عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

جهاددانشگاهی در حوزه امنیت غذایی می‌تواند فعالیت‌های خوبی انجام دهد/آغاز کار مشترک با جهاددانشگاهی

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۵۴۸۹۶ تاپ خبر پژوهشی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در حوزه تامین امنیت غذایی کشور مراکز پژوهشی مانند جهاددانشگاهی می تواند یکی از قطب های انجام این کار باشد، اظهار کرد: با توجه به این که بنده عضو کمیسیون کشاورزی و فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی هستم و با این حوزه آشنایی دارم قرار است که کار مشترکی را با همکاری جهاددانشگاهی از اوایل سال آینده آغاز کنیم.
جهاددانشگاهی در حوزه امنیت غذایی می‌تواند فعالیت‌های خوبی انجام دهد/آغاز کار مشترک با جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، منصور علی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای جهاددانشگاهی ضمن قدردانی از اقدامات جهاددانشگاهی برای برپایی این نمایشگاه و اطلاع‌رسانی و آشنایی دستاوردهایش برای نمایندگان مجلس، بیان کرد: با توجه به این که نمایندگان مجلس ارتباط نزدیکی با مردم دارند بهتر می‌توانند زمینه آشنایی آن ها با فعالیت‌های جهاددانشگاهی را فراهم کنند، چراکه جهاددانشگاهی یکی از مراکزی است که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور امام خمینی (ره) کار پژوهشی را در زمینه‌های مختلف آغاز کرد.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی از آن زمان در عرصه های مختلف فعالیت کرده و به خصوص در حوزه پزشکی، کشاورزی و... اقدامات بسیار خوبی انجام داده است، گفت: با توجه به این که بنده عضو کمیسیون کشاورزی و فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی هستم و با این حوزه آشنایی دارم قرار است که کار مشترکی را با همکاری جهاددانشگاهی از اوایل سال آینده آغاز کنیم. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های کلی برای برنامه هفتم در خصوص تامین ۹۰ درصد مواد غذایی کشور مسئولیت جهاد دانشگاهی به عنوان نیروی پژوهشی کشور سنگین تر می شود، چراکه در این حوزه مشکلاتی داریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشور ما با توجه به این که شرایط خاصی برای تولید محصولات مواد غذایی دارد ولی به علت عدم اولویت بندی پژوهشی در حوزه کشاورزی و برخی محصولات و به خصوص در حوزه محصولات دامی به کشورهای دیگر وابسته هستیم در صورتی که این امکان برای کشور وجود دارد که باید مراکز پژوهشی مانند جهاددانشگاهی که سابقه کار پژوهشی دارد اولویت شان این باشد، بنابراین آنچه اکنون در حوزه محصولات غذایی برای ما مهم است هم کیفیت محصولات غذایی است که محصولات سالمی باشند و هم از نظر کمیت آن ها است که هر دو مورد را در سیاست‌های کلی و برنامه هفتم مقام معظم رهبری تاکید داشته اند.

زارعی افزود: به طور مثال در استان های شمالی و مازندران برنج کاشته می‌شود و ۳ میلیون تن نیاز مصرفی ما در کشور است که ۲ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و ۱ میلیون تن را وارد می کنیم که این روند در سال‌ های متمادی چندان تغییری نکرده و نتوانستیم بهره‌وری را بالا ببریم و از کشورهای خارجی آن را تامین می کنیم. همچنین در حوزه های دیگر مانند آفت های کشاورزی و ضایعات مربوط به مرکبات مشکل داریم که کشاورزان با توجه به اینکه با زحمت فراوان محصولات خود را تولید می‌کنند اما به طور متوسط طبق آمار کارشناسان حدود ۳۰ درصد ضایعات داریم که در این موارد مراکز پژوهشی مانند جهاددانشگاهی از عهده انجام این کار بر می آیند.

وی در رابطه با حمایت های مجلس در راستای تجاری سازی دستاوردهای جهاددانشگاهی بیان کرد: مجلس جهاددانشگاهی را به عنوان مرکز پژوهشی دارای سابقه به طور کامل می شناسد. البته شاید نتوان در بحث بودجه سالانه کارهای تخصصی و اساسی را حل کرد اما به نظر می رسد باید بیشتر تلاش هایمان در حوزه پژوهش را به سمت کارهای پایه ای پیش ببریم و در تدوین برنامه هفتم توسعه اقدامات پایه ای، میدانی و آزمایشگاهی را به سمت کارهای پژوهشی پیش ببریم.