امضای قرارداد بومی‌سازی دانش فنی ماده بیولوژیکی امحاء‌کننده لکه‌های نفتی دریایی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۲ کد : ۵۷۲۰۰ پژوهشی
در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، قرارداد بومی‌سازی دانش فنی و تولید بار اول ماده بیولوژیکی امحاء‌کننده لکه‌های نفتی دریایی (BIO OSD) بین شرکت نفت فلات قاره ایران و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی امضا شد.
امضای قرارداد بومی‌سازی دانش فنی ماده بیولوژیکی امحاء‌کننده لکه‌های نفتی دریایی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی، این قرارداد که مدت زمان اجرای آن ۱۲ ماه پیش‌بینی شده و با تلاش واحدهای Hse و پژوهش و فناوری این شرکت به نتیجه رسیده است به امضای مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و  مدیرعامل شرکت زیست فن‌آوران محیط و صنعت رسید.

ماده بیولوژیکی امحاء‌کننده لکه‌های نفتی دریایی یک محصول بیولوژیک است که به منظور مقابله با ریزش‌های نفتی در محیط‌های دریا و سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای بومی‌سازی ماده امحاء‌کننده لکه‌های نفتی که تا‌کنون از برندهای بین‌المللی تامین می‌شده است، هم‌اکنون و در قالب فرآیند تولید بار اول اقدام به حمایت از ساخت داخل این محصول دانش‌بنیان نموده است.

ترکیبات این محصول از بیوسورفکتانت‌های میکروبی و آنزیم‌های باکتری‌های طبیعی بومی ایران تولید شده و قادر است لکه‌های نفتی را در محیط‌های دریایی پراکنده نموده و علاوه بر جلوگیری از تاثیر لکه‌های نفتی بر سواحل، روند تجزیه بیولوژیکی ترکیبات نفتی را تسریع نماید. 

این محصول را می‌توان بسته به محل و نوع آلودگی به‌صورت محلول‌پاشی با استفاده از تجهیزات اسپری نمودن استاندارد به‌صورت دستی، از طریق هواپیماهای مخصوص و یا به‌وسیله قایق‌های ویژه مهار آلودگی دریایی استفاده نمود. زمان اثربخشی این محصول ظرف چند دقیقه بوده و پس از ریزش‌های نفت در دریا و سواحل مورد استفاده قرار گرفته و از آلودگی محیط زیست دریایی جلوگیری می‌کند. 

از دیگر دلایل الزام به حمایت از ساخت داخل و تولید بار اول این محصول مواردی همانند صرفه‌جویی ارزی به‌دلیل حجم بالای مصرف آن در کشور، امکان تولید محصولات گوناگون با ساختار پایه مشابه به‌دلیل توسعه دانش فنی و شبیه‌سازی تست‌های آزمایشگاهی، الزام کلیه شرکت‌های نفتی مستقر در فراساحل به استفاده از مواد امحاء‌کننده دارای مجوز و استانداردهای مربوطه از مراجع ملی و منطقه‌ای ذیربط و همچنین امکان صادرات محصول به‌ویژه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.