تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری/الگوی مناسب تجاری سازی فناوری‌ها در جهاددانشگاهی

۰۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۸ کد : ۵۸۵۳۲ تاپ خبر پژوهشی
پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با تشریح برنامه‌های دفاتر تخصصی این معاونت و بررسی مشکلات تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری تاکید شد: جهاددانشگاهی به خوبی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده است.
تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری/الگوی مناسب تجاری سازی فناوری‌ها در جهاددانشگاهی

در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که ۳۱ خرداد و ۱ تیر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی واحد اردبیل در حال برگزاری است، در چند کارگاه و کمیسیون تخصصی برنامه‌های دفاتر تخصصی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

 

تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری 

دکتر محمدرضا توکلی محمدی سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه، فنی و مهندسی معاونت پژوهش و فناوری این نهاد در کمیسیون تخصصی تببین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری با توجه به تحولات محیطی و درون سازمانی گفت: مدل کسب و کار نقشه راه انتخابی برای پیاده سازی موفق یک پژوهش دانش بنیان (تبدیل دانش به ثروت) است.

وی افزود: طرح های پژوهشی باید از دانش فنی به سمت فناوری و بعد تبدیل به صنعت شود تا بتوان از این طریق ارزش آفرینی انجام داد.

دکتر توکلی بیان کرد: نحوه ارزیابی فرایند تبدیل دانش به ثروت، بازنگری سیاست های ساختاری و قوانین فعلی، تاثیر تحولات درون و برون سازمانی در سیاست های کسب و کار و پیشنهاد مدل کارآفرینی از مهمترین محورهای تدوین طرح کسب و کار است.

وی اظهار کرد: باید موانع طرح های کسب و کار اعم از قوانین،نحوه همکاری بین اجزای کسب و کار و سایر موارد مرتفع شود تا بتوان به سمت تسهیل طرح های کسب و کار دستیابی به نتیجه رسید.

 

آسیب شناسی ساختارهای پژوهش و فناوری 

مهندس سیدضیاء نصرتی سرپرست دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در کمیسیون تخصصی آسیب شناسی ساختارهای پژوهش و فناوری گفت: در حوزه کشاورزی ۴ پژوهشکده، ۱۸ گروه و ۲۷ مرکز خدمات تخصصی وجود دارد.

وی گفت: بایستی در جهاددانشگاهی شایسته سالاری تقویت شود و فرایند جذب نیروهای هیئت علمی طولانی شده و باعث عدم نگهداشت نیروهای نخبه می شود.

مهندس نصرتی تصریح کرد: ساختارهای پزشکی با مشکلاتی مواجه شدند که برای دستیابی به درآمد پایدار واحدها اجبارا به سمت ساختارهای پزشکی حرکت میکنند و باعث ایجاد ضعف در گروه های علوم انسانی و هنر شده است.

سرپرست دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی  جهاددانشگاهی اظهار کرد: نباید نگاه درآمد زایی به گروه هنر و علوم انسانی داشت.

وی افزود: باید یک نظام ارزشیابی در جهاددانشگاهی ایجاد شود تا نیروهای موثر بیشترین برخورداری را داشته باشند.

نصرتی ادامه داد: باید ظرفیت های موجود در واحدهای جهاددانشگاهی به هم متصل شود تا در یک اقدام کلان بصورت سیستمی برنامه ها پیش روند.

 

 ارائه الگوی مناسب تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری

دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی( ستفا) در کمیسیون تخصصی بررسی مشکلات تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری و ارائه الگوی مناسب تجاری سازی گفت: جهاددانشگاهی به خوبی مسیر تجاری سازی فناوری را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجاری مالکیت فکری است.

دکتر ابراهیمی افزود: بسیاری از فعالیت ها را در قالب قانون جهش فناورانه می‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبارات پژوهش با هماهنگی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی به سازمان تجاری سازی برای کمک به تجاری سازی محصولات تخصیص یافته است.

 

گفتنی است پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز یکم تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای در شهر اردبیل به کار خود پایان می‌دهد.