رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اعلام کرد:

کنگره وانا؛ حرکتی برای شکل گیری یک شبکه علمی با کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۵۶۸۱۷ تاپ خبر پژوهشی
رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان این که در دومین کنگره وانا موضوع زیست فناوری کاربردی در دستور کار قرار گرفت و میزبان آن شهر اصفهان شد، گفت: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی منسجم در راستای اهداف برنامه علمی وانا که شکل گیری یک شبکه علمی است قدم برداریم و ما حصل این شبکه اجرای پروژه های تحقیقاتی منطقه‌ای، آموزش‌های مستمر و انتقال تجربه باشد.
کنگره وانا؛ حرکتی برای شکل گیری یک شبکه علمی با کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در دومین کنگره بین‌المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا (وانا) که با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی صبح امروز چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه در اصفهان شروع به کارکرد، گفت: با لطف و عنایت خداوند و تلاش محققان در کشور و پژوهشگاه رویان موفقیت هایی در زمینه پزشکی تولید مثل، علوم سلولی، سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی حاصل شده و در منطقه نیز شاهد پیشرفت هایی در این زمینه ها هستیم.

وی با اشاره به این که وانا با رویکرد پرداختن به آخرین دستاوردهای علمی در حوزه درمان ناباروری، پزشکی تولید مثل، علوم سلولی، سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی در سطح جهانی و با تمرکز بر کشورهای منطقه وانا شکل گرفت، افزود: تمرکز این رویداد علمی بیشتر بر گسترش تحقیقات و مطالعات در زمینه تولید مثل و کارآزمایی های بالینی و افزایش ارتباطات منطقه ای به ویژه با کشورهای همسایه، کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا است.

دکتر شاهوردی بیان کرد: امید داریم با برگزاری و اجرای برنامه ها و پروژه های علمی مشترک و با آموزش های کوتاه و بلند مدت انتقال دانش در کشورهای هدف صورت پذیرد.

رییس پژوهشگاه رویان ادامه داد: در این راستا امیدوار هستیم با حمایت سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین کشورهای اسلامی برگزاری این کنگره محدود به کشور ایران نشود و با همکاری کشورهای منطقه وانا به یک حرکت منطقه‌ای تبدیل شود.

وی با بیان این که در دومین کنگره وانا موضوع زیست فناوری کاربردی در دستور کار قرار گرفت و میزبان آن شهر اصفهان شد، گفت: تجربه موفق اول در شهر مشهد مقدس حاصل شد و امیدواریم که با اجرای دومین کنگره وانا به جمع‌بندی برسیم که در ادامه‌ی مسیر دبیرخانه ای با حضور اعضا از کشورهای منطقه وانا و مسئولان اجرایی مرتبط در کشور و منطقه شکل گیرد و با برنامه‌ریزی منسجم در راستای اهداف برنامه علمی وانا که شکل گیری یک شبکه علمی است قدم برداریم و ما حصل این شبکه اجرای پروژه های تحقیقاتی منطقه‌ای، آموزش‌های مستمر و انتقال تجربه باشد.

دکتر شاهوردی با اشاره به این که امیدواریم در زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و حضور پررنگ این شبکه علمی در مجامع علمی بین المللی باشیم، اظهار کرد: امیدواریم این کنگره یک بخش کوچکی از این حرکت علمی منطقه ای باشد که به صورت مجازی و حضوری با هماهنگی های لازم به منظور انتقال تجربه و هم افزایی توانمندی‌ها در عرصه پزشکی تولید مثل، سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی و بیوتکنولوژی به حرکت در می آید.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: در پایان یاد می کنیم از دکتر سعید کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان که بی‌شک خیر و برکات این اتفاق علمی به روح این عزیز خواهد رسید همانگونه که خود وی نیز در زمان حیاتش معتقد بود که صدقه جاری نتیجه فرزند نیکو و اعمال خیر و ... می باشد که همواره تقدیم بانی وی می شود.

تقدیر بنیاد نخبگان استان اصفهان از دکتر محمد حسین نصر اصفهانی

در این مراسم بنیاد نخبگان استان اصفهان از دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری اصفهان و مسئول پروژه شبیه سازی گوسفند برای اولین بار در خاورمیانه و همچنین دبیر علمی دومین کنگره بین المللی وانا تقدیر کرد.