ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق در اردبیل/ اجرای فاز چهارم طرح سرباز ماهر برای ۱۶ هزار سرباز

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۹ کد : ۵۳۷۵۶ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی اردبیل از تهیه زمین زراعی برای ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق در شهرستان بیله سوار، خبر داد و گفت: ذخایر ژنتیکی ارزشمند فندق در جنگل فندقلو و منطقه مغان در استان اردبیل وجود دارد که با پیگیری و تلاش‌های انجام گرفته زمینی برای راه‌اندازی مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد کلکسیون و نهالستان در بیله سوار تأمین و در نظر گرفته شده است.
ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق در اردبیل/ اجرای فاز چهارم طرح سرباز ماهر برای ۱۶ هزار سرباز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، با تشریح فعالیت‌های انجام شده در یکسال گذشته در جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: در سال جاری فعالیت‌های دبیرخانه توسعه مشاغل خانگی استان واقع در جهاددانشگاهی برای تحقق سهمیه اشتغال دو هزار نفری این طرح ادامه فعالیت کرد و موفق شد 300 نفر بیش از سهمیه اشتغال خود نسبت به اشتغال زایی در استان اقدام کند.

رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه این طرح مشاغل خانگی استان اردبیل از سال 1399 شروع شده و تا آخر آذرماه 1401 اجرا شده است تصریح کرد: قبل از شروع طرح، یک طرح پژوهشی در مورد وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ساختار اشتغال استان و شناسایی مزیت‌ها و عناوین شغلی با استفاده از تحقیقات پرسشنامه‌ای از کارشناسان ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی و همچنین خبرگان، صاحب نظران و.. انجام و نتایج با مدل SWOT تحلیل شدند.

اوچی اردبیلی اظهار کرد: در این طرح 13 رشته شغلی شامل، تولیدکننده گیاهان دارویی، مترجم کتاب و مقاله، برنامه نویس، انیماتور، ویرایشگر متون، رودوز سنتی، تولیدات چرمی دست دوز، گلیم بافی، قالیبافی، بافنده تابلو فرش، خیاط لباس، بسته بند عسل، تولیدکننده زعفران اجرا شد.

وی ادامه داد: یک کارگروه علمی و یک شورای راهبری متشکل از صاحب‌نظران و همچنین افراد معرفی شده از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت پیشبرد امور تشکیل و جلسات مختلفی اجرا شده است.

اوچی اردبیلی از رونمایی طرح فرش جامع گرمی در قالب طرح ملی مشاغل خانگی استان اردبیل خبر داد و گفت: طراح فرش جامع گرمی نیز در مراسم رونمایی طرح فرش منطقه گرمی گفت: هدف از طراحی این فرش انعکاس گوشه‌ای از استعدادهای طبیعی گرمی و همچنین ارائه بخشی از آیین، رسوم و فرهنگ عامه و ترکیبی از طرح‌های سنتی و قدیمی مردم این دیار در نقشه این فرش است که به‌صورت منحصر به فرد در این طرح به نمایش درآمده است.

اجرای فاز چهارم طرح سرباز ماهر برای 16000 نفر سرباز وظیفه در سطح استان

اوچی اردبیلی از برگزاری دوره‌های آموزشی «مهارت‌های عمومی اشتغال» و «مهارت‌های عمومی زندگی» جمعاً به مدت 48 ساعت برای سربازان وظیفه در مراکز آموزشی شهید مدنی اصلاندوز و شهید بیگلری مشکین‌شهر خبر داد و گفت: قرارداد فاز چهارم طرح سرباز ماهر برای 16000 نفر سرباز وظیفه در سطح استان از مردادماه سال 1401 شروع و تا اسفند 1401 ادامه خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل، برگزاری دوره آموزشی کمک پرستاری به تعداد 126 نفر، برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی به تعداد 461 نفر و برگزاری ارزیابی شایستگی مدیران در سطح استان را از فعالیت‌های دیگر این واحد رد معاونت آموزشی عنوان کرد.

راه‌اندازی استودیو و نمایندگی بازار کار جهاددانشگاهی در استان اردبیل

اوچی اردبیلی تصریح کرد: این واحد در سال جاری بر اساس درک نیاز استان به راه‌اندازی استودیوی تولید محتوا و ایجاد نمایندگی بازار کار با حمایت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کشور اقدام نمود.

وی از راه‌اندازی سایت جدید جابیران که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی در برقراری ارتباط مؤثر بین کارجو و کارفرما دارد اعلام کرد: این خبرگزاری در واحد استان اردبیل در حال فعالیت است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: تعامل مؤثر با مدیران استانی در حوزه اشتغال و کارآفرینی، ایجاد بستر تعاملی با دستگاه‌های علمی و اجرایی استان و تلاش برای تقویت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان از اهداف اصلی راه‌اندازی استودیو استانی تولید محتوا است.

توسعه اقتصادی استان با راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری

وی با بیان اینکه با خرید سوله مناسب فاز اول پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته به همت جهادگران استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: در راستای فروش محصولات این خط تولید با شرکت‌های حفاری صنعت و نفت رایزنی‌های لازم انجام و نمونه‌هایی از تولیدات به شرکت‌های یاد شده ارائه شده است که برخی از شرکت‌ها برای خرید اعلام آمادگی کرده است و در صدد عقد قرارداد برای فروش محصولات هستیم.

اوچی اردبیلی ظرفیت تولید پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته جهاددانشگاهی اردبیل را 500 تن و نیاز کشور به این محصول را 4 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم ظرفیت این خط تولید را به 2000 تن در سال افزایش دهیم که در این صورت برای 30 نفر نیز اشتغال‌زایی خواهد شد.

توسعه اشتغال و شکوفایی اقتصاد با اصلاح الگوی کشت در اردبیل

اوچی اردبیلی از تهیه زمین زراعی برای ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و تولید نهال شناسنامه‌دار فندق در شهرستان بیله سوار، اشاره کرد و گفت: ذخایر ژنتیکی ارزشمند فندق در جنگل فندق لو و منطقه مغان در استان اردبیل وجود دارد که با پیگیری و تلاش‌های انجام گرفته زمینی برای راه‌اندازی مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد کلکسیون و نهالستان در بیله سوار تأمین در نظر گرفته شده است که با تحقق آن رشد و ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی و توسعه اقتصادی این شهرستان رقم خواهد خورد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه این نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در سراسر استان و در راستای توسعه آن مؤثر عمل کرده است،‌ ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی واحد اردبیل در حوزه کشاورزی می‌تواند فرصتی برای اصلاح الگوی کشت و شناسایی محصولات سازگار با شرایط آب و هوایی استان باشد.

 تطابق پتانسیل‌های حوزه گردشگری با اهداف توسعه‌ای استان

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه این واحد برای به سرانجام رساندن فعالیت‌های فناورانه و تحقیقاتی بسیار مصمم است، یادآور شد: پتانسیل‌های گردشگری استان اردبیل با اهداف توسعه‌ای استان منطبق است و این نهاد با انجام بازنگری طرح جامع گردشگری استان که به جهاددانشگاهی واگذار شده است، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای استان مؤثر واقع شود.

اوچی اردبیلی واگذاری این طرح را نشان از اعتماد و جایگاه مناسب جهاددانشگاهی در استان دانست و اضافه کرد: با بازنگری طرح جامع گردشگری استان علاوه بر شناسایی نقاط ضعف سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با چشم‌اندازی مناسب می‌توان به توسعه متوازن در تمامی مناطق استان رسید و نیاز این بخش در مسیر توسعه را احصا کرد.

 توسعه سلول درمانی با احداث مجتمع سلامت

وی احداث مجتمع سلامت را گامی مهم در توسعه فعالیت‌های درمانی جهاددانشگاهی در استان و گردشگری سلامت اعلام و اضافه کرد: در راستای توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان و بوم سازی دانش فنی این نهاد در حوزه سلول درمانی و درمان سرطان، زمینی به مساحت یک هزار و ۳۰۰ مترمربع به جهاددانشگاهی استان واگذار شده است که به‌زودی مراحل احداث مجتمع سلامت کلید خواهد خورد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، راه‌اندازی بخش لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، جذب فلوشیپ نازایی و ارتقاء تجهیزات مرکز درمان ناباروری قفقاز این واحد را از اقدامات مهم توسعه‌ای این بخش عنوان و تصریح کرد: ارتقاء تجهیزات درمانی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی، راه‌اندازی pGd، تجهیز دستگاه‌های بخش جنین‌شناسی به دستگاه‌های پیشرفته، آغاز درمان مراجعین مرکز درمان با روش لنفوسیت تراپی جهت افزایش شانس بارداری بیشتر، راه‌اندازی نوبت‌دهی اینترنتی در راستای سهولت دسترسی به درمان ناباروری، عقد قرارداد با کلیه بیمه‌های درمانی در راستای ارائه خدمات بهتر و کاهش هزینه‌های درمان ناباروری، افزایش کادر درمان متخصص از جمله کارهای انجام شده در این مرکز با هدف افزایش فرزند آوری در راستای منویات مقام معظم رهبری است.

وی برنامه‌ریزی برای احداث مجتمع سلامت ظرف دو سال آینده با تأمین اعتبار، مبادله موافقت‌نامه تخصیص 8000 میلیون ریال از اعتبارات استانی به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل، تقبل تأمین 40 درصد از هزینه اجرایی طرح مجتمع سلامت از سوی خیرین سلامت، تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی از سوی استانداری اردبیل برای انجام این طرح، رایزنی جهاددانشگاهی استان با جهاددانشگاهی کشور برای تخصیص اعتبار 80 میلیارد ریالی به این پروژه از فعالیت‌های دیگر این واحد در زمینه مجتمع سلامت است.

وی توسعه فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل در راستای فرزند آوری را ضروری دانست و گفت: در این زمینه برای اخذ مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تکمیل نقشه‌های معماری و ساختمانی، اخذ مجوز تهیه نقشه طرح از شهرداری منطقه 2، اخذ مجوز کمیسیون ماده 5 در خصوص اجرای طرح با زیربنای 3100 مترمربع در 5 طبقه، اقدامات لازم انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در گردشگری سلامت در استان اظهار کرد: موقعیت استراتژیک و ویژه جغرافیایی استان اردبیل، سابقه درخشان و کهن طب سنتی، وجود 60 چشمه آبگرم معدنی سرد و گرم با خواص درمانی مختلف، ویژگی‌های سیاحتی _ زیارتی و تاریخی، آتشکده، گرایش‌های قومیتی و دینی مشترک با جمهوری آذربایجان و منطقه CIS می‌تواند استان اردبیل را به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه توسعه توریسم سلامت، اشتغال‌زایی و رشد کیفی در بخش سلامت، کسب درآمد و ارزآوری و تبدیل منطقه به قطب گردشگری سلامت را به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: طرح جامع گردشگری استان یک سند بالادستی در حوزه گردشگری است و از آن در برنامه‌ریزی‌های آتی جهت توسعه صنعت گردشگری استفاده خواهد شد.

جهاددانشگاهی آماده قبول مأموریت‌های مؤثر حوزه فناوری در استان اردبیل

سرپرست مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل در ادامه از آمادگی جهاددانشگاهی استان اردبیل برای قبول مأموریت‌های مؤثر در استان خبر داد و افزود: به‌عنوان نهادی واسطه‌ای و تسهیل گر می‌توانیم به حوزه‌های فناوری، کارآفرینی و تولید استان یاری برسانیم چرا که این موضوع با نگاه توسعه‌ای مسئولان به‌ویژه استاندار اردبیل قرابت پر معنایی دارد.

وی ظرفیت بالای جهاددانشگاهی را با دارا بودن پژوهشگاه‌های ملی یادآور شد و گفت: آمادگی لازم برای بومی‌سازی دانش فنی و تجربیات ارزنده این مراکز در منطقه وجود دارد که می‌تواند به حوزه پژوهش و فناوری استان نیز در توسعه اردبیل کمک کند.

اوچی اردبیلی افزود: مرکز رشد جهاددانشگاهی بخشی از اکوسیستم فناوری استان اردبیل است که تلاش می‌کند در کنار سایر اجزای آن نقش خود را به‌درستی ایفا کند.

وی با اشاره به فعالیت این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر ۱9 شرکت و 3 هسته فناور در مرکز رشد جهاددانشگاهی اردبیل فعال است.

به گفته وی جهاددانشگاهی در قالب مرکز رشد گیاهان دارویی از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و در حال حاضر فعالیت خود را با تولید ۳۸ محصول فناورانه ادامه می‌دهد به‌طوری که واحدهای فناور مرکز رشد موفق شده‌اند، نمونه‌سازی ۳۰ مورد محصول را انجام و برای ۴ محصول مجوزهای اولیه در حال نهایی شدن است تا به مرحله تجاری‌سازی برسد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل همچنین فعالیت ۲ شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت خلاق را یادآور شد و گفت: مرکز رشد در قالب بسته‌های حمایتی، از این شرکت‌ها پشتیبانی می‌کند که ۱۴ مورد ثبت اختراع نیز با استمرار حمایت‌ها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به کسب فناوری برتر جهاددانشگاهی کشور توسط واحدهای فناور مرکز رشد اردبیل، اضافه کرد: مرکز رشد فناوری جهاددانشگاهی به‌عنوان مجموعه موفق و برتر معرفی شده و در رویدادهای استارتاپی در ترکیه و لهستان حائز رتبه‌های اول شده است.

اوچی ادامه داد: جهاددانشگاهی اردبیل در قالب مرکز نوآوری، شتاب‌دهی کسب‌وکارهای فناورانه و مرکز رشد گیاهان دارویی از ظرفیت جوانان استفاده کرده و تلاش نموده تا با حمایت‌های همه جانبه به رشد و اعتلای این مراکز رشد و فناوری کمک کند.

وی بسته‌های حمایتی از مراکز رشد، نوآوری و شتاب‌دهی را یادآور شد و اظهار کرد: اولین حمایت‌ها به‌صورت کمک‌های بلاعوض است که در طول استقرار شرکت‌ها خدمات حمایتی مالی ارائه می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: تمام خدمات اعم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌ها، استفاده از امکانات، بازدید و برگزاری نمایشگاه و چاپ مقالات رایگان بوده و تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای جبران هزینه‌ها، تسهیلات کم‌بهره بانکی و تا سقف ۵۰ میلیون سایر تسهیلات بانکی در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد تا بتوانند خود را از مراحل اولیه ارتقاء داده و سطح فناوری خود را بالا ببرند.

اوچی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد به ثمر نشستن تلاش فناوران این مرکز از طریق تجاری‌سازی محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی در استان باشیم.

چاپ 240 عنوان کتاب دانشگاهی در استان اردبیل

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در ادامه انتشارات این واحد را مرکز نشر کتاب‌های ارزشمند علمی و آموزشی دانست و گفت: طی فعالیت انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل 250 عنوان کتاب ارزشمند علمی و آموزشی توسط این مجموعه به چاپ رسیده است.

وی افزود: این کتاب‌ها همه گروه‌های علمی علوم کشاورزی، علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم پایه، علوم پزشکی و هنر را شامل می‌شود که مربوط به اعضای هیات علمی، مدرسان، محققان و صاحبان تجربه در دانشگاه‌های استان بوده و بیش از 15 درصد آن از دانشگاه‌های سایر استان‌ها وصل شده است.

اوچی با بیان اینکه علاوه بر چاپ کتاب مسابقه کتاب‌خوانی، رونمایی، حضور در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های ترویجی نیز در این مرکز انجام می‌پذیرد، اظهار داشت: فعال برتر استان اردبیل، فعال برتر جهاددانشگاهی، فعال نشر کودک و کسب 10 عنوان کتاب در حوزه کتاب سال بخشی از توفیقات انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل بوده است.

جهاددانشگاهی پیشگام در اطلاع‌رسانی اخبار استان اردبیل

وی جهاددانشگاهی را از پیشگامان عرصهٔ خبر و اطلاع‌رسانی در استان و کشور دانست و افزود: در حال حاضر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اردبیل و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) شعبه اردبیل و خبرگزاری سینا پرس در حوزه اطلاع‌رسانی استان فعالیت دارند.

اوچی اردبیلی اجرای اردوهای ایران مرز پرگهر با هدف آشنا سازی دانشگاهیان با پروژه‌های صنعتی و فناورانه سراسر کشور و نیز آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی در راستای افزایش خودآگاهی و خودباوری ملی، اجرای طرح ملی یاد یار با هدف صیانت و تجلیل از یاد شهدای دانشجو و عرصه علم و فناوری و آشنا کردن دانشجویان با سمبل‌های مبارزه و ایثار در جهت افزایش دانش و بصیرت دانشجویان، اجرای هفتمین دوره کرسی تلاوت و تدبر با محوریت سوره حجرات با هدف ترویج فرهنگ قرآن خوانی و استماع قرائت قرآن کریم و تقویت اندیشه‌ها و باورها در سبک زندگی از منظر قرآن، اجرای مناظرات دانشجویی، اجرای دفاع سه‌دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌ها

نشست‌ها و کارگاه‌های دانشجویی، اجرای طرح‌های نظرسنجی در مرکز افکار سنجی دانشجویان، نشست و کارگاه‌های تخصصی، انجام چند طرح افکار سنجی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی را از دیگر اقدامات فرهنگی جهاددانشگاهی در سطح استان اردبیل عنوان کرد.

اوچی اردبیلی به فعالیت‌های این نهاد در بخش پشتیبانی و تأمین رفاه برای همکاران جهادگر نیز اشاره کرد و افزود: اتمام عملیات اجرایی پروژه ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با زیر بنای 3337 مترمربع در 5 طبقه به‌منظور تجمیع و ساماندهی فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی، —خرید و تجهیز سوله جهت راه‌اندازی پایلوت تولید نشاسته حفاری به مساحت 3600 مترمربع (احداث بنا 1065 مترمربع) واقع در شهرک صنعتی 2، خرید یک قطعه زمین با کاربری درمانی جهت احداث مرکز درمان ناباروری و سرطان به مساحت 1275 مترمربع واقع در شهرک نیایش، خرید دو دستگاه خودروی، تکمیل ساختمان مجتمع رفاهی شهر خورشید واقع در شهرستان سرعین، جذب اعتبارات ملی و استانی جهت کمک به فضاهای نیمه تمام مراکز پژوهشی تا 2000 مترمربع که 50 درصد اعتبار آن‌ها از محل سایر منابع تأمین شده است، ارتقاء و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش‌های کوتاه مدت، راه‌اندازی پرتال جامع اطلاع‌رسانی واحد، مرکز درمان و مرکز رشد، فراهم سازی امکانات رفاهی برای همکاران از جمله تجهیزات ورزشی و ... از جمله اقدامات انجام شده در بخش پشتیبانی واحد است.