رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی خبر داد:

رونق تولید محصولات شیمیایی و نفتی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۵ کد : ۵۸۰۰۸ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی از آغاز به کار و ایجاد سه شرکت دانش بنیان در زمینه عصاره های گیاهی و تولید مواد شیمیایی مورد مصرف صنایع نفت خبر داد و گفت: امسال قصد داریم با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، بحث صادرات محصولات این مجموعه را به صورت جدی دنبال کنیم.
رونق تولید محصولات شیمیایی و نفتی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر نجمه یزادن فر رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی گفت: امیدواریم امسال در سال نامگذاری رونق تولید و مهار تورم، شاهد گشایش های اقتصادی بسیار خوب و ملموسی در کشور باشیم. پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی نیز که از سال ۱۳۷۷ با موافقت وزارت عتف فعالیتش را آغاز کرده، امسال برای تحقق این شعار برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این پژوهشکده در چند حوزه شاخص فعالیت دارد. نخستین حوزه، پژوهش و تولید دانش فنی است. در این بخش دانش فنی مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع «نفت و پتروشیمی» و« شیمیایی» را تولید کرده ایم. از جمله این مواد می توان به افزایه های سیمان در حوزه نفت، تعلیق شکن ها، مواد ضد خوردگی، انواع سیمان گوگردی، مواد اولیه ماده ضد شوره مو، کاتالیست ها و سیلیکاژل ها اشاره کرد. همچنین در حوزه محصولات گیاهی نیز موفق به تولید انواع طعم دهنده ها، آنتی اکسیدان ها و مواد موثره گیاهی شده ایم.

وی اظهار کرد: برنامه امسال پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در هر دو حوزه مواد شیمیایی و صنایع مورد مصرف نفت و پتروشیمی و همچنین عصاره ها و محصولات گیاهی، تولید محصولات به معنای واقعی است.

دکتر یزادن فر خاطرنشان کرد: هم اکنون این پژوهشکده به دانش فنی تولید ۴۰ محصول رسیده است. برخی از این محصولات به مرحله نیمه صنعتی و بازاریابی رسیده اند. برخی از این محصولات نیز منحصر به فرد بوده و تنها رقیب شان تولیدکنندگان خارجی هستند؛ این محصولات در شرایط تحریم و مشکلات عدیده ای که اکنون برای واردات این محصولات وجود دارد، در این پژوهشکده ساخته شده‌اند.

دکتر یزادن فر  گفت: امسال قصد داریم ظرفیت تولید محصولاتی که به صورت آزمایشی و پایین ایجاد می شوند را افزایش دهیم و چند قلم از این مواد را به خط تولید برسانیم. ما تلاش می کنیم که وابستگی مان به واردات این حوزه ها را کمتر کنیم. قطعا اگر چنین مساله ای رخ دهد و ما اهداف مورد نظرمان را پیاده کنیم، به معنای واقعی شاهد جهش تولید در  محصولات تولیدی مان خواهیم بود.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی یادآور شد: در حال حاضر در زمینه افزایه های صنعت نفت ۶ محصول را در حال تولید داریم. امسال بنا داریم این سبد را به ۱۰ محصول برسانیم. ۴ محصول دیگر نیز موادی هستند که مراحل پایانی دانش فنی شان را در قالب آزمایشگاهی طی می کنند. امسال قصد داریم این ۴ مواد را  نیز به سطح تولید نیمه صنعتی برسانیم و ظرفیت تولید آنها را به وجود آوریم.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح ها چقدر ارزآوری خواهید داشت؟ گفت: اکنون ما در بحث تامین اعتبار لازم برای ساخت تجهیزات خط تولید صنعتی این محصولات محدودیت داریم اما از جمله پژوهشکده هایی هستیم که مراکز آزمایشگاهی بسیار فعالی دارد. این مراکز، آزمایشگاهی معتمد برای سازمان های نظارتی مانند وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، ستاد قاچاق سوخت، ارگان های مربوط به حوزه محصولات کشاورزی و صادراتی هستند و ما اکنون از این طریق درآمدزایی داریم. پیش بینی می کنیم با جذب سرمایه گذار و دریافت حمایت و تسهیلات لازم از آنها، حداقل با ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان، خط تولیدی برای محصولات مان راه اندازی کنیم. قطعا با راه اندازی این خط تولید و با توجه به نوع مواد شیمیایی که تولید می کنیم، ارز آوری خوب و برگشت سرمایه در ماه های انتهایی امسال یا سال آینده خواهیم داشت.

به گفته وی، پیش بینی کرده ایم با فروش محصولات مان امسال در حد یک میلیون یور ارز آوری داشته باشیم. سال آینده این میزان به دو برابر می رسد.

دکتر یزادن فر همچنین در پاسخ به این سوال که هم اکنون چه اقداماتی پیرامون صادرات این محصولات انجام داده اید گفت: تاکنون چند محصول این پژوهشکده به صورت محدود و برنامه ریزی نشده صادر شده اند اما یکی از برنامه ها برای امسال ایجاد و توسعه بخش بازرگانی و بازاریابی است. این کار را هم خودمان انجام داده ایم و هم از چند شرکت دانش بنیان جانبی در این حوزه دعوت به همکاری کرده ایم. قرار است با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، بحث صادرات را نیز به صورت جدی دنبال کنیم.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی در پایان به سیناپرس اظهار کرد: یکی از زمینه های اصلی کار ما در این پژوهشکده، پژوهش و ایجاد دانش است از این رو ما چند مدل از این دانش های فنی را اجرایی کرده ایم. یکی از آنها در قالب شرکت دانش بنیان و در حوزه مواد شیمیایی است. قصد داریم امسال نیز در سه حوزه دیگر (دو حوزه در زمینه عصاره های گیاهی و یک حوزه در زمینه تولید مواد شیمیایی مواد مورد مصرف صنایع نفت) استارت شرکت دانش بنیان جدیدی را بزنیم. همچنین به دلیل اینکه این پژوهشکده در داخل مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی واقع شده و پارک علم و فناوری البرز نیز در آنجا مستقر است، ارتباط تنگاتنگی با شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز داریم. اکنون ۱۰۰ شرکت در داخل این پارک مستقر هستند که  تبادل اطلاعات، استفاده از تجربیات و امکانات آزمایشگاهی و نیمه صنعتی میان دو طرف وجود دارد.