فراخوان دریافت نظرات درباره نتایج مطالعات آمایش خراسان رضوی

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶ کد : ۵۸۰۹۳ پژوهشی
مدیر طرح آمایش خراسان رضوی گفت: جهاددانشگاهی خراسان رضوی با هماهنگی و همراهی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت خبرگان علمی و اجرایی در خصوص برنامه آمایش، اقدام به راه اندازی سامانه فراخوان دریافت نظرات در خصوص برنامه آمایش استان کرده است.
فراخوان دریافت نظرات درباره نتایج مطالعات آمایش خراسان رضوی
 

به گزارش روابط جهاددانشگاهی خراسان رضوی، حسین آقاجانی درباره اجرای فراخوان دریافت نظرات درباره نتایج مطالعات آمایش خراسان رضوی اظهار کرد: آمایش سرزمین نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت برای مدیریت خردمندانه انسان و فعالیت در پهنه سرزمینی است. چنین سندی دارای رویکری وفادارانه و درراستای تطابق با سیاست‌گذاری و اهداف کلان ملی و مشارکتی است که با توجه به گستردگی و تنوع موضوعی آن بایستی بستر لازم را برای تعامل تمامی ذی نفعان فراهم نمود. بعد از تدوین سند ملی آمایش سرزمین و به تبع آن انتشار سندهای مصوب استان‌ها در سال ۱۳۹۹، سازمان برنامه و بودجه با توجه به شرایط استان‌ها و تغییر افق چشم انداز از ۱۴۰۴ به ۱۴۲۴، بازنگری تعدادی از استان‌ها که مطالعات آنها در دهه ۹۰ به روز رسانی نشده بود را در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی آن استان‌ها قرار داد.

وی افزود: در این میان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشگام در تدوین برنامه آمایش استان است. با توجه به اینکه مرحله اول این برنامه در سال ۱۳۹۰ اجرا شد، افق برنامه ۱۴۰۴ و مبنای آماری آن نیز داده‌های سرشماری ۱۳۸۵ بود که نیاز به بازنگری و بررسی مجدد در بخش‌های مختلف تا افق ۱۴۲۴ کشور را داشت.

مدیر طرح آمایش خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین با توجه به سوابق مطالعات در جهاددانشگاهی مجددا موضوع بازنگری به این سازمان واگذار شد. این برنامه از سال ۱۴۰۰ با مشارکت اعضاء هیات علمی جهاددانشگاهی استان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استان، بخش خصوصی و خبرگان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی با مدیریت گروه توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی آغاز شد.

آقاجانی تصریح کرد: سیاست جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با توجه به گستردگی موضوع آمایش بر این بود تا در تدوین این سند از تمامی ظرفیت‌های علمی در سطح ملی و منطقه‌ای در جهت بهبود کیفی طرح استفاده شود. از جمله مهمترین تفاوت‌های مطالعات حاضر با برنامه آمایش قبل استان ظهور مسایلی مانند تغییرات اقلیمی، ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیک منطقه (افغانستان و آسیای میانه)، محور شرق، انتقال آب، تغییرات جمعیت، حاشیه نشینی، مهاجرت، آلودگی هوا، فرونشست، تقسیمات سیاسی استان و... است که سعی شد با نگاه ویژه‌ای در سیاستگذاری‌های توزیع جمعیت و فعالیت مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: این برنامه نتیجه تلاش یکساله محققان دانشگاهی خراسان رضوی است که نتایج آن در دو بخش «تحلیل وضعیت و ساختار موجود» و «برنامه ریزی و سیاستگذاری» ارایه شده است که شامل ۱۳ محور موضوعی در ۳۸ جلد گزارش و ۷۵۰۰ صفحه دارد.

آقاجانی بیان کرد: خبرگان علمی و اجرایی، کارشناسان و ذی نفعان جهت مطالعه گزارشات می‌توانند وارد لینک‌ https://khr.acecr.ac.ir/fa/page/8033 شده و در قسمت نظرات، پیشنهادات خود را به همراه مشخصات فردی/سازمانی، ارسال فرمایند. همچنین افراد جهت ارتباط با دبیرخانه مطالعات آمایش خراسان رضوی می‌توانند با شماره تلفن ۰۵۱۳۱۹۹۷۵۳۱ تماس و یا با ایمیل دبیرخانه به نشانی amayesh.jdm@gmail.com مکاتبه کنند. امید است نظرات و پیشنهادات سازنده خبرگان علمی و اجرایی و ذی نفعان ضمن ارتقاء کیفی مطالعات، گامی موثر در راستای توسعه این پهنه سرزمینی باشد