اجرای طرح بررسی عوامل خطر و خصوصیات سرطان روده در جهاددانشگاهی فارس

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۶ کد : ۵۷۲۱۸ پژوهشی
طرح «بررسی عوامل خطر و خصوصیات کلینیکی و پاتولوژی سرطان کلورکتال در جمعیت استان فارس» با همکاری گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی فارس اجرا شد.
اجرای طرح بررسی عوامل خطر و خصوصیات سرطان روده در جهاددانشگاهی فارس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، طرح «بررسی عوامل خطر و خصوصیات کلینیکی و پاتولوژی سرطان کلورکتال در جمعیت استان فارس» با همکاری گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی فارس و مسئولیت سارا سنمار، از پژوهشگران این نهاد اجرا شد.

با توجه به اینکه سرطان روده سومین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع در زنان کشور است، هدف از این مطالعه بررسی شیوع عوامل خطر و پیش آگهی سرطان روده در جمعیت استان فارس به منظور برنامه‌ریزی مناسب جهت کنترل و پیشگیری از این سرطان بود.

نمونه مورد مطالعه در این طرح، 150زن و مرد مبتلا به سرطان روده بودند که پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری نتایجی حاصل شد.

در این طرح مشخص شد احتمال سرطان با  بالا رفتن سن بخصوص از 36 تا 70 سال افزایش می‌یابد؛ بیشترین درگیری آدنوکارسینوما (87 درصد) در قسمت کولون است؛ استیج تومور در 4/71 درصد از موارد، در مرحله پیشرفته تمایز یافته بود که نشان از دیر تشخیص دادن سرطان در بیماران داشت (هرچه تومور دیرتر تشخیص داده شده بود، متاستاز به اندام های دیگر یا پیشرفتگی در سرطان بالاتر بود)، بنابراین غربالگری با کولونوسکوپی و خون مخفی درون مدفوع راه بسیار مناسبی برای تشخیص به موقع است و توصیه موکد می‌شود که غربالگری سرطان روده در افراد 40 به بالا به صورت فعال انجام شود.