معرفی پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع بیابان زدایی توسط SID

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۵۸۲۸۰ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع بیابان زدایی معرفی شدند.
معرفی پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع بیابان زدایی توسط SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع بیابان زدایی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی

هدف از برگزاری روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی، بالا بردن آگاهی درمورد بیابان زدایی و خشکسالی و روش‌هایی برای جلوگیری از بیابان زدایی و بازیابی از خشکسالی است.

خشکسالی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها، به‌خصوص در کشورهای توسعه یافته، برای توسعه پایدار است. اما خشکسالی برای کشورهای درحال توسعه نیز درحال افزایش است. درواقع پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2050 خشکسالی بر سه‌چهارم از جمعیت جهان تأثیر بگذارد.

تعداد و مدت خشکسالی‌ها از سال 2000 نسبت به دو دهه قبل، 29 درصد افزایش داشته است. زمانی که بیش از 2.3 میلیارد از جمعیت جهان با استرس کمبود آب مواجه هستند.

 

شعار سال 2023 روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی

شعار امسال روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی «زمین او حقوق او» (به انگلیسی Her land Her rights) است. زنان سهم زیادی در سلامت زمین دارند اما اغلب کنترلی بر آن ندارند. در تمام نقاط جهان، زنان با موانع قابل توجهی روبرو هستند که توانایی آنها را برای شکوفایی محدود می‌کند. در بسیاری از مناطق، زنان تابع قوانین و شیوه‌های تبعیض‌آمیز هستند که مانع از دسترسی آنها به خدمات و منابع می‌شود.

بنابراین زمانی که زمین تخریب و آب کمیاب می‌شود، زنان بیشترین آسیب را می‌بینند. شعار سال 2023 روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی، بر دسترسی برابر زنان به منابع زمین و دارایی‌های آن به‌عنوان آینده بشریت تأکید می‌کند.

17 ژوئن برابر با 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی نام‌گذاری شده است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع بیابان زدایی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع بیابان زدایی

براین اساس، مقاله «بررسی مقایسه ای مدل های ICD و ESAs به منظور تهیه نقشه بیابان زایی در منطقه نیاتک سیستان» بیشترین بازدید را در میان مقالات مرتبط با بیابان زدایی داشته است. این مقاله در سال 1390 و در مجله پژوهش های آبخیزداری (پژوهش و سازندگی) منتشر شده است.

 در این مقاله چنین ذکر شده که بیابان زایی، نتیجه سری فریند های مهمی است که به دو عامل تغییرات اقلیمی و فعالیت های بشری مربوط است. بسیاری از مناطق کشور خشک و نیمه خشک است. در این بین، منطقه سیستان نمونه ای بارزی از مناطق بیابانی کشور است و فرسایش بادی از مهمترین عوامل تخریب و هدر رفت خاک در این منطقه شده است.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع بیابان زدایی به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع بیابان زدایی

*************************

پیوست 1جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع بیابان زدایی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

بررسی مقایسه ای مدل های ICD و ESAs به منظور تهیه نقشه بیابان زایی در منطقه نیاتک سیستان

ارزیابی وضعیت فعلی بیابان زدایی در مناطق بیابان ساحلی با استفاده از معیارهای بیوفیزیک مدل IMDPA (بررسی موردی: منطقه کهیر کنارک، چابهار)

ریزازدیادی گیاه دم گاوی (Smirnovia turkestana Bunge)

کاربرد مدل آنتروپی شانون در پهنه بندی توسعه یافتگی شهرستان های استان یزد از دیدگاه بیابانزدایی

تحلیل سامانه های پخش سیلاب و معرفی نیازهای تحقیقاتی