در بازدید اعضای کارگروه شاخه ذخایر ژنتیکی انجمن ژنتیک ایران بررسی شد

گسترش همکاری های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و انجمن ژنتیک ایران

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۰ کد : ۵۴۳۹۳ پژوهشی
دکتر محمد جعفرآقایی رییس شاخه ذخایر ژنتیکی ژنتیکی انجمن ژنتیک ایران به همراه دکتر گلکاری رییس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و سایر اعضای کارگروه شاخه ذخایر ژنتیکی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران حضور یافته و از بانک های زیستی مرکز بازدید کردند.
گسترش همکاری های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و انجمن ژنتیک ایران

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر محمد جعفرآقایی رییس شاخه ذخایر ژنتیکی ژنتیکی انجمن ژنتیک ایران به همراه دکتر گلکاری رییس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به همراه سایر اعضای کارگروه شاخه ذخایر ژنتیکی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران حضور یافته و از بانک های زیستی مرکز بازدید کردند.

در بازدید و نشستی که برای بررسی موضوعات همکاری تشکیل شد، دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز، به معرفی اجمالی فعالیت های مرکز و تحولات صورت گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: با توجه به فراز و نشیب های صورت گرفته این مرکز در دهه دوم فعالیت خود رویکردهای راهبردی تازه ای را برنامه ریزی و دنبال می نماید و تلاش می کند به کاهش وابستگی های بخش تحقیقات و صنعت در حوزه بیوتکنولوژی کمک نماید.

وی بیان کرد: مرکز برای کمک به توسعه زیست فناوری در دهه دوم فعالیت خود از همکاری همه مراکز علمی و انجمن ها استقبال می نماید. در این میان انجمن های علمی حوزه زیست فناوری در ترویج و معرفی اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی با توجه به ارتباطی که با جامعه علمی دارند می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند.

آذربایجانی اظهار کرد: حفاظت و نگهداری نمونه های زیستی هزینه های بسیار زیادی بویژه در بخش کنترل کیفی و نگهداری ها دارد ولی این مرکز با ارایه نمونه های ژنتیکی و زیستی شناسنامه دار و استاندار و همچنین خدمات تخصصی مرتبط با قیمت پایین تلاش کرده است تا در شرایط سخت تحریم نیاز جامعه تحقیقاتی را تا حدودی مرتفع سازد. به جرات می توان گفت بانکهای زیستی این مرکز به سهولت و بدون هیچ محدودیتی خدمات و محصولات زیستی قابل ارایه را براساس پروتکلهای مشخص در اختیار محققان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار می دهند.

در ادامه دکتر محمد جعفر آقایی رییس شاخه ذخایر ژنتیکی گفت: با توجه به شناخت قبلی من، این مرکز طی چند سال اخیر پیشرفت و توسعه خوبی داشته است. برای همکاری های مشترک بهتر است موضوعات همکاری مشخص شود. لذا انجمن در زمینه های ارتباطی و ترویجی می تواند کمک نماید. از طرفی نیاز است مشخص شود مرکز نیز چه تسهیلاتی می تواند برای اعضای انجمن در سطوح مختلف داشته باشد.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ادامه افزود: برگزاری کارگاه ها، نشستها و رویدادهای مشترک یکی از موضوعاتی است که می تواند به ترویج و معرفی اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی کمک نماید. همچنین حمایت از پایان نامه های دانشجویی در قالب تقسیم کار ملی که ستاد توسعه زیست فناوری به این مرکز واگذار کرده است و تخفیفات مناسب در زمینه خدمات تخصصی، کارگاه های آموزشی و ارایه نمونه های زیستی به اعضای انجمن از جمله خدماتی است که این مرکز می تواند حمایت نماید.

گفتنی است، در این بازدید و نشست مقرر شد در ذیل تفاهم نامه مرکز و انجمن ژنتیک ایران بسته های پیشنهادی برای همکاری آماده شود.