مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی تشریح کرد:

مهمترین مسائل کلیدی در بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱ کد : ۵۴۶۲۶ پژوهشی
مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تشریح مهمترین مسائل کلیدی در بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی گفت: تداوم و تعمیق مسئله بحران آب در استان و آینده انتقال آب، حاشیه نشینی ، توزیع جغرافیایی از مهمترین چالش‌های پیش رو و موضوع زیارت و گردشگری، احیاء محور شرق به عنوان یک کریدور و محور توسعه ملی و فراملی، نقش و جایگاه زبان و فرهنگ در خراسان بزرگ و کم توجهی به مقوله مرز به عنوان یک فرصت توسعه و برونگرایی اقتصاد استان از جمله ظرفیت‌های توسعه استان خراسان رضوی است.
مهمترین مسائل کلیدی در بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تشریح مهمترین مسائل کلیدی در بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی گفت: تداوم و تعمیق مسئله بحران آب در استان و آینده انتقال آب، حاشیه نشینی ، توزیع جغرافیایی و تشدید مهاجرت‌های روستا-شهری، آلودگی هوا  فرونشست از مهمترین چالش‌های پیش رو و موضوع زیارت و گردشگری، احیاء محور شرق به عنوان یک کریدور و محور توسعه ملی و فراملی، نقش و جایگاه زبان و فرهنگ در خراسان بزرگ و کم توجهی به مقوله مرز به عنوان یک فرصت توسعه و برونگرایی اقتصاد استان از جمله ظرفیت‌های توسعه استان خراسان رضوی است.

دکتر حسین آقاجانی با بیان این مطلب افزود: استان خراسان رضوی در افق 1424 بهره‌مند از نظام حکمروایی خوب و اقتصاد متنوع دانش‌بنیان با تاکید بر زیارت و گردشگری است.

وی تصریح کرد: در افق 1424، استان خراسان رضوی با برخورداری از شبکه حمل‌و‌نقل ایمن و سریع در گذرراه‌های بین‌المللی، دارای تعاملات سازنده منطقه‌ای و جهانی است، ساکنین سرزمین خورشید، با سرمایه اجتماعی بالا و کیفیت زندگی مطلوب، در نظام سکونتگاهی و فعالیتی شبکه‌ای، متعادل، منسجم، چندمرکزی و هم‌پیوند، با حاشیه‌نشینی کمتر زندگی می‌کنند.

مدیر علمی بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین در افق برنامه؛ محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی با رویکرد سازگار با اقلیم، صادرات‌محور، با ارزش افزوده بالا و رهیافت فناورانه تولید می‌شود. خراسان رضوی به عنوان هاب انرژی‌های تجدیدپذیر با بهره‌برداری پایدار و بهینه از منابع طبیعی، دارای محیط زیست سالم و تاب‌آور در مقابل انواع مخاطرات محیطی است.

مدیر گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: قطب زیارت و گردشگری سلامت، پایگاه فرهنگی و مذهبی ایران، قطب آموزش عالی آموزش‌های مهارتی در شرق کشور، کانون کسب و کارهای دانش بنیان و فناوری‌های هوشمند، قطب بازرگانی و دروازه ورود به آسیای مرکزی و افغانستان از ماموریت های خراسان رضوی در بازنگری طرح مطالعات آمایش استان است.

دکتر آقاجانی قطب محصولات کشاورزی صادرات محور به ویژه زعفران، پسته، زیره سبز و کشمش، کانون صنایع غذایی شرق کشور، قطب فرآوری کانی‌های غیرفلزی و صنایع معدنی، فولادی، قطعه سازی خودرو و تجهیزات برقی، هاب مخابراتی، هوایی، جاده‌ای و ریلی شرق کشور و آسیای مرکزی، ایفای نقش فعال در کریدورهای محور شمال شرق به غرب و شمال شرق به جنوب شرق، ایفای نقش در تولید انرژی‌های نوین بادی، خورشیدی و گازی و تامین‌کننده امنیت مرزهای شمال شرق کشور از دیگر ماموریت های خراسان رضوی در بازنگری طرح مطالعات آمایش استان دانست.

وی ادامه داد: افزایش تنوع زمینه‌های‎گردشگری و ارتقای کمی و ‌کیفی ‌زیرساخت‌ها، افزایش میزان ظرفیت‌های گردشگری سلامت، طبیعی(اکوتوریسم، ژئوتوریسم، ماجراجویانه)،ورزشی، کشاورزی، فرهنگی و تاریخی،  افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری، ساماندهی مراکز جاذب زیارتی، گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و سلامت، شناسایی، مستندسازی، معرفی و ثبت ملی و جهانی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی، حفاظت، مرمت، احیاء، مدیریت و بهره برداری مستمر و خردمندانه از میراث فرهنگی و طبیعی، تولید محتوا در مورد مقاصد مختلف گردشگری و معرفی مسیرهای تاریخی، تمدنی و طبیعی گردشگری استان در افق 1424 است.

مدیر علمی بازنگری طرح آمایش استان خراسان رضوی  خاطرنشان کرد:گستره جغرافیایی پهناور خراسان رضوی و ریشه‌های عمیق فرهنگی-تاریخی فراتر از مرزهای جغرافیایی آن دامنه متنوعی از ظرفیت‌ها را ایجاد کرده است. در کنار این ظرفیت‌ها و مزیت های منحصر بفرد زیارتی-گردشگری، کشاورزی، ترانزیتی،صنعتی و معدنی استان تحقق توسعه نیازمند مدیریت منسجم سرزمینی و حکمروایی خوب و بهره‌برداری پایدار از رهیافت مطالعات آمایش سرزمین است.