دستاوردی جدید از محققان مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۹ کد : ۵۳۱۱ تاپ خبر پژوهشی انتشار دانش
محققان مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی موفق به تولید دو رده از سلول¬های گرانولوزا نامیرا شده با منشا طبیعی و سلول های گرانولوزا با منشا سندروم پلی¬کیستیک شدند.
دستاوردی جدید از محققان مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران محققان بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تولید دو رده از سلول¬های گرانولوزا نامیرا شده با منشا طبیعی و سلولهای گرانولوزا  با منشا سندروم پلی¬کیستیک تخمدان شدند.

دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این دستاورد گفت: امروزه کشور ما جز 10 کشور برتر در زمینه پژوهش و درمان ناباروری است. یکی از عوامل مهم ناباروری اختلال عملکردی سلول¬های گرانولوزا است. بیشتر مطالعات در زمینه شناخت و تنظیم مکانیسم تخمک گذاری و فولیکولوژنز از کشت اولیه سلولهای گرانولوزا استفاده شده است که پس از حذف تخمک در طی پروسه لقاح آزمایشگاهی (IVF)  سلول های گرانولوزا از مایع فولیکولی جدا شده و کشت داده می شود.

وی افزود: معایب این روش را می توان به تعداد محدودی از سلولهای به دست آمده، عدم زنده مانی طولانی و عدم تکثیر آنها در شرایط آزمایشگاهی اشاره کرد. در حال حاضر لاین¬های سلولی¬ گرانولوزا موجود، اغلب قادر به بیان گیرنده FSH عملکردی نیستند و یا از منشا سرطانی با اختلالات کروموزومی ایجاد شده اند. لذا رده های تولیدی بانک سلول های انسانی و جانوری معایب فوق را نداشته و می توانند در مطالعات مربوط به درمان ناباروری به کارگرفته شوند.

گفتنی است، رده های سلولی ذکر شده در کلکسیون بانک سلولهای انسانی و جانوری نگهداری شده و در اختیار محققان قرار می گیرد.