگاه‌ها در بسیاری از آزمایشگاه‌ها متوقف شده‌اند، اما جهاد دانشگاهی با داشتن این تنوع، دستگاه‌های دیگر را با کیفیت بالا وارد سیستم کرده و به نوعی باعث کاهش نقطه آسیب شده است.

وی در خصوص خدمات دندانپزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: از نظر درمانی تمامی خدمات حوزه دندانپزشکی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی انجام می‌شود که این خدمات با تعرفه مناسب انجام می‌شود.

دکترشمسیان با اشاره به حضور تقریبا ۶۰ تا ۷۰ نفر متخصص در این کلینیک که بیشتر آنها اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، تصریح کرد: این کلینیک به عنوان محور خدمات تروما در مشهد بوده و همچنین در کنار فعالیت های تخصصی کنگره‌های ملی و بین المللی را برگزار کرده‌ایم.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ، با تاکید بر اینکه برای همه جهادگران فرصت‌های شغلی دیگری با مزیت‌های بیشتری نیز وجود داشته است، افزود: انتخاب جهاددانشگاهی به عنوان محل فعالیت پیش از محاسبات مادی یک علاقه درونی و انگیزه خدمت به مردم بوده است.

وی با اشاره به رویکردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه جمعیت و تهدیدات موجود از بابت پیری جمعیت و وجود ۴ میلیون زوج نابارور در کشور، یکی از عرصه‌‎های تخصصی مورد نیاز استان را تاسیس مرکز پیشرفته درمان ناباروی (IVF)  دانست و افزود: خوشبختانه جهاددانشگاهی ظرفیت و توانمندی‌های بسیار ارزشمندی در این حوزه دارد که استان خراسان رضوی هم می‌تواند از این خدمات تخصصی بهره‌مند شود.

شمسیان افزود: اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و پژوهشگاه رویان درصدد راه اندازی مرکز پیشرفته درمان ناباروی (IVF)  در مشهد هستیم که امیدواریم با همکاری استان و کشور هر چه زودتر این امکان میسر شود.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی  افزود: به همت این نهاد، ساختمانی هم در این رابطه خریداری شد که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و یکی از اولویت‌های حوزه پزشکی، راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در سطح شهر مشهد است.

وی افزود: جهاددانشگاهی بازوی نظام سلامت در استان خراسان رضوی است و تمامی فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های حال و آینده ما در حوزه پزشکی در همین راستاست.