افتتاح آزمایشگاه تخصصی معدن در دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۷ کد : ۵۴۷۱۰ پژوهشی
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ضمن افتتاح آزمایشگاه تخصصی معدن در دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان از این مجموعه بازدید کرد و همچنین نشست هم اندیشی با موضوع تعامل بین دانشگاه و صنعت با حضور ایشان، مدیران محلی و مدیران صنعتی این شهرستان برگزار شد.
افتتاح آزمایشگاه تخصصی معدن در دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کرمان، دکتر مسعود ایرانمنش رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، در مراسم افتتاح آزمایشگاه تخصصی معدن، با تاکید بر اینکه تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها یکی از نقاط قوت مراکز علمی کاربردی محسوب می شوند، گفت: شعار ما این است که آموزش باید در محیط واقعی کار اتفاق بیفتد و دانشجو باید دقیقا با آن محیطی که بعدا قرار است در آن کار کند از نزدیک آشنا شود و مهارتهای مورد نیاز را از نزدیک یاد بگیرد و بعد به محیط کار برود.

دکتر ایرانمنش به پیگیری تفاهمنامه با مراکز صنعتی و برقراری تعامل با آنها به صورت آموزش در قالب برون سپاری تاکید و تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود البته خود ما پیگیر هستیم که در سطوح بالا این کار را انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه مدیران مجموعه های صنعتی در سیرجان روحیه تعامل دارند و خودشان در این بحث دغدغه مند هستند و شما اگر بتوانید به آنها این اطمینان را بدهید که می توانید نیروهای مورد نیازشان را تربیت کنید قطعا آنها پای کار می آیند و شما می توانید از امکانات آزمایشگاهی و ... مجموعه آنها استفاده کنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در تدوین برنامه هفتم توسعه که الان در مجلس در دست اقدام است، یکی از کارهایی که دانشگاه پیگیری می کند بحث تایید صلاحیت صدور گواهینامه های شایستگی مشاغل، تدوین استاندارها و برگزاری آزمونها برای تایید صلاحیت حرفه ای، است که به احتمال زیاد این موارد به دانشگاه واگذار خواهد شد. که اگر این اتفاق بیفتد در ارتقای جایگاه دانشگاه هم موثر است.

دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان باید در زمینه تقویت زیرساختهای آموزشی بیشتر قدم بردارد

دکتر ایرانمنش در حاشیه بازدید از مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان، گفت: این دانشگاه باید در زمینه تقویت زیرساختهای آموزشی از جمله تقویت آزمایشگاه ها و کارگاه ها بیشتر قدم بردارد و همچنین در زمینه ارتقای کیفیت آموزش تلاش بیشتری داشته باشد و از مدرسین با تجربه و ذی صلاح که مجوز آنها را دانشگاه صادر کرده است، استفاده کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان، یکی از نقاط قوت این دانشگاه را واقع شدن در جوار صنعت و معدن ذکر و تصریح کرد: باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد علاوه براین استفاده از خبرگانی که در این واحدها هستند به عنوان مدرس یا مشاور، نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنین تجربه ای که جهاددانشگاهی در زمینه آموزش دارد، به عنوان یک مزیت قابل قبول برای مجموعه ی علمی کاربردی محسوب می شود.

دکتر ایرانمنش همچنین یکی از وظایف اصلی این دانشگاه را بحث نظارت ذکر و تصریح کرد: نظارت به صورت جدی و مداوم روی مراکز، در بعد کیفیت آموزشها، نظم در برگزاری کلاسها، آزمونها و توجه به مقررات دانشگاه انجام می شود. کاملا جدی هستیم و به شدت روی این قضیه حساسیت داریم و پیگیری می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه ی رشته های آموزشی بر اساس نیاز سنجی انجام می شود، گفت: نیازسنجی یک کار ادامه دار است و هر سال این نظر سنجی را در بخش صنایع، اصناف، خدمات و کشاورزی انجام می دهیم و بر اساس این نیازسنجی دوره های مورد نیاز ایجاد می شود.

نشست هم اندیشی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با مدیران محلی و مدیران صنعتی شهرستان سیرجان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مسعود ایرانمنش رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان در این نشست با بیان ماموریتهای این دانشگاه، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی محصول انقلاب و دوران دفاع مقدس است که در سال 1370 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی به خلاءهای آن زمان اشاره و تصریح کرد: بعد از دوران دفاع مقدس نیاز شدید به سازندگی احساس می شد و از طرفی محصولات دانشگاه ها کفایت لازم را برای رفع این نیازها نداشت و می بایست نیروهایی تربیت شوند که مهارت کافی را برای رفع مشکلات بخش سازندگی کشور داشته باشند. بر این اساس این دانشگاه با شعار " آموزشهای ما برای اشتغال زایی و کارآفرینی است"، ایجاد شد. یعنی ما آموزشهایی را انجام می دهیم که منجر به اشتغالزایی و کارآفرینی می شود.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان به ارایه آمار مربوط به این دانشگاه پرداخت و افزود: در حال حاضر بیش از دویست هزار دانشجو در کشور در این دانشگاه مشغول تحصیل هستد که این آمار در استان کرمان قریب هفت هزار نفر می باشند. 44 هزار مدرس در کل کشور و حدود 700 نفر در استان کرمان تدریس در این دانشگاه را انجام می دهند و همچنین در حال حاضر حدود 600 مرکز علمی کاربردی در کشور فعال است که این آمار در استان کرمان سیزده مرکز می باشد که دو مرکز آن در سیرجان واقع شده است.

دکتر ایرانمنش در زمینه ماموریت این دانشگاه، تصریح کرد: ما این انعطاف پذیری را داریم که بر اساس نیاز جامعه طراحی دوره آموزشی را انجام دهیم و با توجه به نیازی که به اشتغال وجود دارد این دوره ها را طراحی کنیم و آموزش دهیم.

 

دکتر ایرانمنش یادآور شد: ما در حدود 1440 دوره آموزشی کوتاه مدت را طراحی و اجرا کرده ایم. همین امسال دانشگاه 125 دوره آموزشی جدید را طراحی کرده است که کاملا مباحثی به روز و مورد نیاز می باشد بنابراین با توجه به این انعطاف پذیری و چالاکی که داریم می توانیم به راحتی برای دوره های جدید برنامه ریزی، طراحی و اجرا کنیم.

دکتر ایرانمنش در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که دشمنان این مملکت به این نتیجه رسیده اند که باید جلوی توسعه ی دانش و علم را بگیرند و این کار را با ترور دانشمندان هسته ای و ... انجام داده اند. این نشان می دهد که بحث آموزش خیلی مهم است و آنها دارند تلاش می کنند که جلوی رشد جوانان ما را بگیرند ما باید با همکاری هم، دست به دست هم دهیم جوانان را دریابیم و به سمت علم آموزی، رشد و ان شاءالله اشتغالزایی و مهارت سوق دهیم.

در پایان جلسات و در آستانه روز درختکاری توسط رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان دو نهال درخت در دانشگاه علمی کاربردی سیرجان کاشته شد.