رییس پژوهشگاه رویان:

دانش اصلاح دام نیاز به حمایت دارد

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۵ کد : ۵۵۲۹ تاپ خبر پژوهشی
دکتر عبدالحسین شاهوردی به ارایه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این مجموعه در خصوص اصلاح دام و تاثیر این فعالیت‌ها بر رفع مشکلاتی چون کمبود گوشت پرداخت.
دانش اصلاح دام نیاز به حمایت دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسین شاهوردی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان در حال حاضر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ رأس بز سانن و مورسیا دارد که با این نژادهای خوب جنین تشکیل می‌دهند، گفت: این بزها محلی هستند و میزان شیر کمتری می‌دهند. ما با انتقال جنین‌ها به این بزها، نسل بزهایی که پتانسیل ژنتیکی خوب و شیرآوری بالاتری دارند را افزایش می‌دهیم. اکنون سفارش‌هایی هم در این زمینه داریم ولی نیاز است که مقداری حرفه‌ای تر و صنعتی‌تر وارد این عرصه شویم. در این راستا حمایت‌هایی نیز از سوی ستاد بیوتکنولوژی معاونت فناوری انجام می‌شود که در نتیجه آن ما متعهد شویم ۲۰۰۰ رأس حیوانات با این خصوصیات را در زمینه دام‌های کوچک تکثیر کنیم.

وی افزود: با مشکلاتی مانند کم‌آبی، کمبود علوفه و از طرفی افزایش جمعیت در کشور مواجه هستیم. این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا محققان و متخصصان مربوطه و سازمان‌های مسئول به فکر فرو روند تا کاری کنند. به کمک اصلاح دام می‌توان با حفظ میزان مصرف علوفه، به جای اینکه بزی با شیرآوری روزی یک یا دو لیتر داشته باشیم به بزهایی با شیرآوری روزی چهار یا پنج لیتر دست پیدا کنیم؛ یا می‌توان با تکثیر نژاد حیواناتی که از نظر گوشتی یا ماهیچه‌ای شرایط خوبی دارند به میزان گوشت بیشتری در زمان کوتاه‌تر و با مصرف علوفه کمتر دست پیدا کرد. پس دانش اصلاح دام می‌تواند در خدمت رفع مشکلات باشد اما نیاز است که حمایت‌هایی صورت بگیرد. اتفاقات خوبی افتاده و امیدواریم که این اتفاقات به سرانجام برسد. مطمئناً در این عرصه‌ها محققان می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

رییس پژوهشگاه رویان در خصوص اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری در اردیبهشت‌ماه سال جاری برای همکاری با پژوهشگاه رویان جهت اصلاح نژاد گاو سیستانی گفت: در حال حاضر پژوهشکده ابن سینای جهاد دانشگاهی این فعالیت را پیگیری می‌کند.

گفتنی است؛ اردیبهشت ماه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور برای همکاری با پژوهشگاه رویان برای اصلاح نژاد گاو سیستانی اعلام آمادگی کرده بود.