جهاددانشگاهی گلستان بررسی کرد؛

جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در لایحه برنامه هفتم توسعه

۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۳ کد : ۵۹۰۹۳ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه داده‌های پژوهشی در دسترس دانشجویان و محققان قرار نمی‌گیرد، گفت: باید در چارچوب برنامه‌ای مدون، پژوهش‌ های ۱۰ سال اخیر را برای کاربردی شدن مطالعه کرد.
جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در لایحه برنامه هفتم توسعه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی گلستان، ابراهیم شهبازی پیرامون برنامه هفتم توسعه و نقش علم و فناوری در آن، اظهار کرد: امروز برای بررسی این موضوع نیازمند نشست‌های تخصصی و علمی توسط خبرگزاری‌ها هستیم که در ابعاد ملی و بین‌المللی منعکس شده و نقش مهمی را در حوزه‌های مختلف کشور ایفا کند.

وی با بیان این که این جهاددانشگاهی نخستین نشست را تحت عنوان «جایگاه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در لایحه برنامه هفتم توسعه» که فعلاً قانون نشده برگزار کرده است، ادامه داد: در حال حاضر نقدهای بسیاری از قبیل مغایرت با برنامه‌های اسناد بالادستی، قابلیت اجرا نداشتن، اقتصاد دستوری، عدم توجه کافی به معیشت، آرزو نویسی، علت‌انگاری معلول‌ها و دیگر موارد به کلیات این لایحه وارد شده است.

رییس جهاددانشگاهی گلستان بر لزوم بررسی نقش پژوهشکده‌ها، نخبگان، دانشگاهیان، وزارتین و ارگان‌هایی که با پژوهش و نوآوری سروکار دارند، تأکید کرد و ادامه داد: آنچه در بررسی‌های جهاددانشگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد، جزیره‌ای و موازی کارکردن، عدم کاربرد و خاک خوردن پژوهش‌ها است.

وی با اشاره به این که عدم همکاری ادارات و نهادها برای در دسترس قرار دادن داده‌های پژوهشی جهت استفاده محققین و دانشجویان از مهمترین چالش‌های این حوزه است، خاطرنشان کرد: باید با ساختار مناسب و در چارچوب برنامه‌ای مدون، پژوهش‌های ۱۰ سال اخیر را مطالعه کرده و ببینیم که آیا کاربردی می‌شوند یا بی‌نتیجه هستند.

شهبازی تنوع موضوعات تحقیق‌ها، پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکترا و مقالات قابل دفاع در دانشگاه‌ها را بی‌شمار دانست و اضافه کرد: بسیاری از این پژوهش‌ها خاک می‌خورند که باید علاوه بر تولید علم برنامه‌ای اساسی برای کاربردی کردن آنها نیز داشته باشیم.

وی تبدیل علم به ثروت را از مهمترین نیازهای جامعه در حال پیشرفت ایران برشمرد و تصریح کرد: باید پژوهش‌ها به اساسنامه و دستورالعمل اجرایی تبدیل شود تا در معیشت جامعه و رونق اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

این مقام مسئول شناسایی آسیب‌های برنامه‌های قبلی و کار برای رفع آنها را از الزامات و وظایف رسانه‌ها به خصوص خبرگزاری‌ها عنوان کرد و گفت: در کنار این آسیب‌شناسی‌ها باید بین سرعت حرکت پیشگامان علم با دیگر دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها، مدیران و مجریان توازن برقرار شود.