ثبت دستاوردی دیگر از پژوهشگران جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان؛

بازیابی ضایعات کشاورزی با تولید محصولات جانبی

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۰ کد : ۵۸۸۹۴ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به محصولاتی که درحوزه کشاورزی از بین می روند و به صورت ضایعات از دسترس خارج می شوند، گفت: یکی از اهداف پژوهشگران گروه کشاورزی این واحد بازیابی این ضایعات کشاورزی و بازگردان آنها به چرخه توسط تولید محصولات جانبی است.
بازیابی ضایعات کشاورزی با تولید محصولات جانبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، ابوذر پورمدنی رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: عمده فعالیتی که برای امسال در نظر گرفته ایم در حوزه پژوهشی، کسب دانش فنی و تولید چند محصول دانش بنیان است. ما در این مجموعه، چند ساختار داریم. یکی از ساختارهایمان گروه کشاورزی است. این گروه در فرآوری ضایعات کشاورزی فعالیت دارد.

وی افزود: آب و کود و سم و نهاده های دیگر با قیمت بالا خریداری می شوند. محصولاتی که از بین می روند و به صورت ضایعات از دسترس خارج می شوند. یکی از اهداف پژوهشگران این گروه، بازیابی این ضایعات کشاورزی و بازگردان آنها به چرخه توسط تولید محصولات جانبی است.

پورمدنی تصریح کرد: این گروه پژوهشی سه پروژه مهم در دست اقدام دارد. یکی از این طرح ها تولید نشاسته اصلاح شده است. این نشاسته ها از نشاسته ساده یا ضایعات سیب زمینی تولید می شوند؛ در این طرح سیب زمینی های درجه دو و سه به نشاسته اصلاح شده تبدیل می شوند.

وی اظهارداشت: عمده نشاسته های اصلاح شده ایران وارداتی هستند. اکنون فاز آزمایشگاهی این طرح به اتمام رسیده و فاز پایلوتش به عنوان طرح فناورانه در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای اجرای این طرح با چند شرکت بزرگ لبنیاتی در حال مذاکره هستیم. قطعا با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: از دیگر طرح های این گروه پژوهشی تبدیل ضایعات خرما به فروکتوز (شیرین‌ کننده‌ طبیعی) است که در صنایع غذایی استفاده می شود.

وی یادآورشد: همچنین در منطقه غرب کشور، جنگل های بلوط بسیاری وجود دارد. بسیاری از این بلوط ها به صورت ضایعات از دسترس خارج می شوند. اکنون پژوهشگران این مجموعه با بلوط محصولات جانبی مانند آرد و نان تولید می کنند. این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار است و در حال حاضر با بنیاد ملی نخبگان در زمینه تولید نان و آرد بلوط در حال عقد قرارداد هستیم.

وی تاکید کرد: این گروه در زمینه فرآوری ضایعات سیب نیز اقداماتی انجام داده است که اکنون در پالایشگاه سیب سمیرم پیگیری می شود؛ سیب درختی و محصولات آن از دسترس خارج شده و تبدیل به ضایعات می شوند. در این طرح ضایعات سیب و کارخانه‌های آب میوه گیری تبدیل به پکتین (نوعی فیبر که منشأ طبیعی دارد) شده و دوباره به چرخه محصول بر می گردند.

پورمدنی همچنین به فعالیت گروه پژوهشی برق جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان پیرامون کاهش مصرف آب بخش کشاورزی اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: اکنون گروه پژوهشی برق این مجموعه در دو زمینه کاری فعالیت دارد. نخست، تست، اندازه گیری و کنترل اتوماسیون صنعتی است که بیشتر در صنایع نظامی و دفاعی کاربرد دارد. اخیرا نیز پژوهشگران این مجموعه با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تحقیقاتی انجام داده اند. این طرح نیز با بنیاد ملی نخبگان در مرحله عقد قرارداد است.

وی به مشکلات این مجموعه برای اجرای طرح های پژوهشی اشاره کرد و به سیناپرس افزود: مهمترین مشکل ما برای اجرای طرح های پژوهشی مان مربوط به بحث کمبود نقدینگی است. در بسیاری از موارد، دانش فنی این محصولات را داریم اما برای اینکه آنها را از حالت آزمایشگاهی و پایلوت به مرحله تولید نیمه صنعتی و صنعتی برسانیم، با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. تجهیزات و مواد اولیه این محصولات باید به مقدار انبوه خریداری شوند تا در مراحل بعدی دچار خلاء نشویم. قطعا اگر این مساله حل شود، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد و ضمن رفع نیاز داخلی حتی می توانیم به صادرات این محصول نیز فکر کنیم.