ساخت سیستم سازگار با محیط زیست برای پاکسازی لجن های نفتی

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۵۸۳۳۴ تاپ خبر پژوهشی طرح های شاخص
گروهی از پژوهشگران پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی برای نخستین بار به منظور پاکسازی لجن های نفتی، موفق به طراحی و ساخت سیستمی سازگار با محیط زیست شده اند؛ این محصول برای تمام پالایشگاه ها و شرکت هایی که با مخازن ذخیره فرآوری نفتی سر و کار دارند، بسیار کاربردی است.
ساخت سیستم سازگار با محیط زیست برای پاکسازی لجن های نفتی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر کمال خدایی رییس جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی گفت: ما در مجموعه پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی محصولی در ارتباط با پاکسازی لجن های نفتی تولید کرده ایم. در کشورمان مکان هایی که صنایع نفت و گاز فعالیت دارند، پسماندهایی ایجاد می کنند که اصطلاحا لجن بوده و این پسماندها معضلات زیست محیطی ایجاد می کنند.اما برای نخستین بار در کشور سیستمی سازگار با محیط زیست اختراع و تولید کرده ایم که می تواند این معضل را تبدیل به ثروت کند.

وی افزود: نمونه اولیه این محصول تولید و تاییدیه های محیط زیستی را دریافت کرده است. ایرادات محصول نیز برطرف شده و در حال حاضر برای یکی از شرکت های نفتی، خدمات پاکسازی و تصفیه لجنهای نفتی ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: این محصول برای تمام پالایشگاه هایی که در کشور فعالیت می کنند و شرکت هایی که با مخازن ذخیره فرآوری نفتی سر و کار دارند، بسیار کاربرد دارد.

دکتر خدایی تصریح کرد: اخیرا قراردادی نیز با یک شرکت پتروشیمی در ارتباط با مهندسی معکوس برخی از قطعات مورد نیاز این صنعت منعقد کردیم که پس از آماده سازی نقشه های فنی فرصت بسیار خوبی برای تمام شرکت های دانش بنیان که در این زمینه توانمندی دارند فراهم خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی تاکید کرد: علاوه بر صنعت پتروشیمی تولید برخی از قطعات و دستگاههای  مورد نیاز صنعت بالادستی نفت را شروع کردیم و امیدواریم بزودی قراردای برای یکی از این قطعات با شرکت مناطق نفت خیز جنوب ایران منعقد کنیم. این قطعه جزو قطعات وارداتی است. اکنون نمونه اولیه این محصول ساخته شده و در مرحله تست قرار دارد. طبیعتا با تولید این قطعه از واردات این محصول بی نیاز خواهیم شد و نقشی نیز در رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان ایفا خواهیم کرد.

وی گفت: در مجتمع تحقیقاتی هلجرد نیز سوله ای را برای تولید محصولات بایوتکنولوژی تجهیز می کنیم تا خط تولید چند محصول بیولوژیکی که در حوزه نفت و گاز در مقیاس نیمه صنعتی تولید کرده ایم به تولید صنعتی برسانیم.

دکتر خدایی گفت: با تکمیل و تجهیز خط تولید محصولات بیولوژیکی، یک  محصول پرمصرف صنعت حفاری که در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده است به تولید انبوه می رسد. این محصول نیز جزو محصولات وارداتی است که امیدواریم با تولید انبوه آن، بخشی از نیاز بازار و صنعت نفت برطرف شود و در سال های آتی نیز با تکمیل و توسعه کسب و کارها بتوانیم کل نیاز کشور را پاسخ دهیم.

وی به سیناپرس عنوان کرد: همچنین به دانش فنی پوشش دهی برخی از قطعات صنعت خودروسازی و صنعت نفت و گاز را برای افزایش کیفیت و دوام آنها دست پیدا کردیم که می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی به همراه داشته باشد. اکنون نمونه آزمایشگاهی برخی از این محصولات تولید شده و امیدواریم با رایزنی هایی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، بتوانیم این محصولات را به تولید انبوه برسانیم.