آشنایی با مقالات مرتبط محیط زیست

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۴ کد : ۵۷۸۷۵ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع محیط زیست معرفی شدند.
آشنایی با مقالات مرتبط محیط زیست

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع محیط زیست براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست در سال 2023 بیانگر اهمیت کم کردن استفاده از پلاستیک است. اقدامات مردم در مورد آلودگی پلاستیک اهمیت دارد. گام‌هایی که دولت‌ها و کسب و کارها برای مقابله با آلودگی برمی‌دارند پیامد این اقدام است. اکنون زمان سرعت بخشیدن به اقدامات و انتقال به یک اقتصاد دایره‌ای است. هشتگ سال 2023 روز محیط زیست #BeatPlasticPollution است.

5 ژوئن برابر با 15 خرداد روز جهانی محیط زیست نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع محیط زیست در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع محیط زیست

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع محیط زیست که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس، مقالات «توسعه شهری پایدار»، «ارزیابی و مقایسه اثرات زیست محیطی دو روش بهره برداری جنگل (مطالعه موردی: بخش نمخانه جنگل خیرود)» و «بررسی ابعاد زیست محیطی و جایگاه محیط زیست شهری در برنامه های توسعه ایران» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی مرتبط با محیط زیست بوده‌اند.

مقاله «توسعه شهری پایدار» در سال 1386 توسط رستم صابری‌فر نگارش شده است. این مقاله به بررسی مفهوم توسعه پایدار با تأکید بر توسعه و چشم اندازهای شهری پرداخته است. توسعه پایدار به معنای حرکت بر محور انسان و محیط است. هم‌چنین توسعه پایدار به معنای توازن بین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بلندمدت با محیط است. توسعه پایدار در محیط شهری، سطح مصرف و آلودگی بالاتری در محیط زیست دارد. مقاله‌ی مذکور راه‌هایی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار ارائه می‌دهد.

با توجه به شعار امسال روز جهانی محیط زیست در رابطه با کم کردن استفاده از پلاستیک، مقاله‌ی «مزایا و معایب ظروف پلاستیکی و مقایسه آن ها با ظروف شیشه ای در صنایع غذایی» نیز پربازدیدترین مقاله‌ی فارسی با موضوع محیط زیست و پلاستیک است.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع محیط زیست

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع محیط زیست

مجلات «علوم و تکنولوژی محیط زیست»، «محیط شناسی» و «آموزش محیط زیست و توسعه پایدار» به‌ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین مقالات فارسی مرتبط با محیط زیست را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع محیط زیست

سیدعلی جوزی، سیدمحمد شبیری و علی مشهدی به‌ترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی مرتبط با محیط زیست را منتشر کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع محیط زیست

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

براین اساس «توسعه پایدار»، «آموزش محیط زیست» و «حقوق بین الملل محیط زیست» موضوعاتی هستند که بیشتر در مقالات فارسی مرتبط با موضوع محیط زیست بررسی شده‌اند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع محیط زیست

 

منبع:

صابری فر، رستم. (1386). توسعه شهری پایدار. پیک نور- علوم انسانی، 5(2 (ویژه جغرافیا))، 108-115. SID. https://sid.ir/paper/128462/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع محیط زیست روی عنوان مقاله کلیک کنید.

توسعه شهری پایدار

ارزیابی و مقایسه اثرات زیست محیطی دو روش بهره برداری جنگل (مطالعه موردی: بخش نمخانه جنگل خیرود)

بررسی ابعاد زیست محیطی و جایگاه محیط زیست شهری در برنامه های توسعه ایران

بررسی توربین های آبی و راه کارهایی برای کاهش اثرات زیست-محیطی آنها

بررسی اثرات زیست محیطی احداث سد

بررسی اصول و مفاهیم حقوق بین الملل محیط زیست با نگاهی به توسعه پایدار

حفاظت محیط زیست در اسلام

اثرات طوفان های گرد و غباری بر سلامت و محیط زیست

توسعه پایدار و مفاهیم آن در معماری مسکونی ایران

انتخاب ابزارهای مقررات گذاری برای حفاظت محیط زیست